Gå til innhold

Hvor lenge må man ha jobbet minst 50% for at far skal få fedrekvoten?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Mener ganske bestemt at den regelen ikke gjelder lenger. Før var det sånn at om mor jobbet 50%, så fikk far bare utbetalt 50% lønn i permisjonen sin. Nå har de gått bort fra det, og faren har rett på full lønn i permen uansett. Far har rett på sin kvote uansett hvordan du har jobbet, også hvis du selv ikke har rett på fødselspenger.

Lykke til med gutten din:)

• 4 uker senere...

§ 14-10. Fedrekvote

Dersom morens yrkesaktivitet i opptjeningstiden har svart til minst halv stilling og faren fyller vilkårene for rett til fødselspenger, er 30 stønadsdager (6 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote). Hvis faren helt eller delvis lar være å ta ut fedrekvoten, blir stønadsperioden tilsvarende kortere.

Så i deres tilfelle får han ikke dette.

Når du ikke har jobbet lenge nok til å tjene opp retten til fødselspenger, så vil du få engangstønaden og du må ta permisjon de første seks ukene etter fødsel. Når disse ukene er over, så kan du gå tilbake til jobb, og far vil overta resten av permisjonen...

Stemmer ikke dette??

Når mor går tilbake til jobb og jobber minst 50% så trodde jeg at far hadde rett på permisjonen...!? Hvis jeg tar feil håper jeg noen sier i fra... =)

Det var ikke dette hun spurte om, men jeg kan svare deg.

Det er rett at far kan ta permisjonen unntatt 3 uker før og 6 uker etter fødsel,dette kan han gjøre uansett hva mor har tjent så lenge han har opptjent seg rett til permisjon(6 av de siste 10 mnd).

MEN retter til fedrekvoten(de 6 ukene) får han ikke. Se paragraf fra Lovdata over ditt innlegg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...