Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2006 #1 Skrevet 11. oktober 2006 ser det er mange ammeeksperter her inne, håper noen av dere kan hjelpe meg. sønnen min er bare 10 dager, men har i de siste dagene sovet til 6-7 tiden. dvs at jeg er sprengt når jeg våkner, og han klarer jo ikke å ta brystet skikkelig. har prøvd å håndmelke før jeg ammer for at han skal få bedre tak, men syns ikke jeg får tømt meg nok. har fått sår som er på grensen til å blø på ene brystvorten, og tror det er pga at han ikke får godt nok tak. melken renner uten spesielle hjelpemiddel, og han har lagt på seg 400g på 5 dager, så han får nok mat... spørsmålet er om jeg skal vekke han om natten (virker jo som et luksusproblem ja) eller om jeg skal stå opp om natten og pumpe meg?
Expat Skrevet 11. oktober 2006 #2 Skrevet 11. oktober 2006 Greiest og staa opp og pumpe hvis du orker det. Greit aa ha litt aa gaa paa (og i frysen), det kommer jo oekedager snart (3ukers). Vaer pinlig noeye med hygienen ved saaret ditt, og gaa til lege hvis det ikke heles av seg selv. Bytt innlegg ofte (hver amming), ikke ullinnlegg rett paa puppen. Ammehjelpen anbefaler simplex oeyesalve paa saare pupper. Et triks, forresten, hold fingrene som en o og press rett inn mot brystet rundt brystvorten, i noen minutter. Det gjoer den myk og barnet kan ta den.
mamma til fire små Skrevet 11. oktober 2006 #3 Skrevet 11. oktober 2006 jeg ville nok bare stått opp og håndmelket ut/pumpet ut det som sprenger bare, og latt gutten sove. puppene vil nok venne seg til at han ikke spiser på natten. hvis du pumper det tomt, vil du fortsette å få mye melk på natten.
Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #4 Skrevet 11. oktober 2006 bruker purelan på såret, er bare på ene brystet det er sår. det "gode" brystet får han bedre tak i, og jeg har vurdert å pumpe den andre fram til såret gror. i og med han har lagt såpass på seg så regner jeg med at jeg kunne klart å gitt han nok med bare en pupp. er dette å anbefale eller vil melkeproduksjonen bli for ulik? har også fått skjell som jeg prøver for første gang idag, får se om det hjelper.
Expat Skrevet 11. oktober 2006 #5 Skrevet 11. oktober 2006 Det kan være lurt å pumpe det friskt. Pumper du samtidig som du ammer (kan jo bli litt klønete i begynnelsen, lettest med ammepute!) så burde det gå greit. For da får du gratis utdrivingsrefleks. Og du kan gi melken med tutekopp, eller fra et nebb du får på apoteken (si hva det er til!). Unngå flaske nå. Forresten, det finnes en spray på helsekosten "frisk pupp", den holder sopp og bakterier naturlig tilbake. Bruk den på begge, så slipper du kanskje å få mer trøbbel! Føler du at du har melk til trillinger så kan du knaske litt peppermyntedrops, det er lett reduserende. Lykke til!
Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 hvordan ser sopp ut? tror jo ikke det er det jeg har, men det blir jo endel klåing på brystet (prøver å massere ut litt melk mens han ammer på det friske brystet.) og det er jo ikke sikkert jeg husker å vaske meg hver gang før jeg ammer (litt i tåka...) det ser ut som om han får feil tak på det dårlige brystet, for brystvorten er noe deformert. i tillegg er det noe seig kvitt som henger fast i brystvorten. usj. er dette melk eller kan det være noe annet???
Expat Skrevet 11. oktober 2006 #7 Skrevet 11. oktober 2006 Trenger ikke vaske, men trenger å skifte innlegg etter hver amming! Papirinnlegg. Sopp er diagn på symptomer, man ser som regel ikke noe. Men bruk gjerne litt naturell biola på puppen, i en kompress, det forebygger. Eller "frisk pupp" fra helsekosten. Snakk med ammehjelp eller ammepoliklinikk om sugetaket!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå