Gå til innhold

Ullevål vs. Rikshospitalet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sleit med det samme valget. Grunnen til at jeg valgte Ullevål var vel at de har hotell og det har ikke Rikshospitalet. I tillegg har jeg i den siste tiden hatt mye med Ullevål å gjöre, dermed ble det mest naturlig for meg. Egentlig tror jeg det blir det samme hva man velger, resultatet som kommer ut er det beste som kan skje, og kompetansen på de forskjellige sykehusene er like god. Men har hört at man må väre veldig tidlig ute hvis man skal få plass på Rikshospitalet? Det var i hvertfall en av mine grunner til at jeg valgte det vekk.

Jeg vurderte også om jeg skulle ta Riksen eller Ullevål. Endte opp med Ullevål fordi det er sykehushotell der. En venninne av meg fødte der for to år siden, og hun var strålende fronøyd!! OG det er den beste anbefalingen jeg fikk, så derfor valgte jeg Ullevål. Synes også det at på Ullevål kan mannen være der hele tiden, og det kan han ikke på Riksen. For meg var dette viktig. Lykke til med valget om sykehus...!

Jeg vurderte å velge Riksen i stedet for Bærum, hvor jeg fødte sist.

Det holdt på å gå galt, så det var like før de sendte jenta mi til Rikshospitalet fordi de ikke hadde alt utstyr på Bærum.

Satser på at det går bedre denne gangen, så velger Bærum pga kortere vei.

Jeg vet ikke hvordan det er på ullevål, men alle jeg kjenner som har født der er veldig fornøyd.

Men hvis det er Riksen som har det beste utstyret ville jeg valgt det, hvis jeg skulle velge mellom de to.

Jeg slet også veldig med dette valget. Jeg ringte faktisk Riksen og fikk reservert plass der i uke 7 intill legen skulle sende inn søknad. Men så snakket jeg med både lege, jordmor og venner som har født på Ullevål og som sa at det var vel så bra.. og da kan mannen min være hos meg hele tiden på hotellet.

derfor sa jeg fra meg plassen på Riksen, og har nå fått inkalling til UL på Ullevål (som jeg regner med at jeg har fått plass på).

Har fått plass på Riksen og er sjeleglad for det. Har flere venninner som har hatt fårlig opplevelser på Ullevål og et par som ble avvist da fødselen var igang og måtte reise til Bærum (det problemet har de vel gjort noe med nå). Mine beste venninner har født på Riksen og vært veldige fornøyde. Det var avgjørende for meg og søkte derfor i uke 5. Var på tidlig-ul på Oslo City Legesenter og legen gratulerte meg med å ha fått plass på Riksen. Fikk også stor forståelse fra epilepsienheten på Ullevål om at jeg ville føde på Riksen. Samboeren min kan være tilstede hele dagen unntatt to timer (fra 14-16 tror jeg). Syns det er ok. Alle fødestuene har badekar. De er visstnok også veldig flinke på ammetrening. Har venninner som ikke har fått ammehjelp på sykehotellet på Ullevål. Ikke gøy å slite med det når man kommer hjem. Som førstegangsfødende får man ligge 4 dager på Riksen. Tror det er 3 på Ullevål.

Ikke meningen å være så utrolig fornøyd med eget valg, men føler Riksen var riktig for meg. Tror man kan få det veldig fint begge steder. Det bør også hjelpe at de nå ikke overbooker på Ullevål slik at man slipper å være usikker på om man får plass eller ikke.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...