Gå til innhold

En annen fordel for alle som ikke blir gravide NÅ

Anbefalte innlegg

Nå skal det jo bli lovfestet rett på barnehageplass fra 1. januar 2009. Kjapp hoderegning viser at de av oss som blir gravide nå (oktober), får barn i juli, og faller dermed utenfor reformen når svangerskapspermisjonen er omme i juli 2008.

Hvis det derimot drøyer et halvt år før vi blir gravide, er barnehagebekymringen en saga blott. Da har vi faktisk lovfestet rett på plass.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, eller hva?

Fortsetter under...

Kanskje like greit... har nettopp blitt spaadd paa de nye spaa-sidene at jeg ikke blir gravid foer februar :-/ Urgh... ja, ja.

Men du er inne paa noe der. Tusen takk for at du meddelte denne nyheten! (selv om jeg bor i utlandet selv da, men stort skritt i riktig retning for dere der hjemme ;-)

klem

Tror ikke de klarer å innfri det der,iallfall ikke i alle kommunene,men tanken er jo god. Selv ønsker jeg å være hjemme til barna er minst 3,iallfall ikke jobbe mer enn deltid.(vil jo helst har 3 tette,så om det går blir det ikke jobbing på oen år uansett!) Det blir vanskeligere for oss som VIL være hjemme med barn,de har jo kutta ned på kontantstøtta allerede(eller skal gjøre...) Gruer meg til sette meg ned med alle regler og sånt,men blir jo aldri gravid,så har forbanna god tid på å sette meg inn i dette før det skjer no,desverre...:-(

Hadde belaget meg på å måtte jobbe litt i mellom da lell tror jeg:) hehe...Jeg og vil gjerne ha ihvertfall 2 tette..men ikke bare å få nr 2 har jeg forstått:) hehe... Men for å bli hjemme uten å jobbe i mellom så må man jo bli gravid igjen nesten med engang da?....1-2 mnd etter fødsel....slitsomt?

Ja, for å bli hjemme uten å jobbe må du bli gravid ganske kjapt etter fødselen. Så vidt jeg husker har du da ikke krav på like god svangerskapspermisjon heller, all den tid du må ha jobbet minst et halvt år før fødsel for å få penger fra statskassa.

Man kan faktisk bruke permisjonspengene fra forrige svangerskap som beregningsgrunnlag for ny runde med fødselspenger,men krever sikkert at en blir gravid ganske raskt etter førstemann. Har ikke satt oss så voldsomt inn i dette enda,men planen er å prøve på nr.2 så snart det er fysisk mulig etter førstemann. Har jo ingen garanti for at jeg blir gravid med nr.2 fort,det tar så lang tid med første at jeg regner ikke med noenting. Skal iallfall ikke ha opphold i prøvinga,det kan koste noen år ekstra tydeligvis!(og jeg er snart 28,så har ikke all verdens med år å ta av!)

Vi prioriterer barn foran inntekt har vi bestemt oss for,så da får vi leve på mannen min sin lønning enda noen år om det går som vi ønsker. Han tjener godt nok til at jeg kan gå hjemme,men tar sikkert en liten ekstrajobb eller noe,dersom det er mulig. Alt utenom hans lønn går jo rett inn på brukskonto,så det kommer selvsagt veldig godt med:-)

Annonse

Svangerskappermisjon regnes som pernsjonsgivende inntekt, altså er det grunnlag for en ny runde med svangerskappermisjon. Men grunnlaget blir jo mindre hvis man har 80% lønn med første mann - tror det er sånn det er?

Grunnlovfestet rett til barnehage er jo kjempeflott. Tar nok tid å få lokaler og personale (lønnes bedre!!!) på plass, men det er en god start!

Er det noen som vet om det er gjort forandringer i kontantstøtte satsene i det nye budsjettet??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...