Gå til innhold

BMI og glukosetest?

Anbefalte innlegg

Gjest Mayflower07

Hallo dere:)

Lurte på en ting her...

Jeg er nettopp blitt gravid,og var hos legen for første gang sist i september. Var veldig spent på denne timen,og måtte jo selvfølgelig oppgi vekta mi der. Jeg er 180cm og 92kg,og da kunne legen min fortelle meg at siden min BMI var på overvektig,så måtte jeg ta en glukosetest i uke 27. Dette var noe nytt de var begynt med og jeg måtte selv huske på å få tatt denne testen da. Hun fortalte at dette var fordi mødrene ble tykkere og tykkere og barna større og større ved fødselen. Og hun sa også noe om at det var fare for svangerskapsdiabetes..

Noen andre av dere som har fått høre det samme?

Jeg ble litt lei meg jeg,fordi jeg gleda meg sånn til den timen,men nå er jeg blitt engstelig for svangerskapsdiabetes. Det vil jeg jo ikke ha:(

Kan jo ikke akkurat slanke meg nå heller da...syns ikke selv jeg er så kjempetjukk...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6642435-bmi-og-glukosetest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

I forrige svangerskap ba jeg om å få ta glykose-test, og i tillegg ville jeg har blod-sukkermåling på alle kontrollene. -Dette gjorde jeg pga all fokusen på svangerskaps-diabetes, og det faktumet at jeg var som deg, litt overvektig. -Faktisk var jeg akkurat som deg ;-) 180, og 92kg! Denne gangen starter jeg på 95kg, men er ikke like fanatisk opptatt av blodsukkeret. -Det var forøverig helt fint hele veien, og glykosetesten gikk også fint! Det værste med glykosetesten er at du må drikke sukkervann (tenker med gru på alle de tomme kaloriene!), og det er egentlig det hele. (De tar ett stikk i fingeren før dukkervannet og visse tidspunk etter. Ingeting å være redd for.)

Da jeg nærmet meg fødsel og reiste til byen jeg skulle føde i, fikk jeg ny lege, og han undret seg veldig over at jeg hadde tatt glykosetest og blodsukker-målinger. -Har mente ikke jeg var "så tykk" at det var en reell risiko. (Jeg måtte jo fortelle at det var etter eget ønske)

Så, konklusjonen er at du antakeligvis ikke trenger denne testen, men samtidig så er egentlig all ekstra oppfølgning god oppfølging. -Skulle du ha høye glykose-verdier så er det lurt å legge om kostholdet underveis (Jeg legger det alltid om når jeg blir gravid! -Spiser stort sett supersunt!) En venninne fikk ett barn på godt over 5 kilo, og det frister ikke for min del!

-Og Mayflower07; Du er ikke tykk! Utifra egen erfaring (har vært oppe i 117kg), så er rundt 90 en fin vekt for oss på 180! Lurer litt på om du har fårr en "fett-motstander" som lege, så vær litt oppmerksom i tilfelle det utarter seg. -I så fall kan det være lurt å bytte lege!

Ikkje vere lei deg!! Eg måtte også ta testen, og er nok større enn deg i utgangspunktet - så meior disponert for svangerskapsdiabetes. Eg spurte når eg tok testen om det var vanlig å bli testa og om det va mange som fikk det. Svaret va at i dag må mange testast, men få har svangerskapsdiabetes. Ikkje tenk meir på det, kos deg og ver glad for at du e gravid. Snannsynligvis e du heilt frisk!!!

Lykke til

Gjest Mayflower07

*huff,sukk,uff*

jaja...er nok nødt til å gå opp noen kilo iløpet av disse mnd ja:)

cam74,hvor mye gikk du opp til iløpet av graviditeten da? til 117? Ser for meg at hvis jeg blir mer enn 120kg blir jeg ganske lei meg!!!

og er redd for at jeg aldri skal klare å gå ned igjen!!

*uhu*

men jeg er glad og fornøyd ellers da:) ingen plager annet enn at jeg er litt trøtt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...