Gå til innhold

Hva hvis man blir sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på kontrakt som går ut 22.des. Termin er 1.feb., så permisjonen skal da begynne 9.jan. Jobber som lærer og har gjort det et par år. Sjefen min kan vel ikke nekte meg ny kontrakt etter jul selv om jeg bare kommer til å jobbe noen dager før jeg går ut i permisjon? Og hva om jeg da skulle bli sykemeldt i feks desember. Har jeg fortsatt krav på kontrakt i januar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, sjefen din kan ikke nekte deg ny kontrakt, men hvis jeg var deg ville jeg ordna den kontrakten rimelig kjapt. Jeg hadde samme problemet. Har jobba i 100% stilling i 8 år på samme arbeidsplass, men bare 70% fast stilling. Nå har jeg vært sykemeldt fra juni (altså over 4 måneder) og kontrakten min på 30% gikk ut 31.08.06. Har vært mye styr frem og tilbake, og jeg fikk ikke forlenget kontrakten fordi jeg er sykemeldt og fordi jeg skal ut i svangerskapspermisjon. Det det har endt med nå er at Trygdekontoret må betale meg 30% av det jeg mangler fordi jeg jobba i 100% stilling helt til jeg ble sykemeldt. Dette tok laaaang tid å få ordnet, så hvis jeg var deg ville jeg ha kontaktet Trygdekontoret der du bor og spurt om dine rettigheter. Dette blir et styr for meg når jeg skal ut i permisjon, for min arb.giver betaler meg kun 80% lønn av 70% stilling, og Trygdekontoret må dekke resterende, MEN jeg mister feriepengegrunnlag +++ på jobben min, så dette var ikke noen ønskesituasjon. Dette er takken for 8 år med tro teneste på jobben :-( Så advarsel til deg... Men lykke til, og håper det ordner seg for deg! Og blir du sykemeldt, så sørg for å bli det før 22. desember, da må Trygdekontoret dekke det du mangler fra arb.giver.

Skrevet

Tusen takk for informativt svar. Dessverre har jeg ingen mulighet til å ordne kontrakten nå. Neste års kontrakt ordnes nemlig i begynnelsen av januar for samtlige som jobber på kontrakt. Er det Trygdekontoret som vil betale fødseslpengene mine i og med at jeg er ansatt på kontrakt? Eller er det arbeidsgiver? Sorry teite spørsmål, men jeg har hele tiden gått ut fra at det var Trygdekontoret, og dermed ikke noe problem.

Skrevet

Hvis du blir sykemeldt mens du er i kontrakt er det arbeidsgiver som btaler de første 16 dagene. Etter det tar trygdekontoret over. Hvis du har hatt kontrakt lenger enn 3mnd, vil du få sykepenger selv etter kontrakten har gått ut. De første 16 dagene kan arbeidsgiver søke om å få ettergitt av trygdekontoret, hvis årsaken til sykemeldiinga er svangerskpsrelatert :)

Skrevet

Ka-ping, supert, takk for svar. Men hva med selve fødselspengene? Tenker da ikke på sykepenger, men de månedlige utbetalingene. Er det ikke Trygdekontoret som betaler alt dette?

Skrevet

Det beste er at du får fødselspengene direkte fra arb.giver og så får de pengene tilbake fra Trygdekontoret. Da mister du ikke feriepengegrunnlag +++. Så du får på en måte fra Trygdekontoret, men via arb.giver og det er det beste.

Skrevet

Oj! Ser for meg at dette blir vanskelig. Sjefen min er nemlig av den vanskelige sorten, og har allerede begynt å spørre om jeg har sjekket rettighetene mine. Blir ikke overrasket om hun ikke gir meg ny kontrakt etter jul slik at hun kan unngå å betale meg fødselspenger. men som gravid har jeg vel en ganske sterk sak, dvs at hun kan vel ikke nekte meg kontrajt kun fordi jeg er gravid? Har vært på samme arbeidsplassen i 2,5 år og hele tiden signert nye halvårskontrakter.

Skrevet

Hei.

du vil kanskje synes at jeg er litt krass, men jeg vil bare si litt om hvordan din arbeidsgiver tenker. det er nok slik at vi helst ikke forlenger kontrakter til de som ikke er på jobb,- for det koster for vikar for vikar. desverre er man jo nødt til å tenke slik. men sier meg enig med de svarene du har fått. for du har karv på sykepenger fra trygdekontoret, og det skal utgjøre om trent det samme som lønnen din.

lykke til.

Skrevet

Neida, jeg synes ikke du er krass. Greit å høre det fra andre siden av bordet. Nå er det ikke sånn at jeg er vikar for noen. Halvparten av de ansatte på min arbeidsplass er ansatt på kontrakt. Dette har jeg som nevnt vært i 2,5 år, slik at jeg er ikke i stillingen for noen andre. Jeg skal ut i permisjon 9.januar. Skoleåret begynner vel igjen sånn rundt den 4.januar. Jeg er i fin form, og regner med å jobbe helt frem til 9. Nekter sjefen min meg ny kontrakt etter jul, så er det jo kun fordi jeg skal ut i permisjon. Kan hun nekte meg ny kontrakt på grunnlag av dette?

Skrevet

Uff, dette er takken for at vi stiller opp på jobb og ikke er syke en eneste dag, inntil vi blir gravide. Da er vi plutselig ikke verdt noenting...!! Fryktelig triste saker dette her, men slik tenker dessverre våre arb.givere i dette landet. Hadde jeg vært deg, hovedinnlegger, så tror jeg faktisk at jeg hadde gått og sykemeldt meg før 22. desember for å sleppe å miste penger i perioden mellom neste kontrakt og permisjon. Dette vil du vinne på økonomisk i alle fall. En må faktisk være så frekk, for en får i alle fall ingenting igjen for å være snill og utholdene på jobb.. det er nå min mening. Og selv om du har krav på å få forlenget kontrakten før permisjonen, så er jeg redd for at din arb.giver ikke kommer til å gjøre dette... dessverre...

Min sak blir nok litt anerledes enn din siden jeg har gått sykemeldt så lenge, men det er uansett vanskelig å få forlenget kontrakten når arb.giver vet du er gravid og skal ut i permisjon. Provoserende som det er.... :-( Stå på!!

Skrevet

Hei Beate

Ja, dette ser jo ikke så lyst ut. Veldig irriterende, når man faktisk er en person som aldri har fravær heller. Føles jo ikke bra å måtte sykemelde seg for økonomisk vinning. Denne situasjonen må jeg nok tenke litt over. Hvis jeg blir sykemeldt før 22.des. (dato for når min nåværende kontrakt går ut), så vil jeg altså gå rett på sykepenger og deretter fødselspenger? ...men vil tape feriepenger? Har jeg forstått det riktig da?

Skrevet

nei man kan ikke nekte friske folk en kontrakt. hvi sdu er med i fagforening så burde du kontakte de om det blir problem. som gravid og frisk stiller du sterkt. det er verre når man er syk og gravid da kan dæm bruke så mange andre ting mot deg -som f.eks at de ikke har behov for noen i den stillingen osv osv. da står man jo litt tomhendt.... jeg sitter på begge sider av bordet. er gravid sykemeldt arbeidsgiver....ser at det er vanskelig når folk blir sykemeldt i vikariat uansett grunn fordi arbeidsgiver kan bruke argumentet at vi desverre ikke trenger noen i denn e stillingen.

du bør jo være obs på at arbeidsgiver ikke har lov til å la noen gå i vikariat i årevis - du vil jo ha krav på fast stilling tilslutt.

hilsen dn krasse litt lengre opp.-)

Skrevet

Ja, vet det høres dramatisk ut å sykemelde seg før kontrakten går ut, men om du ikke får forlenget kontrakten har du faktisk ikke noe valg. Men det beste hadde jo selvfølgelig vært å jobbe så lenge en er frisk i alle fall. Men du har det bra nå, men hvem vet om 3 måneder? Kan hende du sliter med ryggen etc., det kan man jo ikke vite. Men håper jo ikke det da!! Om du sykemelder deg så har du krav på sykepenger og deretter fødselspenger. Men du taper kun feriepengegrunnlaget fra 22. desember til 9. januar om du skjønner hva jeg mener. Det er i alle fall slik jeg har tolket systemet. Er førstegangs gravid, så er ikke helt inn i dette systemet, men for meg virker det slik i alle fall. Beklager sent svar, var utlogget en stund :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...