Gå til innhold

Råd og tips i en komplisert situasjon.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tidligere skrevet et langt innlegg ang å få til amming etter to måneder med flaske. Kort fortalt hadde jeg mye smerter og fortvilelse i begynnelsen, fikk lite hjelp og info og tydde altfor tidlig til flaskemating. Har pumpet meg hele tiden, men aldri fått opp melkeproduksjonen, har fått ut maks 100 ml i døgnet, altså får gutten mme.

Etter to måneder fikk jeg det for meg at jeg ville prøve å legge gutten min til istedet for å pumpe, da jeg ikke opplevde smerter lenger. Hadde ikke ambisjoner om fullamming, men at jeg skulle slippe pumpingen og la barnet suge istedet. Har nå holdt på med dette "prosjektet" i en måned, altså er barnet tre mndr nå.

Opplever masse puppenekt, men får det til med at jeg legger et skjold over brystet, han begynner å suge og så tar jeg skjoldet bort og han fortsetter å suge, en liten stund...... Så slutter han......... Han ligger med godt tak rundt brystvorten, men jeg hører ikke at han svelger og jeg antar at han ligger å sutter. Tar jeg ut brystet fra munnen hans, ser jeg at det ligger melk i munnvikene og rundt brystet, men han virker ikke interessert i å suge det i seg, bare ligger å sutter og sovner til slutt. Melken smaker fremdeles søtt, ingenting i veien med den. Men det virker ikke som han ser på brystet som noe han skal ta til seg næring fra. Flasken derimot er han svært glad i, naturlig nok.

Etter at jeg begynte å legge gutten til, har melkemengden min gått ned betydelig ved pumping. Jeg antar at det skyldes all suttingen da jeg i begynnelsen hoppet over pumpingen når gutten hadde "tatt", noe han sikkert ikke har gjort i det hele tatt. Jeg bruker mye tid og energi på dette, og tar Lecitin, ammespray, ammete, vørterøl osv. Har ringt ammehjelpen som mente at jeg bare burde gi opp hele greia og mate med flaske og se ann om jeg ville gi opp pumpingen etterhvert.

Synes selv at det er så stort fremskritt at jeg får han til å ta brystet og ihvertfall begynne å suge....selv om alt stanser opp. Noen tips for å få ham til å fortsette å suge????? Betyr mye for meg dette her, men mulig at toget har gått for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først: du gjør den kjempeinnsats!

Har du vært inne på www.ammehjelpen.no og lest? Der er det bla oppskrift på hjelpebryst. Det er en liten slange som du taper fast på brystet og gir mm/mme i den samtidig som barnet suger. Slik vil han etter hvert asossiere brystet med mat også, ikke bare kos.

Må løpe, for eldstejenta våknet!

Skrevet

Siden du er saa motivert for litt innsats, saa kan det hende at hjelpebryst er noe for deg. Da kommer all melken fra puppen. Du finner det under a-aa paa ammehjelpen.no Ammehjelperen du snakket med kan hjelpe deg aa faa det til.

Skrevet

Støtter rådene om hjelpebryst! Og kutt flaske, bruk koppmating i stedet. Flaskesmokken er et veldig hardt stimuli for ganen sammenliknet med puppen, og siden han er vant til den kraftige stimuleringen av flaska er det ikke sikkert harn reagerer med noe særlig suging på det myke brystet enda. Men det kan komme seg!!! Om du kutter ut tåteflaske for en periode, og helst også narresmokk som blir like kraftig stimulering!

Det at han tydelig koser seg ved brystet selv om han ikke suger så mye er gull verdt!!! La ham kose seg masse, da er dere i gang! Du kan også prøve å massere ham inni håndflatene eller under fotsålene, det stimulerer griperefleksen, som igjen stimulerer sugerefleksen. Og du - ring en annen ammehjelper og si at du virkelig har lyst til å prøve dette her! Da bør du få hjelp!

Lykke til!

Skrevet

Hei du!

Tenkte jeg bare skulle si at jeg prøvde hjelpebryst første gang i går etter puppenekt slik at egen produksjon ble redusert. Fungerte kjempebra! Du finner video og "oppskrift" på hvordan du kan lage en slik en selv på ammehjelp.no. Jeg kjøpte "snora" på denne siden. Tenkte først at det sikkert var et pes å styre med det men det er det ikke (iallefall ikke sammenlignet med å mate via t-skje etc...).

Skjønner deg kjempegodt, er jo så kos når babyen tar brystet og den nærheten man får da. Så stå på! Jeg sluttet å amme babyen min i 5 døgn pga puppenekt (da hun var 1 mnd) og var redd jeg hadde mistet melken siden jeg ikke pumpet meg noe særlig samtidig men den har kommet tilbake nå, hender jeg gir litt tillegg på kvelden men ellers fullammer jeg!

Skrevet

OK, skal prøve med hjelpebryst, det er enda uprøvd.... Men et spørsmål: Jeg prøver så godt jeg kan å stimulere brystvortene før amming/pumping. De reiser seg og får en knopp, og gutten tar et godt tak. Men allerede etter noen tak ser jeg at knoppen forsvinner og at brystvorten blir helt flat og myk,og han får dårligere tak og begynner å sutte istedenfor å suge skikkelig. Normalt?

Skrevet

Naja, kanskje, hakke titta inni der under prosessen ;)

Hva skjer hvis du fortsetter aa stimulere den andre mens barnet dier den foerste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...