Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #1 Skrevet 10. oktober 2006 Er det noen som vet om jeg kan gjøre det ved å bestille privat. jeg nevnte det for jordmoren min, hun mente at det ikke var nødvendig å teste meg for det. men jeg må si jeg er litt betenkt. Jeg vet at mange har det, men at hos de fleste går det greit, men hva om jeg er en av de uheldige? of, liker ikke sånne tanker. Noen som har synstpunkter ang dette?
Minesmå:)+en til! Skrevet 10. oktober 2006 #2 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg bare nevnte denne bakterien for legen og hun sa at hun gjerne kunne teste meg om jeg ville der og da. Det gjorde jeg og testen var negativ. Ivertfall en ting mindre å tenke på=)....MEN...det går jo som regel greit... Jeg var glad jeg gjorde det...men hadde nok ikke gjort det hvis hun sa d var unødvendig til meg... lykke til
Lystpåentiljeg Skrevet 10. oktober 2006 #3 Skrevet 10. oktober 2006 Var dette en sekretprøve, eller blodprøve? Har lyst til å teste meg jeg også, men legen min vil nok aldri godta det. Er ganske streng. Fikk ikke lov til å bli testet for verken toksoplasmose, rubella eller jernlager - var unødvendig mente hun.
Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #4 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg nevnte dette for bedrift legen min. Hun sa jeg bare kunne komme til henne i uke 36-37 og ta den testen ;o) Det har jeg tenkt til å gjøre ;o)))
Atene Skrevet 11. oktober 2006 #5 Skrevet 11. oktober 2006 Legen min er av den oppfatning at man bør teste uansett. Hvis man er positiv så trenger man ikke behandle, men man gir sykehuset beskjed. Dette medfører ekstra hygienetiltak under fødselen og man er obs på om babyen kan få infeksjoner etter fødselen. Hun fortalte om at hun hadde ei pasient for noen uker siden som testet positivt. Dette ble det tatt hensyn til under fødselen, men babyen fikk infeksjon for det. Siden de visste hun var positiv så fikk det behandlet babyen fort og alt gikk bra. Men hadde ingen visst at hun var positiv så kunne utfallet blitt noe helt annet. Jeg fatter ikke at det ikke er standard å ta denne testen. Som sagt så trenger man ikke behandle, men man kommer langt med å være obs og ta nødvendige hensyn. Hvis jordmoren og fastlegen din nekter, så bestill time hos privat lege. Dette virker kanskje hysterisk, men hva er det å tape?? Prøven tas fra ytterst i vagina, og sendes til dyrkning. Har man store utslag på urinedyrkning i tillegg så kan behandling være nødvendig i tillegg... Jeg tok selv denne prøven her om dagen, da jeg er i risikosonen.. så jeg venter spent på resultatet. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg gjorde det hos fastlegen, de skulle ha en prøve fra skjeden og en fra analen, jeg gjorde det selv, litt plundrete, men det gikk bra. Var "pinner" man skulle skrape av litt fra disse to åpningene.
2nj♥ Skrevet 11. oktober 2006 #7 Skrevet 11. oktober 2006 Om legen din eller jordmor ikke vil teste deg, så er det jo bare å gjøre det privat. Jeg har opplevd å føde en gutt som ble alvorlig syk pga GBS (visste ikke at jeg var bærer) og det er noe jeg ikke unner min værste fiende. Så jeg oppfordrer alle til å teste seg. Jeg går til privat jordmor og gynekolog denne gangen for jeg har opplevd flere fastleger som ikke tar meg alvorlig, eller de har lite kunnskap om emnet.
lissin Skrevet 11. oktober 2006 #8 Skrevet 11. oktober 2006 Hei, jeg skal teste meg neste uke, er da i uke 37, legen synes ikke det var vits i å gjøre det før, for man kan jo bli smittet etter at prøven er tatt. (selvsagt kan jeg få GBS også etter uke 37, men det er jo da mindre tid jeg kan få smitten på). Jeg synes at hvis dette er noe du ønsker,skal du gjøre det, tenk da i etterkant ( hvis det mot all formodning skulle skje noe) du kommer ikke til å få fred med deg selv... Ta den privat hvis legen ikke vil ta den.
Cinnamonnroll Skrevet 11. oktober 2006 #9 Skrevet 11. oktober 2006 Ingen lege kan nekte deg å la deg teste. Det som er derimot er at du kan teste negativt i uke 37 f.eks, men fremdeles ha bakterien i skjeden i uke 39...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå