Gå til innhold

Ang. penger i permisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Når man ikke har fastlønn, hvordan regner trygdekontoret da ut hvor mye man får i mnd. i permisjonen? Regner dem ut gjennomsnittet? Får man samme beløpet eller varierer dette?

Har arbeidstid fra kl.08.30-16.00, men skriver timelister, å da kan jo lønna variere litt.. Men kan det hende at dem ganger 7,5 timer dagen med timelønna (siden det er det som står i kontrakta..)? Er jo litt dumt om dem skal regne ut ca. gjennomsnittet ut i fra lønninga..

Hadde ca. 70% frem til august i år, å nå har jeg 100%, men rekker jo ikke å jobbe i 6 mnd. med 100% stilling.. Å arbeidstiden varierte jo mer før..

Dette blei mye! Men håper noen vet, å kan svare=)

Setter stor pris på svar=D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skriver timer, har 100% stilling. Når du søker om permisjon/fødselspenger kan du enten føre opp hvor mye du tjener i uken/mnd/året eller så kan de ta de 6 beste av de 10 siste mnd og gi deg et gjennomsnitt av det.

Jeg regnet ut månedslønn (timelønn x 7,5= dagslønn x 5= ukeslønn x 52(uker i året) / 12(mnd i året)) og det er det de går ut i fra nå når jeg er i permisjon.

Siden du har jobbet 100% siden August er det det de skal gå ut i fra mener jeg, om det ikke er nå med en gang du skal ut i permisjon da...

Jeg hadde gått opp i lønn noen mnd før, og det ble hvertfall tatt med=)

Skrevet

Nei, skal ikke ut i permisjon før neste år.. Så kan hende jeg rekker 100% i 6 mnd. Men det har kanskje ikke så mye å si..

Tusen takk for svar=D Skjønte litt mer nå! De har jo så mange rare lover og regler man må forholde seg til atte

Skrevet

Utgangspunktet for fødselspenger er : Fødselspengegrunnlaget ditt!

Det kommer man fram til på flere måter, og det er ikke lett å holde styr på det! Men, de tar utgangspunkt i inntekt siste tre år, men om man har tjent MER de siste ti mnd, kan man kreve å få det som grunnlag. Tjente man mer enn 25% året FØR, kan det gi rett til oppjustering av grunnlaget.

Særlig dersom man er løsarbeider og naturlig nok ikke får tilrettelagt arbeid og da gjerne ikke så lett kan ha inntekt de siste mnd før fødselen!! Er du i den situasjonen syns jeg sykemelding er eneste løsning på DET! jeg har vesentlig av min inntekt fra ekstrajobb, og når jeg merker at jeg skranter/ ikke kan yte og ikke er så attraktiv lenger i fordelingen av ekstravaktene, vil jeg be om sykemelding.. Jeg håper å gå i arbeid til 3-4 uker før permisjonen skulle startet!

En venninne som fødte for ni år siden pratet om at av de ti mnd man må ha jobbet, skal trygdekontoret se på de beste mnd når de regner ut grunnlaget! Dette undersøkte jeg ikke selv!

Man burde rett og slett LESE på trygdeetatens hjemmesider, der ligger hele reglementet ute.... det er ikke mer enn 10-20 paragrafer/vedtekter osv!!!

I kommunale saker er skjønn en viktig faktor, og det skal øves på grunnlag av vedtektene, og man skal alltid la klienten/brukeren få det tilbudet som er best - av de alternativene som foreligger!

Deter ingen grunn til å sove i timen, jeg fikk grunnlaget mitt nesten fordoblet etter en klagerunde med god og vektig argumentasjon fra min side - sist gang jeg fødte!!

Skrevet

Man kan sende inn flere lønnsslipper til trygdekontoret.. Det må jeg gjøre..

Skrevet

I utgangspunktet regnes et gjennomsnitt av lønningene dine. Men hvis de siste fire mnd skiller seg mye ut fra renste (mye tror jeg regnes som 25% eller noe) så kan de se på de beste 6 av 10mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...