Gå til innhold

Hvor er det fint å la barn vokse opp i/rundt Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne kom med konkrete forslag til nabolag/strøk etc. og si litt om hvorfor

Dette setter jeg stor pris på, for jeg grubler sånn på dette om dagen, kommer ikke selv fra Oslo som dere kanskje skjønner.

Tusen takk!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har sine yndlingsområder - det er umulig å si noe på generelt grunnlag. Mine egne vurderinger tar hensyn til barnehagedekning, skoler og kvalitet, grøntområder/luftkvalitet, nærhet til butikk (gangavstand) og offentlige kommunikasjoner - de to siste for at mannen min og jeg skal ha en hverdag som går rundt, og dermed mer tid til babyen når han kommer. Dessuten, innenfor Oslo er det store forskjeller i boligstandard. Du kan få like lang reisevei til jobb innenfor Oslo som utenfor bygrensen, men f.eks i Oppegård, Asker og Bærum er det offentlige kommunikasjonen mye dårligere enn i tilgrensende områder i Oslo - så det har jo noe å si om du ikke har lyst å ha bil (eller om dere ikke vil kjøpe bil nr. 2)

Om du vurderer å flytte til Oslo, men ikke vet hvor, kanskje det er en ide å ta en titt på Aften-Aftens torsdagsutgaver? Om torsdagen har de ulike sider for ulike deler av byen. Over tid vil sikkert de sidene gi et lite bilde av øst-vest og indre-ytre by-forskjeller. Jeg selv synes "Midt i byen"-sidene reflekterer ganske godt både Grunerløkka og Sagene, der jeg har bodd før, og Gamle Oslo, der jeg bor nå.

Skrevet

Vårt "drømme-område" var nok Sagene-Bjølsen.. I alle fall kunne vi tenke oss å bo relativt sentralt, men samtidig i litt roligere strøk om du forstår..

Men DET har vi rett og slett i råd til som førstegangs-etablerere med nokså store studielån begge to. Jeg er sykepleier og han er siviløkonom. Så vi skjønte med en gang at vi måtte kikke i litt alternative områder. Da måtte vi kikke litt lenger øst, og våre favoritter ble Oppsal, Bøler og Lambertseter. Vi kikket mange andre steder også, men disse områdene skiller seg litt ut med rolige omgivelser, god offentlig kommunikasjon, store grønt områder, nærhet til marka og godt med lokalbutikker. I tillegg til at det er svært barnevennlig.

Bakdelen med disse områdene er at disse er virkelig OBOS land. Vi kjøpte og fikk tilslaget på 3 leiligheter som vi mistet til forkjøpsretten før vi fikk "beholde" leilighet nr. 4. Vi gikk på MANGE visninger (ca 50) fra begynnelsen av juli til vi fikk tilslaget på den siste i slutten av august. Men vi tok dette veldig seriøst,og to måneder er jo ikke så ille kanskje..

Det ble lambertseter til slutt. Og det er jeg utrolig glad for!! 3 av de 4 leilighetene vi fikk tilslaget på ligger her. Det er så stille og rolig her, og i borettslaget vi bor i nå er det vanvittig godt miljø. På fellesområdet i midte med lekeplass er det alltid mennesker, barn med sine foreldre, og alle snakker med alle.

Nei, vi er svært fornøyde med at vi endte opp her. 4 min å gå til t-banen.. Supert for oss i alle fall!! Det er for tiden stor utskiftning av mennesker i borettslagene her. Mange av de eldre flytter ut for å kjøpe seg lettere eldreboliger, og folk på vår alder med barn eller i etableringsfasen flytter inn (25-35-årene).

Lykke til i jakten på bolig! Det er litt pes...men helt klart verdt det!

Skrevet

jeg kommer selv fra grorudalen i oslo, og bor her nå, bodde et år i sentrum, midt på grunerløkka, men der leide vi bare og vi hadde ikke råd til å kjøpe oss noe i sentrum, så derfor mått vi flytte lenger ut. Men det går jo busser og t-bane, så det er ikke noe problem å komme seg steder fordet.

MEN, vi vil nok ikke bo der vi bor nå når jenta blir så stor at hun skal leke ute alene, og begynne på skolen.

Vi vil et sted der det ikke er flere utenlandske barn enn norske, det går veldig utover undervisningen. Men bortsett fra det, så er Ammerud et kjempefint sted!

Rett ved lillomarka, mange badevann , vi kan ta på skiene i heisen og gå rett ut i lysløypa omtrent.

Nå skal det sies at vi bor i en stor blokk med 10 oppganger, og sånn vil jeg ikke at abrna mine skal ha det når de skal ut å leke, vi bor også i 8. etg. (heis).

Men å bo i villastrøket på ammerud er nokmye bedre.

Oslo har mange fine steder å by på, Og så lenge penger ikke er noe problem er det bare å velge!

Om du skal bo passe sentralt finner man INGENTING i oslo på over 60 kvm til under 3 mill. (du kan seff. ha flaks, men da må du regne med mye opppussing...) Hus ligger fra 5 mill og oppover.

Men ok, mine steder jeg kan tenke meg å bo er:

Ullevål, sogn, Tåsen, Gaustad, Blindern, Grefsen, kjelsås

alle disse stedene er i nærheten av marka og alikevel ikke for langt fra byen.

Skrevet

Må bare kommentere påstanden om at man ikke finner noe sentralt i oslo til over 60 kvd. og under 3 mill, det er jo bare tull.

Jeg bor selv i en 70 kvm stor 3-roms på Sagene og naboleiligheten som er nøyaktig lik vår (kanskje litt lavere standard bare) er akkurat lagt ut for salg og den er priset til 2 mill. Vår leilighet har standard over gjennomsnittet og beliggenheten er helt genial (15 min med buss til sentrum og bussene går hele tiden). Vi gav 2 mill for den for 1.5 år siden, ville nok fått rundt 2.4 - 2.5 for den dersom vi solgte i dag.

Så det ER mulig :)

Skrevet

vår leilightet i bogstadveien fikk vi for 2.4 mill og den er 60 kvm, så det er mulig. mer sentralt enn det kommer man bare ikke, men ikke særlig barnevennlig så vurderer å flytte lenger vest når prinsessen blir litt eldre.

bærum er et utrolig fint sted å vokse opp(har vokst opp der selv) ellers er det meste mot vest veldig bra: røa, vindern, ullern ol...

lykke til:)

Skrevet

vi bor på bjølsen nå, i en nesten 70kvm leilighet med balkonger til såvidt over to mill. vi trives veldig godt her, men flytter nok før ungen begynner på skolen siden vi vektlegger bra skoler og godt nærmiljø. vi er begge fra vestkanten, så hvis vi har råd når den dagen kommer velger vi oss ullern/bestum deromkring. vet det er noen rekkehus på bestum til salgs nå, som ikke er så dyre. jeg er selv oppvokst der, og det er rolig, trygt og bestum skole er en bra skole.

så de ter mine tanker. eller våre om du vil.

Skrevet

Og vi kjøpte 126 kvm i Bogstadveien for 3.1 mill, og vil ikke si at det er særlig ille pris altså. Har heis og veranda, så kommer til å bli boende i noen år, men flytter nok utav byen etterhvert..

Lykke til med boligkjøp!!!

Skrevet

pusefrøken: hvor i bogstadveien bor du? vi bor i B1. bare nysgjerrig altså:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...