*mammaen til benjamin og kasp* Skrevet 10. oktober 2006 #1 Skrevet 10. oktober 2006 Hei dere. Hvor ofte går dere til kontroll til jordmor/lege? Når var dere der for første gang? Jeg har nemlig ventet lenge på å få komme til lege nå, og jeg synes det er rart at jeg ikke har fått noen time tidligere, jeg er nå 15 uker på vei og har enda 5 uker til første lege time. Da er jeg faktisk 5 mnd på vei da jo ...hmm...trodde det var viktig å få tatt blodprøver og en del undersøkelser tidlig i svangerskapet jeg..dessuten trodde jeg også at det var viktig å få komme til ultralyd mellom uke 18 og 20 pga av at det er da fostrene er ganske lik i størrelse og at det er lettere å fastsette termindato da...eller tar jeg helt feil? Jordmortime har jeg ikke fått før i slutten av desember. jaja---måtte bare høre med noen her
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 10. oktober 2006 #2 Skrevet 10. oktober 2006 Kontroll har du en gang i måneden, jeg synes du fikk din første kontroll ganske sent. Kan du høre med en annen lege? Jeg hadde første kontroll hos lege i uke 12, UL uke 18 og jordmor uke 19. Fødeplass får du først etter UL så jeg ville prøvd å få litt fortgang i saken.
nutri Skrevet 10. oktober 2006 #3 Skrevet 10. oktober 2006 Det hørtes veldig sent ut ja. Jeg hadde første kontroll hos lege i uke 14, og syntes det var sent. Han sendte rekv på ul som jeg fikk i uke 18. Var på ny kontroll hos lege i uke 24. Neste blir i uke 28. Jeg går ikke til jordmor, har ikke behov for det, men kunne selv valgt det f.eks innimellom. Ultralyd er vanligvisl i uke 17-20 ja, så var jeg deg ville jeg bedt legen om å rekvirere det. Jeg hadde ikke greid å vente så lenge som det virker du må.
Millapril Skrevet 10. oktober 2006 #4 Skrevet 10. oktober 2006 Hei Første kontroll bør være mellom uke 8-12. Der fylles alt av papirer ut og legen ordner med UL time til deg. UL bør være i uke 17-19. 3. Kontroll uke 25 4. uke 28 5. uke 32 6. uke 36 7. uke 38 8. uke 40 Dette er hentet fra info sider om svangerskapskontroll. Om ikke legen setter opp ny time til deg hver gang du er der, er det bare å ringe og avtale. Evnt avtale time hos jordmor om det er ønskelig. Lykke til og gled deg til UL, der er sååå fantastisk!
MammaAskepott Skrevet 10. oktober 2006 #5 Skrevet 10. oktober 2006 Er dette din første? Eg har og reagert på de få kontrollene, men har fått et skjema som viser kor ofte ein skal gå til kontroll no. Dette er min andre, så her er det sjeldnere. Men, fyrste kontroll er uansett mellom veke 8-12 som millapril skriver. Deretter rekne de UL for ein kontroll, som vanligvis er mellom veke 16 og 19. Legen rekvirerer for UL og du får time tilsendt i posten. deretter kontroll rundt veke 24, og du går ein gong i mnden dersom du er førstegangs. Flergangsfødende går noko sjeldnere. Og dersom du føler du treng ein time, har ein rett på det, uansett! Var noko rart at du ikkje har vore til kontroll enda.... Hmm... Ville ringt legekontoret i morgon og berre bestilt ein time så fort som mulig eg! Har ei liste over når kontrollene skal skje, og om du ønsker det, kan eg kopiere den opp til deg her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå