Gå til innhold

Melde meg arbeidsledig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg melder meg arbeidsledig(er det etter endt permisjon) og mottar dagpenger, også får tilbud om en jobb igjennom aetat. Men det f eks er en jobb jeg absolutt ikke kan tenke meg, kan jeg da si nei til den? Og hva skjer da i såfall?

Er så redd for å måtte ta DEN dårlige jobben... Skal jo selvfølgelig søke på alle jobber jeg kan, men vil ikke ta hva om helst da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En dårlig jobb er vel bedre enn ingen jobb? Om man ikke har noe annet valg så syntes jeg det er bedre å ta jobben enn å sitte på stumpten hjemme å vente att drømmejobben skal falle i fanget på en.

Skrevet

Ja skjønner deg veldig godt..det værste som kan skje er at du mister trygda da..men det skal egentlig litt til da. Du kan bli satt på opplæringskurs for arbeidssøkerer og dette er obligatorisk så du må møte opp. Moren min fikk trygd ei stund, og da ble hun tilbyd jobb i oslo, hun bor i tromsø, den takket hun nei til, men fikk beholde trydgen..

Skrevet

Jeg er arbeidsledig etter endt permisjon. Jeg får dagpenger og er blitt tilbudt jobb 2 ganger - som jeg har takket nei til. Dette fordi jeg ikke har et barnehagetilbud til min sønn. Må vel si at min kommune er klar over at dette er deres feil, og ikke min - så jeg har fått beholdt dagpengene. Men har nå fått beskjed om at jeg får lov til å si nei til jobb 3 ganger før jeg mister dagpengene. Greit nok det. De får sende meg til sosialen da sa jeg. Blir like dyrt for kommunen det.

Dagmamma er umulig hvor vi bor.

Om jobben du tilbys ikke er relevant for din praksis eller utdaning - kan du si nei hvor mange ganger du vil.

Skrevet

Jobb i Oslo når hun bor i Tromsø ja.. trodde ikke de kunne tilby jobb så langt vekke. Hvem i all verden har mulighet til å ta den da?

Skrevet

jeg er også arbeidsledig ettet perrmisjonen... driver åsøker på jobber, men er ikke så mye ledig forløbig...skal i teorien ut i jobb igjen i mars...når må man søke om arbeidsledighetstrygd?lenge før?

Skrevet

Jeg er virkelig ikke en som sitter å venter på jobbene skal dette ned fra himmelen. Sist jeg var arbeidsledig søkte jeg jobber overalt!! Og fikk til slutt et vikariat. Det endte når jeg gikk ut i fødselspermisjon, derfor er jeg igjen arbeidsledig nå.

Men av og til blir jo en tilbudt jobber der du faktisk tjener mindre enn det du mottar i dagpenger, og det er jo ikke noe særlig kjekt.

Skrevet

Man søker om arbeidsledighetstrygd den dagen permisjonen går ut. Du vil da enten få karantene noen uker (om du sa opp jobben selv) eller du vil senere få etterbetalt (om du mistet jobben). De første dagpengene vil du få ca. 2 uker etter. Husk å sende inn kopi av fødselsattest av barnet- da får du litt ekstra.

Skrevet

Når man melder seg som arbeidssøker så står det noe i reglene at man blir tilbud jobb i jele landet innenfor det man er utdannet innenfor eller det man ønsker å jobbe innenfor. Tror at man da er pliktig til å ta denne jobben uansett hvvor den er eller så har man ikke lenger krav på trygd. Men i praksis så er det ikke så strengt i det hele tatt..

Skrevet

Det her var jo kjempeflott, har lurt på hvordan det fungerte..

Skrevet

Du må registere deg på nett for å få dagpenger, før du blir innkalt til registreringssamtale. Du trenger jo ikke akkurat overdrive dine kvalifikasjoner der da hvis du ønsker å være arbeidsledig en stund(hihi, nå er det mange som ser rødt tenker jeg) og du kan heller gjøre den bedre den dagen du virkelgi ønsker en jobb. Tror ikke det er noen regel som sier du kan si nei 3 ganger, så du kan jo risikere at du mister stønaden. Men jeg har hørt om folk som har gått arbeidsledige i et år, så det er planen min et halvt års tid etter endt permisjon.

Du må si du har mulighet for barnepass til barnet ditt, for har du ikke det er du ikke reell arbeidssøker. Ta bare sjansen å si det. Du må også si du er villig til å ta jobb langt unna, men blir det aktuellt sier du nei pga barn. Er sikker på at det holder hvis det evt skulle skje.

Og skjønner godt du vil ha en jobb itlpasset dien kvalifikasjoner, da er arbledighetspenger godt å ha mens man søker ordentlige jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...