Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har vi vært på kontroll hos hs og lege på helsestasjonen.

Banditten har blitt stor, hele 9.2kg (5mnd).

Han har hele tide sjelet mye, og vi har vært instilt på at dette ikke går over av seg selv. Nå er det bestemt at vi skal til utredning hos spesialist. Legen trodde det var muskulært, dvs at han må ha operasjon for å bli bra.

Noen andre med sjeløyde barn som har vært gjennom operasjon eller annen behandling, og vil dele erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kunne jeg laget et foredrag på flere sider, men skal prøve å begrense meg litt ;) Holder selv på med videreutdanning innen adferdsoptometri, så er på vei med det teoretiske, men har ingen praksis på området ennå.

Det er viktig å forstå hos barn som skjeler at det vanligvis oppstår som følge av asymmetri i kroppen. Det kan f. eks. være at de beveger seg asymmetrisk (bruker ene siden av kroppen/ ene foten el.l. mer enn den andre, har problemer med ryggen, fødselsskader eller annet). Derfor veldig viktig at de blir utredet ordentlig, og så stimulert til riktig motorisk utvikling/ å bruke kroppen sin riktig.

Skal ikke skjære alle over en kam, men øyeleger har veldig lite forståelse for dette. Trenden er at de går for tidligere og tidligere operasjoner, mens moderne forskning innen anatomi/ nevrologi tilsier at dette ikke er den beste løsningen.

Hvis det var mitt barn ville jeg vurdert å be om oppfølging hos fysioterapeut for å være sikker på å gi den rette stimuleringen til motorisk utvikling, og kansje tatt kontakt med en adferdsoptometrist (spesialisert på samsynsproblemer og trening/ behandling av det) for å finne ut om (les: at) der er alternativer til operasjon.

Hvis du kan si hvor du bor, kan jeg prøve å finne ut hvor du finner nærmeste adferdsoptometrist (dessverre ikke så mange av dem ennå).

Mitt barn skjelte også frem til hun var ca. 5 mnd. Hadde ikke peiling på disse tingene den gangen, så lite jeg kunne hjelpe henne med da. Men pga treg motorisk utvikling kom hun i behandling en gang i uken hos fysio + at vi gjorde øvelser hjemme. Om det var dette eller noe annet; skjelingen forsvant ihvertfall :)

Skjønner at jeg kanskje gjør det mer kronglete for deg nå, men det er av stor overbevisning om at operasjon ikke er det rette for barn som skjeler. Skjeling kan forresten også trenes opp når de blir større, men det er absolutt best å ta tak i det tidlig!

Skrevet

Tusen takk for grundig svar. Dette var helt nytt for meg - og absolutt interessant!

Jeg skrev litt mer på småtroll 2-3, og kopierer noe inn hit:

Det ser ut til at han har problemer med å "flytte pupillen" ut til siden, spesielt til høyre side. Han flytter ofte hodet rykkvis når han skal flytte blikket, i stedet for å "flytte pupillene". Det er derfor trolig at det er muskulært og ikke forskjell på synsstyrken som gir sjelingen.

Sjeling som følge av brillestyrkeforskjell korrigeres vanligvis med lapp og/eller briller, mens muskulær skjeling krever vanligvis operasjon.

(ref. legen på helsestasjonen)

Dersom det er muskulært, mao. en muskel som er for kort, slik at han ikke klarer å vende blikket ut til siden, har jeg vanskelig for å forstå at det kan trenes opp med motorisk trening, men jeg er ingen ekspert, og er selvsagt svært interessert i muligheter for andre behandlingsformer.

Jeg vil gjerne at du sjekker hvor jeg kan finne en adferdsoptometrist!

Jeg bor på Kongsberg, hvor Norges eneste høyskole med optikk-utdannelse ligger. Kanskje det finnes en adferdsoptometrist på HiBu?

Send meg gjerne en mail: [email protected]

Skrevet

Du anonyme, har sjeling til tider sammenheng med kiss, da? Er det verdt å bli utredet for det også?

Skrevet

Ikke helt stø i dette her enda, så vet ikke noe om Kiss . Har ikke hørt kiss vært nevnt i forelesninger, så kanskje ikke? hva er det...? Si litt mer om det, så kan jeg prøve å sjekke ut.

HI: kanskje du kan prøve å få barnet til å ha på lapp foran det ikke skjelende øyet for en kort stund og prøve å observere hvordan dette øyet brukes da, om det gjør barnet i stand til å bevege øyet istedet for hodet? F. eks se om det kan følge ansiktet ditt når du beveger deg sakte fra side til side?

Du har sanns. rett i at det er verre å gjøre noe med ved trening hvis muskelen er "låst" i en posisjon. Men dette skjer bare i et fåtall av tilfellene med skjeling. Tør uansett ikke uttale meg så skråsikkert om utredning/ behandling ennå. Kan hjelpe mer om noen mnd... ;)

Institutt for optometri gjør mye bra, særlig gjøres det utrolig bra forskningsarbeid av dr. Bruenech som har lab der og forsker spesielt på dette med øyemuskler. Hans arbeid blir absolutt verdsatt av de som jobber der, men adferdsoptometriske prinsipper har ikke slått så veldig stor rot hos resten av staben der, for å si det sånn... Dessverre. Men fagområdet er likevel voksende i Norge pga utenlandske utdanninger/ utenlandske forelesninger i Norge.

Nærmeste adferdsoptometrister må vel bli i Asker/ Oslo: hos Specsavers i Asker og Specsavers i Drammensveien (opt. Brodwall og Engebregtsen el. noe sånt), hos Hansson synssenter i Oslo og hos Holmlia Optometri i Oslo. Dette er ihverfall noen som er anerkjente, finnes sikkert flere som jeg ikke vet om.

Skrevet

Les på kiss-kidd.no Har med asymmetri og fødselskade å gjøre.

Skrevet

OK. Skal prøve å få gjort det etterhvert, men har ikke tid/ kapasitet nå. Må lese pensumlitteratur så det spruter ;) Skal komme tilbake med et svar senere en gang om jeg finner ut noe... Gjelder det ditt barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...