Gå til innhold

EN FORKLARING PÅ UKER OG DAGER!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Ser at så mange lurer på dette så da trår jeg til med en forklaring som jeg håper ikke er altfor forvirrende :-)

 

Når man regner ut termin så regner man i første omgang fra første dag i siste mens, slik er det bare. Grunnen til at noen får oppgitt ulike terminer på ulike sider er at man opererer med ulike svangerskapslengder, noen med 40+0 og noen med 40+2, sistnevnte brukes her inne og er blitt mer og mer vanlig å bruke her til lands. En annen grunn til ulike terminer kan være at du på den ene kun har plottet inn første dag i siste mens og intet mer, men i en annen også har plottet inn sykluslengden, da vil så klart resultatet bli ulikt.

 

Så når en regner ut hvor langt man er på vei, tar man altså utgangspunkt i første dag av siste mens og er man da, som meg i dag 5+4, så betyr dette at det er 5 uker og 4 dager siden første dag i min siste mens, embryoet i magen min er bare 3,5 uke gammelt. Stort sett går man ikke slik i detalj som å skrive både fullgåtte uker og dager, men når en gjør det heter det da f.eks 5+4 uker på vei, ellers omtaler en svangerskapet i hvilken uke en er i.

 

Når jeg er 5+4 fullgåtte uker så holder jeg på med min 6 uke i svangerskapet, jeg er altså i uke 6 eller i 6 uke, frem til jeg går fra å være 5+6 til å bli 6+0, da er jeg akkurat 6 uker på vei. Dagen etter vil jeg være 6+1 og dermed begynne på min 7 uke i svangerskapet, men denne vil ikke være fullgått før jeg har kommet meg til 7+0, så begynner 7+1 og uke 8, osv. Altså alle dager fra +1 - +6 bak den fullgåtte uken betyr at man holder på med uken etterpå, 11+1, 11+2, 11+3, 11+4, 11+5 og 11+6 heter at man er i uke 12. 12+0 heter at man er 12 uker på vei. 12+1 heter at man er i uke 13 (eller 12 uker og 1 dag på vei).

 

Håper dette ble en oppklaring for noen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har merket det, var derfor jeg tenkte å oppklare litt. Er tredje barnet nå og jeg har to tidligere svangerskap bak meg her inne og føler derfor jeg har ganske god peiling på hvordan dette funker ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig bra forklaring Alva:o) Jeg er visst litt "tunglært" i forhold til denne graviditeten min, alt er nytt og mye å tenke på som jeg aldri har tenkt på før:o) Men nå endelig tror jeg det har seget inn! Jeg er idag 6+1 og dermed i uke 7, eller 7.uke:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanastisk! Denne må vil holde oppe på 1. sida!! :) Hurra for Alva som ordnar opp!! :o) No vart det vel klarheit i sakene for dei fleste vil eg tru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo vanlig å skifte dag på den dagen befruktningen fant sted, ikke etter hvilken dag man hadde siste mens. Dette blir jo samme dag om man har 28-dagers syklus, men om man har 25-dagers syklus f. eks, så skjer befruktningen 3 dager før, og man må bytte dag 3 dager før! Man går på en måte noen dager færre alene før babyen kommer. Det samme med de som har lang syklus, de går dlere dager "alene" før spiren sitter.

 

Enig?

 

Ellers var det en veldig god forklaring, men gjelder som sagt bare for de med 21, 28, 35, 42 osv.-dagers sykluser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i utgangspunktet har du helt rett, første dag i siste mens er bergnet ut i fra vanlig 28 dagers syklus, og det er også grunnen til at mange vil få ulike termindatoer når man regner ut på ulike sider (som jeg nevnte i hovedinnlegget) fordi man noen steder kun taster inn første dag i siste mens og andre steder også taster inn sykluslengde og dermed får en mer nøyaktig utregning, som du ganske riktig påpeker, der befruktningen blir flyttet også i samsvar med syklusens lengde og dermed også antall uker man er på vei. MEN, det er verd å merke seg at de fleste leger kun regner ut i fra første dag i siste mens uansett hvordan syklusene måtte være, derfor kan man egentlig bare venne seg til det først som sist og uansett så vil terminen hos de aller fleste bli flyttet ved den ordinære ultralyden og man vil dermed måtte omrokerere litt på hvor mange uker og dager man er på vei da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Lilii med spire ovenfor. Når jeg snakket med gynekologen min, var hun enig i min termindato som er basert på min EL, og ikke første dag i siste mens, i og med at jeg har lange sykluser, da det blir feil å regne på "standard-måten". Dersom man vet at man har lange sykluser og/eller vet når man hadde EL, er det likesågreit å bruke denne termindatoen fra starten av. Men, som du skriver, de fleste får justert termin ved ordinær UL uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige fastlegen min (har ikke vært hos den nye ennå), tok bare utgangspunkt i siste mens, la på 15 dager og gikk 9 måneder frem i tid. Da jeg prøvde å si noe om 40 uker osv, så bare fnøs han, mente nok jeg ikke hadde noe greie på det. Ergo har han beregnet svangerskap på over 41 uker, som jeg iallfall VET er feil.

 

Får bare vente til UL i uke 18 - men personlig så holder jeg på terminkalkultoren inne på babyverden, for den tar hensyn til sykluslengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lilii med spire! Jeg også synes babyverden sin beregning er den beste, i og med at der kan du legge inn sykluslengde eller når man har EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BiM sin terminkalkulator gjør det den også, men du må klikke på "Les mer om terminberegning" for å få opp den utvidede terminkalkulatoren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra forklart, husker jeg slet med å forstå dette i forrige svangerskap.Rart hvor fort man kommer inn i ting andre omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...