Gå til innhold

når skal man fortelle det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor lenge man skal vente til å fortelle om spiren til familie og venner?

Mmm... Jeg kommer til å vente 3 mnd... Eller til da magen begynner å vokse...Til sambo med en gang=o) hehehe...

Men det er så forskjellige fra folk til folk...

Noen venter til uke 12, for da er man inne i den sikre sonen, med fare for å miste før...

Klem

pga flere SA før,så ska vi ihvertfall vente t 12.uke. siden risikoen e størst før da.sikkert vanskelig å holde seg da.hehe.har liksom lyst å fortelle hele verden d.hihi.

men e opp t hver og enkelt korti de vil fortelle d.noen forteller d tidlig og har støtte i fam/venner om d sku skje noe,og noen velger å vente t 12.uke,for å være på den sikre siden.men stort sett så går d nok bra :)

her er det vel opp til hver enkelt. dersom du velger å fortelle det tidlig at du er gravid, bør du huske på at du da også må fortelle 'alle det' dersom du skulle være så uheldig å miste det. jeg tror ikke jeg vil ha problemer med det, for jeg er veldig utadvendt og snakker 'om alt med alle mine gode venner'. pluss at jeg kjenner meg selv; kommer ikke til å klare å holde kjeft:-)

MEN; kommer selvsagt mye an på min kjære; vil han vi skal vente, må jeg respektere det!

mange tenker sikkert litt overtroisk om det og; dersom de forteller det for tidlig, er det større sjans for at det går galt.

med andre ord; her må man gjøre som man føler selv!!

Jeg kommer nok til å vente til 3 mnd er gått... Men der er min samboer litt uenig med meg... Han vil gjerne fortelle det med det samme.

Da svigerbroren min skulle bli far, tror jeg nesten vi fikk vite det bare dager etter den lille var kommet seg inn i mammaen...:-)

Annonse

Personlig vil jeg nok prøve å holde det hemmelig tilogmed uke 12, når jeg blir gravid.Jeg har nemlig mistet før, og vet hvordan min familie reagerte. Dette pga det er trist for de nærmeste for oss også, hvis det skulle gå galt. Og for å unngå kjempe bekymrede bestemødre i neste svangerskap.Men det er alltid godt å ha etpar venninner å dele nyheten med tidlig, og som kan være til hjelp evt!

det kan jeg skjønne. men jeg er i den posisjonen at jeg må fortelle det på jobb med en gang. jobber med sterke legemidler og kan derfor ikk eutføre sammen jobben med fare for å skade barnet. og har jeg fortalt det på jobben så går nyheten fort.. vil heller at mine nærmeste skal høre det fra oss

ja det er det, men samtidig så vet jeg ikke om jeg vil at "alle" skal vite det. hvis du skjønner.. føler at mine nærmeste venner bør få vite det først. er jo liksom ikke sjefen du har lyst til skal være det første som får vite det.. vet du om man kan bli sykemeldt kun fordi man er gravid. jeg mener selv om man ikke er dårlig. vet det er en dum lørsning. men er jo et vanskelig tema

Vet ikke så masse om sykemelding men tror at hvis ikke arbeidet ditt kan "omplassere" deg til å jobbe med noe tryggere, så har du rett på å bli sykemeldt ja. Tror du finner info om akkurat dette på trygdeetaten.no mener jeg har lest noe om det der. Må isåfall være rart å få "fri" i hele svangerskapet:-) og litt deilig også, spes hvis formen ikke er så god.

vet jeg kan omplasseres. tenkte mer på den perioden frem til 12 uke. slik at man slipper å fortelle om det på jobb... har ikke lyst at alle skal få vite det med en gang. blir jeg omplassert skjønner alle det

Annonse

Åja nei da vet jeg ikke rett og slett. Tror kanskje du må ha en veldig god grunn for å bli sykemeldt så lenge. Men når det er sagt så har de vel egentlig taushetsplikt på arbeidet ditt også, selv om jeg vet at det finnes folk som ikke holder den.Ikke lett for deg dette skjønner jeg ihvertfall!

Eg hadde ingen mulighet til å vente dei berømmelege 3 mnd, då eg vart sjukemeldt for svangerskapskvalme frå veke 6.

Blir eg gravid igjen hadde det vore kjekt å prøve å holde det hemmeleg littegrann lenger, men det spørs om det går.

Mange av dei som mister i spontanabort er glade for å ha fortalt om graviditeten på førehand, for då slepp dei å gå rundt og late som ingenting etterpå.

blir spennende å se når situasjonen virkelig er der. men må uansett si det til sjefen min med en gang. vil ikke risikere at babyen blir skadet. så får vi bare prøve å holde masken til de vi ikke vil skal vite det med en gang

Veel. Kanskje.. Vet det er mange som får tidlige plager med bekkenløsning og ryggen. Ryggen kan de jo ikke fikse på 1-2-3, stort sett, så kanskje du kunne blitt sykemeldt for vond rygg. (Du får fortelle en liten skrøne på jobb, om turen i heia i helgen eller noe, hvis de spør??).

Jeg har egenlig ikke tillatt megselv å tenke på det engang. Regner med at de nærmeste får vite det ganske raskt, og skulle ting gå galt, vil de jo merke det på oss uansett! Men på jobb tror jeg nok jeg vil vente minst 12 uker... (sier jeg i dag, ja. Men i praksis??? tja)

Jeg har heller ikke tillat meg selv å tenke så mye på dette. Krysser først fingrene for at jeg faktisk kan bli gravid!

Men mannen min får selvfølgelig greie på det likt som meg. Så kommer nok jeg til å si det til mine alle nærmeste venninner. Både fordi jeg er en utadvendt person som er elendig til å holde ting skjult, og fordi det er fint å ha noen å snakke med som vet hva du går gjennom, på godt og vondt.

Resten venter vi nok med, sånn mer eller mindre, til 3 mnd.

Jeg eeeeeeeeeelseker hemmeligheter og overraskelser, så *når* jeg blir gravid skal jeg prøve å holde meg en god stund. Så lenge sommulig egentlig! Hvis det går da, vet jo aldri hvordan jeg vil takle det den dagen testen faktisk er positiv.

Litt artig, om jeg blir gravid denne PP er jeg passelig på vei til jul (13 uker), og kan finne på noe artig med julegavene til venner og familie og fortelle de det på en litt morsom måte. Spesielt siden familien er spredd over hele landet og åpner gavene hver for seg:)

Vi fortalte det til våre nærmeste veldig tidlig, som foreldrene våre og noen få venner. Men i uke 8 ble jeg fryktelig kvalm og spydde hver mårra - dermed måtte jeg krype til korset og fortelle arbeidsgiver det. Gikk ikke lang tid før resten av personalet skjønte at jeg var på tjukka i.o.m at jeg var grønn i trynet enkelte dager. Fikk heldigvis 20% sykemelding slik at jeg begynte kl 10 istedet for 8. Da slapp jeg unna den verste spyinga på jobb.

Håper på en bedre start på neste svangerskap (hvis det klaffer). Tror vi vil holde det hemmelig så lenge som mulig i.o.m at 4-åringen vår fort kan begynne å spre nyheten hvis hun får rede på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...