Gå til innhold

Keisersnitt

kristin67

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg venter tvillinger i desember og har bestemt meg for ks. Er det noen som har erfaring med ks, og hvordan var tiden etterpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke svar å gi, men har undret meg litt på prosedyrene ang ks eller ikke.

Siden du har termin i desember og alt nå vet at det blir ks; får man velge dette fritt? Når blir dette et tema? (har lenge igjen m termin i april, men men..)

Skrevet

Hei, når man venter tvillinger kan du selv velge om du ønsker ks eller føde normalt. Jeg fortalte når jeg var til kontroll på sykehuset at jeg ønsket ks. Min gynekolog anbefalt også dette. Har også lest en del om de som har valg å føde vaginalt hvor tvilling 1 kommer som den skal, men de må ta haste ks på tvilling 2 denne risikoen ønsker ikke jeg å utsette meg for, derfor har jeg valgt ks.

Skrevet

Hei jeg skal føde på Buskerud sentralsykehus, bor i Lier.

Skrevet

jeg har født alle mine barn, les tre, vaginalt og angrer ikke på det. Det er noe helt eget.

Syns det blir for enkelt å velge KS, barna trenger å gå igjennom fasene gjennom fødselskanalen. Blandt annet blir vannet ii lungene deres presset ut underveis så det er lett for de å puste når de kommer ut. Forskning hviser også at ammingen kommer raskere igang ved vaginal fødsel. Og kvinnen kommer seg raskere enn etter et keisersnitt. KS er ett kirurgisk ingrep og med det følger en del risiko.

Er det medisinske grunner for KS er det derimot en annen sak. Vi kvinner er mer enn sterke nok til å føde vaginalt. Ha tro på dere selv.

Skrevet

Hei, jeg fikk tvillinger i juni. hvor den ene ble født normalt mens den andre ble det asteKS på.. de 2-3 første dagene var jeg litt mørbanket i såret men etterpå det var det helt bra. Jeg kom meg kjempefort etter KS, men synest at det var utrolig kjedelig å ikke kunne løfte eller bære så mye de 6-8 ukene etterpå. Har hatt litt vondt i korsryggen etterpå noe som jordmor sa var helt vanlig å ha de førdte 6 mnd etter et KS.helst ville jeg ha født dem begge vanlig men slik ble det ikke. Lykke til

Skrevet

Jeg har erfaring med både vaginal fødsel og keisersnitt. Hvis du har bestemt deg for keisesnitt så har du fullt ut støtte fra meg. Jeg fødte min første sønn vaginalt. Fødselen ble satt igang grunnet svangerskapsforgiftning, riene stoppet på slutten, noe som vistnok er normalt når fødselen kun styres av drypp og ikke naturlige veer, og det ble ett alvorlig styr for å få han ut. Tanken på at noe lignende skulle skje når jeg hadde to som skulle ut var nok til at jeg diskuterte keisersnitt med legene. Jeg fikk svangerskapsforgiftning denne gangen også de klarte å presse meg til uke 33+6, da måtte de ut. Jeg sa da at det ikke var aktuelt med annet enn keisesnitt, med tanke på den fiorrige fødselen. Dette mente legene var helt greit ( i ettertid fikk jeg vite at de lå på en slik måte at det ikke ville blitt vaginal fødsel uansett). Keisersnitt var en drøm i forhold , jeg var redd nok på forhånd med tanke på å få premature barn og hvilken tilstand de var i om jeg ikke skulle begymret meg for selve fødselen også. Fødte om kvelden og var oppe å gikk morgenen etter. Du får smertestillende i 3 dager etterpå. De siste dosene hadde jeg ikke bruk for ( droppet det p.g.a. morsmelken) Jeg følte det kun som om jeg hadde vært på trening dagen før og kjørt meg for hard med situps. Jeg slet litt med stellet av barna de 2 første dagene, siden du står oppreist, ellers gikk det bra. Det tok kanskje ett døgn eller to lengre tid før jeg fikk melkeproduksjonen i gang i forhold til første gang, jeg måtte pumpe mye. Men man må også ta i betraktning at det denne gang var premature barn og at de ble sondematet hele første uken grunnet dårlig sugeteknikk. Jeg kjenner flere som har valgt keisesnitt nettopp av redsel for fødselen av nummer to, og jeg kjenner desverre også tvillingforeldrer som har fått føle på kroppen hva denne risikoen innebærer som har en sterkt handikapet tvilling nr.to grunnet surstoff mangel under fødselen. Det er en mye større risiko forbundet med å føle tvillinger. Ikke føl deg presset til en vaginal fødsel fordi "man skal føde sitt barn med smerte". Det er viktig at du føler deg trygg i hele svangerskapet også for fødselen.

Skrevet

Takk for svar, jeg føler nå at jeg har valgt riktig med tanke på keisersnitt. Håper nå at barna blir i maven frem til fastsatt dato.

Skrevet

Jeg fødte tvillinger for 3 mnd siden og er veldig glad jeg valgte vaginal fødsel. Tvilling 1 lå i hodeleie og tvilling 2 kom med føttene først. Fra første rie til begge to var ute gikk det 3 timer og de rakk ikke å sette epidural engang. Det var selvfølglig veldig vondt, men man kommer seg jo utrolig fort etterpå. Nå har jeg født to ganger tidligere da så det er sagt, men likevel. Har venninner som har hatt ks og som også har hatt vanlig fødsel tidligere og de kom seg mye raskere etter en vaginal fødsel og synes absolutt ikke ks var et lettvint valg. Så hvis tvilling 1 ligger i hodeleie så ville jeg sterkt vurdert vaginal fødsel. Å ikke skulle bære noe på 6-8 uker med tvillinger skjønner jeg ikke hvordan kan gjennomføres hvis ikke mannen din kan være hjemme.

Men dette bestemmer du jo selv, men jeg tror ks kan virke som litt lettvint, men som etterpå kan bli mye mer komplisert enn en vaginal fødsel. Jeg ville tenkt meg om en gang til.

Skrevet

jeg synes det er rart at du fikk bestemme selv om du ville ha ks eller ikke. jeg fikk ikke den muligheten til å velge, men angrer ikke på at jeg fødte vaginalt. min fødsel gikk helt smertefritt og det tok bare 25 min fra press riene begynte til begge var ute. så jeg må få si fra egen erfaring at jeg anbefaler vaginal fødsel. det eneste jeg fikk beskjed om ang fødsel var at jeg måtte ha epidural. men som sagt har jeg bare god erfaring fra fødselen.. men så klart det er ditt valg, og jeg ønsker deg lykke til. du kommer til å få en kjempefin tid framover med dine nurk.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg.Hadde også tatt ks var jeg deg.Vet aldri med tvillinger.Er du riktig uheldig kan det bli både vanlig födsel og ks med tvilling2.Selv hadde jeg planlagt ks og synes det gikk kjempe flott.Synes heller ikke det var så ille og ut og gå dagene etterpå.Selv om jeg gikk litt langt og besvimte i gangene der:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...