Mamma til 3 gullgutter Skrevet 10. oktober 2006 #1 Skrevet 10. oktober 2006 Noen flere som har fått beskjed om at babyen var under gjennomsnittet? Min baby var 14 % under gjennomsnittet og beregnet vekt var på 1600. Ble ganske redd en stund her og tenkte på at det kunne være min feil. Er i uke 33 nå og skal tilbake i uke 37. Hvis babyen er like liten da blir fødselen satt i kraft eller blir babyen tatt med keisersnitt? Fikk plutselig masse spørsmål her nå.....
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 10. oktober 2006 #2 Skrevet 10. oktober 2006 14 % er innenfor "normalen", som jeg mener å ha lest er fra - 15 % - + 20 %. De vokser i rykk og napp, og det kan hende den har tatt igjen mye på 4 uker. Jeg var på UL igår 38+1 og ble litt skremt da den alt nå veier 3700 og jeg hadde 16 dager igjen, og garentert går over termin denne gang også.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #3 Skrevet 10. oktober 2006 Ta dette med vekstestimering med en klype salt. Jeg hadde UL på hver kontroll hvor de sjekket vekst og helt frem til uke 38 var han estimert til å bli 3,6 kg. I uke 38 ble han estimert til å bli 4 kg ved termin. Ut kom det en kraftplugg på 5,2kg!
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 10. oktober 2006 #4 Skrevet 10. oktober 2006 ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ ikke si sånn. Min ble estimert til å være 3700 igår, da var jeg inn i uke 39 (dvs. 38+1).....
_svana_ Skrevet 10. oktober 2006 #5 Skrevet 10. oktober 2006 Så lenge avviket er større enn 20% er det ingenting å bekymre seg for. Marginene er ørsmå og den minste lille millimeter har kjempeutslag i målingene, så det er ikke sikkert at babyen er liten en gang. I tillegg vokser de jo litt i rykk og napp. Ta det med ro. Siden du ikke skal tilbake før om en måned, er ikke legen bekymret heller :-) Og det er ikke din feil!
Kristineee Skrevet 10. oktober 2006 #6 Skrevet 10. oktober 2006 Hei Baby 061206. Vet hvor bekymret man blir ved slik beskjed. Jeg skal ta ks 131006. Det ble oppdaget at jeg hadde avvik i august. Ble da henvist til sykehuset. Her har jeg hatt hyppige kontroller. På det meste hadde jeg vekstavvik på nesten 25 %. Forrige uke var jeg på 24.3%. De skjekker morkaken og gjennomstrømmingen av navlestrengen. Dette gjøres ved Doppler. For oss ser det ut som vanlig ul. 14% vekstavvik anses ikke være stort. Opp til 20 % avvik holdes det kun øye med veksten for å se om avviket blir større, mindre eller om babyen følger sin egen jamne vekstkurve. Over 20% får du hyppigere kontroller. Dersom avviket er større enn 30 % og det påvises morkakesvikt, vil de vurdere om babyen har det bedre utenfor enn i livmora. Det er ikke gjort noen endringer for vår KSdato. KS var bestemt før vekstavviket. På grunn av at barnet vårt er så lite, ble det vurdert vanlig fødsel. Du vil derfor ikke få keisersnitt på bakgrunn av et vekstavvik på 14%. Noen barn er store og noen er små. Det de vil følge med på er om avviket skyldes forhold i morkaken eller navlestrengen eller om det er et genetisk lite barn. Jeg er i uke 39+0 den 13.10 og babyen er antatt å veie ca 2500 kg.
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 11. oktober 2006 #7 Skrevet 11. oktober 2006 Hm... Jeg var 38+1 da ble barnet målt til å være 3700, men jeg håper virkelig at det var et par hundre gram for mye ;-) Lykke til med fødselen den 13.10 :-))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå