Gå til innhold

ang røyking...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei sann hopp ;)

er det flere enn meg her inne , som etter 9 mnd uten røyk ( selv om man lovet hart og hellig underveis at ; jeg skal aldri røyke igjen ) har begynt igjen ??

Jeg skulle aldri verden være sååååå svak ( trodde jeg ja) at jeg noen sinne så mye som tenkte på en røyk en gang ;) ti hi , tokk akkurat 2 uker etter fødsel det ... ;)

alle sa at den røyken kom til å smake helt for J****g men den gang ei , var jo bare såååå god da ;) he he

så da var jeg i full gang igjen .. Men må bare legge til da , at jeg ikke ammer eller sammsover . røyker selvfølgelig ute ( det har jeg foresten alltid gjort , også før jeg fikk barn ) vasker alltid hender , tar tygge gummi, sukkertøy eller pusser tenna før jeg duller med snuppa ...

Så syns egentlig ikke jeg trenger ha dårlig samvittighet .. skader i allefall ikke henne på noen måte. Bortsett fra at jeg kan på føre meg selv kreft , khols osv slik at hun kanskje ikke får ha mammaen sin så lenge som uten røyk .. Men på en annen side , det kan jo henne jeg blir påkjørt av en buss i morgen også....

Flere som meg her ;) ??

Håper på mange svar , når jeg kommer inn etter en liten tur på verandaen ;) he he he

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg har desverre begynt å røyke igjen. Når snuppa var ca 6 uker fikk jeg såå lyst på en røyk (men bare en da!) som ble til en til, og en til, og en til. Noe samboeren min hater, han har aldri røyket selv, og røyk er det verste han vet. Men røyker selvfølgelig bare på verandaen, vasker hendene mine. Og røyker selvfølgelig aldri sammen henne. Huff,føler meg som et svakt mennesket, men den ene røyken var jo bare så god:) Ammer selvfølgelig heller ikke!

Skrevet

Jeg har det akkurat som deg.

Jeg fantes ikke røyksyk under svangerskapet. Slutta på dagen da jeg testa positivt.

Men ett par mnd etter hu var ute kom suget for fullt. Så nå må jeg nesten si at jeg røyker igjen.

Ammer jeg da,men røyker ikke før amming.Tar meg en røyk da hu har sovna på dagen (2-3 timer til neste amming) og på kvelden etter hun har lagt seg.

Tror ikke de har så vondt av det. Så lenge de ikke blir direkte utsatt for røyk så gjør det ingenting.

Skrevet

det er bra det ikke bare er meg da ;)

hi hi

sambo er også SÅÅÅÅ skuffet over meg .. men han har heller ikke røyket noen gang.. men han snuser da , er faen ikke no bedre å kysse han med DEN snusleppa..

prøvde å få fram at han pent kunne gå ut samme meg når jeg skulle ta en røyk ( er kjedelig å røyke alene.. ;) ) men det gadd han ikke .. så da sa jeg at han pent kunne gå ut når han skulle snuse å.. he he , funka ikke helt gitt :) *mannfolk* hi hi

Skrevet

hehe:) Ja gruer meg til kuldegradene kommer jeg og må ut på verandaen, brrr

Skrevet

vi har satt inn noen rotting møbler i garasjen vi- som egentlig skal brukes i bryllupet.. Og siden vi har dobbel garasje ( men jeg har ikke bil) er jo teknisk sett halve garasjen min. Så der har jeg "røykerom" har ikke begynt å bruke det enda da , for syns egentlig det er deilig å røyke ut , men når gradene kryper nedover "flytter " jeg inn der ;)

kællen ble litt grinete , men det driter jeg i ;) he he

Skrevet

Hvis barnet får i seg stoffer fra sigaretter gjennom morsmelk (og det er det jo ganske stor sjanse for at de får, i og med at noen av stoffene virker med en gang, mens andre bruker lengre tid på å komme gjennom mors system), så KAN det hemme barnets overlevelsesreflekser. Dvs at hvis de ligger på magen når de sover, legger et kosedyr over ansiktet i søvne, får teppet opp i ansiktet i søvne, er det ikke sikkert at refleksen som sørger for at hodet blir vridd dit det er luft setter inn. Det KAN skje. Tror ikke spedbarn som har røykende mødre har lettere for å få astma gjennom morsmelken akkurat, men det er påvist at det generelle immunforsvaret KAN være svekket hos spedbarn som har fått i seg sigarettstoffer. Men det er bare KANskje. Jeg kjenner en røykende mor som mistet gutten sin (krybbedød) og en røykende mor som fikk en kjempebaby som er både sunn og frisk og ennå ikke (han er ni år) har vist noen tegn til påvirkning fra sigarettstoffer. Begge disse røykte gjennom både svangerskap og amming. Så jeg tror nok det har med gener å gjøre også. Noen er ganske enkelt sterkere enn andre. Men jeg ville ikke ha gamblet på det...

Ps! Jeg er ingen fanatiker ;-)

Skrevet

Som et barn som hostet meg gjennom de 7-8 første årene av livet mitt med gjentatte harde forkjølelser, halsbetennelser, bronkitter osv pga en far som røykte (joda han røykte bare ute, men det hang jo like fullt i klær og pust når han kom inn) så gråter jeg inni meg med tanken på alle de stakkars barna rundt om som må vokse opp med foreldre som faktisk tror at det de røyker ute er deres privatsak. Da faren min sluttet helt å røyke ble jeg også frisk...

Skrevet

joda , det er mulig det .. Men nå har jeg vokst opp med foreldre som røykte samme meg , mamma satt til og med å røykte og ammet meg samtidig ( er det mulig ;) ) Og jeg har aldri vert syk annet enn di vanlige forkjølelsene..

mens sambo har foreldre som IKKE røyker , han er alergisk for ALT mellom himmel og jord, har astma osv osv ...

så tror nok det er mye tilfeldigheter ute å går jeg . men vist de stakkars foreldrene skulle finne på å røyke , såååååå er det veldig fint å ha noe å skylde på . Å self er det røyken som har gjort det .. Tull og tøys spør du meg!!

Skrevet

Jenta mi er faktik sunn og frisk, og har aldri vært syk. Det lukter heller aldri røyk av meg, går aldri inn til snuppa i den jakken jeg har røyket i. Har faktisk heller ikke tenkt til å røyke resten av livet, men akkurat nå gjør jeg det og sånn er det bare!

Skrevet

jeg må innrømme at jeg røykte litt hele svangerskapet...sluttet dagen før fødselen. og har holdt opp i 5 mnd...men blitt mye røyking de siste to ukene!!!!:(

Skrevet

Tror dere VIRKELIG at det ikke lukter røyk av dere selv om dere skifter klær og ordner ånden...? Det henger i hår, negler og hud, kroppsvæsker...Man kan faktisk kjenne det selv om man ikke er baby. Så det må jo bety at stoffene er der selv om dere tror de ikke er det. Det lukter jo ikke hvis man er "ren"!

Hjelpe meg... Husk at babyer har meget skarp luktesans da.

Skrevet

Jeg røyker..

Begynte da Daniel var 3mnd. Da hadde jeg kranglet me barnfaren i flere dager, om alt mulig, (Bl.a dna-test, barnebidrag, utroskap +++) og jeg orket ikke mer. Satt og gråt for meg selv, og hadde sverget på at "røyk skal jeg ikke ta".

Men det klarte jeg ikke. Var så langt nede og fikk lyst på en røyk, sette meg ute, og bare sitte der uten å ha noe gjøre. Røyke bare for å røyke, for å ikke bli helt gal. Tok en røyk av faren min, som etterhvert ble til to. Livet ble ikke lettere av den grunn, men å sitte der og tenke og gråte me seg selv, gjorde at det ble en vane, fremdeles! Men gråter ikke mer da! :o)

Jeg har aldri ammet (ikke fordi jeg ikke ville, men det ble sånn).

Slutta på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid..

Kommer til å slutte en dag. Kanskje til neste svangerskap, eller kanskje før. Men jeg røyker uansett ikke når jeg er gravid, det er et av MINE prinsipper! =)

Hvis jeg skulle begynne på senere igjen, så ja.. Da gjør jeg det da. Men det er min sak, og ikke bedreviternes sak!

Skrevet

Tror dere VIRKELIG at det ikke lukter røyk av dere selv om dere skifter klær og ordner ånden...? Det henger i hår, negler og hud, kroppsvæsker...Man kan faktisk kjenne det selv om man ikke er baby. Så det må jo bety at stoffene er der selv om dere tror de ikke er det. Det lukter jo ikke hvis man er "ren"!

Hjelpe meg... Husk at babyer har meget skarp luktesans da.

Anonym

.............................................

Det syns jeg var tåpelig åsså. Pappa har røyka i mange år, og har tatt på seg parfyme +++ for at det ikke skal lukte. Men det gjør det jo!!

Men det er bedre at det lukter av klær enn at det lukter røyk i huset fordi "du ikke orker å gå ut".

Skrevet

helt enig ... vist jeg vill røyke , så gjør jeg det!!

Skrevet

Nei, det er ikke sundt å røyke. MEN...

Jeg klarte ikke å slutte helt i mitt første svangerskap. Trappet veldig ned da.

Har klart å slutte i mine andre 2 svangerskap...

Og har heller ikke begynt igjen nå.

Og den av mine 3 unger som aldri!!! er syk. (ser bort fra omgangssyke) er den eldste.

Så det er ingen regel på det derre...

Skrevet

VIL også røyke nå, er veldig røyksuken. Men jeg ammer, så må nok vente en stund! Kanskje jeg er så flink at jeg bare blir en festrøyker :-) For jeg vet at røyk det bare må jeg smake igjen. Begynte da jeg var 12 år, så har liksom vært dær bestandig!

Skrevet

jeg kan selvfølgelig si fy fy og mye annet, men velger heller å si: Så flinke dere er som holdt opp under svangerskapet! Jeg synes det står respekt av det jeg.

MEN, amming har barnet likevel godt av, kanskje enda mer enn de som ikke utsettes for røyk.

Skrevet

Må si det skremmer meg at dere med småbarn ikke virker mer fortvila enn det dere er, over at dere begynte å røyke igjen.

Det er dyrt.

Det stinker.

Det ødelegger helsa deres.

Det påfører ungene deres holdninger om at røyk er ok.

Ikke unnskyld dere sånn! Det er tusen flere grunner til å ikke røyke, enn det er til å ta seg en blås!

Men bare en av grunnene burde gjøre at dere slutter totalt:

Barna deres!

Hilsen ei som vet det går an å slutte helt. Og aldri begynne igjen.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av helsesøster at jeg burde passe på å ha en jakke på når jeg var ute og røykte, slik at den genseren jeg gikk med inne ikke hadde røyk på seg. Dette var jo i sommer når det var supervarmt.... men uansett, pass på at du ikke står ute og røyker for så å gå inn og kose med tulla i den samme genseren.

Skrevet

Jeg røyker IKKE.

Jeg slutta når jeg var gravid.

Nå er ungen 10 måneder.

Mannen min røyker, (ute)

Jeg har DRIIIITlyst på røyk.

Kjemper mot røyksuget HVER dag.

Har det forjævlig.

Men når det gjelder påvirkning av unger, så tror jeg det er mye hysteri.

Mine foreldre røykte begge to, hjemme, i bil ja det var jo sånn for 35 år siden, var vanlig det da.

Jeg har aldrig vert nye syk.

Min mans foreldre like så.

En veninde av meg med 4 unger, hun røyka igjennom hele første svangerskap, men ikke med de 3 siste.........hvem har astma og alergi? hvem er syk og svak? Hvilke svangerskap var problematisk?

-Jo de tre røykfrie.......

Jeg sier ikke annet enn at dersom ett barn er mye forkjølet eller alergist, eller asmatisk eller sånn, og har foreldre som røyker, ja da er det RØYKEN som er årskak til elendigheta...........men jeg tror det der er mer tilfeldig jeg.

Lettvint løsning å henge det på røyken.

Min svigerinne og svoger røyker IKKE, og 2 av deres barn er asmatikere.................

De av mine veninder som røyker har alle friske sunne barn.

Så det er nok litt lett å si at det er RØYKEN dersom mor eller far røyker, mens ingen årsak er "påkrevd" dersom foreldre ikke røyker.

Nåvel, fy faan så lyst jeg har å rappe en sig fra gubben..............

Men jeg skal ikke!!!!

Skrevet

jeg ammer, men tar meg en røyk på kveldene etter hun er i seng..synes ikke dette gjør en dritt..røyker kun ute da..har selv foreldre som har røykt rundt meg hele livet, har faktisk så å si aldri vært syk en dag! Det er de som røyker, som vet best hvor domt det er, derfor trenger ingen ramse opp hvor farlig det er! I KNOW! personlig synes jeg det er mye verre for et barn å vokse opp med en fordømmende å bedrevitende mor, enn en fordomsfri og ydmyk mor..

Skrevet

anonym, du som skriver:

"personlig synes jeg det er mye verre for et barn å vokse opp med en fordømmende å bedrevitende mor, enn en fordomsfri og ydmyk mor.."

Hva med:

det er mye bedre for et barn å vokse opp med en fordomsfri og ydmyk mor SOM IKKE røyker, enn en fordomsfri og ydmyk mor som røyker....hehehe

;-)

Skrevet

hei sann hopp ;)

kjenner jeg blir en bitte liten smule oppgitt her ...

Det er samme tralten ver gang ... Noen er "tøffe" nok til og innrømme sine svakheter .. Og til og med uten å signere med annonym ... Så kommer alle "bedreviterene" som skal briske seg over alt di vet , alt di har sett ang røyk - barn .. ( greit nok det allså , alle har rett til å ha en mening) Men å signere med nick det tørr dere faen i meg ALDRI...

Ja ja , greit å vere stor i kjeften , og rask til å løpe å hjemme seg:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...