rakrias Skrevet 10. oktober 2006 #1 Skrevet 10. oktober 2006 Hei. Jeg var i forrige uke (uke 32) hos fødselslegen og tok en UL. Her ble det påvist at babyen i magen har en størrelse tilsvarende det som er vanlig i uke 36, dvs. 2300 gr (hodeomkretsen var 8,9 cm). Både i fødselsbøker og på "Din egen side" står det at en baby i uke 32 er ca. 1500 gr. Ettersom jeg er førstegangsfødende på 39 år, begynner jeg å bli alvorlig bekymra for fødselen. Jeg har jo nesten 2 mnd igjen å vokse på. Jeg spiser sunt (med litt søtsaker avogtil), så jeg tror ikke det er noen årsak til at babyen er så stor. Det hadde vært fint å høre hvordan det er med dere andre??Jeg her ikke vært særlig bekymra for fødselen tidligere, men nå kverner det titt og ofte i tankene mine og jeg er også begynt å drømme om hvor ille det kommer til å bli.. rakrias
___ Skrevet 10. oktober 2006 #2 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg vet ikke noe serlig om det, men har hørt at ungen vokser veldig i rykk og napp. Den trenger ikke bli kjempestor selv om den er stor nå. Det er også store feilmarginer på sånne målinger. Har hørt om mange barn som har "krympet" til neste måling. Jeg tror heller ikke størrelsen på barnet har så mye å si for hvor tøff fødselen blir.
Tess30 Skrevet 10. oktober 2006 #3 Skrevet 10. oktober 2006 va på 3d forrige fredag, da va æ 31+5. Babyen va da 2335 gram. Kom tell å bli ca 4200 g ves termin...Han sa det va helt vanli han.....Bekymre mæ ikkje så mye....
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 11. oktober 2006 #4 Skrevet 11. oktober 2006 Hodeomkrets på 8,9 det er nok ikke mulig.. Du må mene diameter?? Omkretsen på hodet til en nyfødt er jo ca. 35 cm. Men de vokser veldig i rykk og napp, og det er helt vanlig at UL estimering kan avvike 400 gram (begge veier), men det er jo klart at babyen ikke er 2700 nå. Det er jo fra uke 32 at de legger på seg mer underhudsfett. Nei, prøv å ikke grue deg over dette.. (sier jeg som fikk beskjed om at ungen NÅ er 3700 og jeg hadde fortsatt 16 dager igjen, og må regne med å gå over tiden)... he he.. Mistender de svært stort barn så får du UL og så nærmere slutten.
Nr-3-i-Magen Skrevet 11. oktober 2006 #5 Skrevet 11. oktober 2006 Vektangivelsene her inne på BiM avviker endel fra det jeg har lest andre steder, de angir altfor lav vekt her inne. Vet ikke hvilke fødselsbøker du har lest, men de jeg har lest + på babyverden.no angir flere hundre gram høyere vekt enn på bim. Derfor er det ikke sikkert det er så galt likevel...
vims-74 Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 "Alle" andre nettsteder og bøker har andre tall ang vekt enn det som finnes her inne ja, så det ville jeg tatt med en klype salt Tror ikke du trenger bekymre deg om størrelsen, hadde den vært unormalt stor, hadde du fått innkalling til å komme tilbake for ekstra sjekk, også hadde de fulgt deg tett opp, og eventuellt satt fødselen i gang tidligere om det var noe krise
Grigri m/3 gutter Skrevet 11. oktober 2006 #7 Skrevet 11. oktober 2006 Ja, jeg også ble nervøs da jeg fikk estimert min baby til å veie 2,8 kilo i uke 33+noe, og her på bim sto det 1700 gram. Fikk mange oppklarende svar som du også har fått, de opererer med forskjellige tall på forskjellige sider, pluss at de vokser i rykk og napp og er veldig forskjellige. Min skal visstnok bli oppunder 4 kilo ved termin og det er jo ikke avskrekkende mye. Hodeomkretsen var 32 cm.
Snuppa27 er stolt mamma til 3 Skrevet 11. oktober 2006 #8 Skrevet 11. oktober 2006 Min jente er også estimert til 2840g i uke 33...
tullla Skrevet 11. oktober 2006 #9 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg var på 3D, hos en anerkjent og dyktig gynekolog i uke 30 og vekten ble estimert til 1800 gram. Ble bekymret jeg også og tok det opp med legen, og han sa jeg bare skulle glemme det. Slike sene UL estimater er veldig vanskelige å beregne, og ikke til å stole så veldig på. Ofte(st?) så bommer de så det suser! Stemmer også med det jeg har hørt andre si, selv om vekt er estimert bare noen dager før fødsel så har de bommet med opptil halvannen kilo. Ikke bekymre deg du!! Jeg ble også veldig skremt sist da JM kjente på magen min og sa at "det er mye baby er", og at hun nok kom til å bli godt over 4 kg hvis jeg ikke var veldig forsiktig med å spise frukt og søtt... Tok feil hun også da, fødte en helt gjennomsnittlig jente på 3500 g Jeg tror det er "mer hold" i å se på hvor stor du selv og søsknene dine var, og hvordan din mor hadde det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå