Gå til innhold

Sykemelding og permisjonspenger - kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Jeg ble sykemeldt tidlig i svangerskapet pga høyrisikosvangerskap. Slik det ser ut nå blir jeg sykemeldt helt frem til permisjonen starter i mars. Kjedelig, men det viktigste er jo at alt går bra med babyen.

Det jeg lurer på er hvordan permisjonen beregnes og hvordan alt blir når jeg er sykemeldt og ikke i jobb. Vikariatet i barnehagen jeg jobber går i tillgegg snart ut, men jeg har forstått det sånn at jeg fremdeles vil bli sykemeldt selv om jeg da ikke er i et reelt arbeidsforhold? Jeg er jo desverre ikke i stand til jobbe slik situasjonen er. Noen med erfaringer på dette området, så setter jeg stor pris på svar :)

Fortsetter under...

Hei du. Frusrerende med alle reglene, men jeg har sjekket opp en del ting selv ang min situasjon. Det jeg vet er at jo at så lenge du er videre sykemeldt så betaler jo trygdekassen dette etter to uker. Så penger under svangerskapet blir vel ikke et problem. Når det kommer til permisjonspengene, her er jeg usikker på om du har krav på det eller ikke, men hvis du har det så får du like mye i sykeperioden som i permisjonsperioden, for du får ikke 100% lønn av trygdekontoret, bare 80%. Men du får ikke 80 av 80% av prmisjonen. Det du burde gjøre er å gå til trygdekontoret og spørre og grave....så slipper du være usikker. Det gjorde i hvert fall jeg....du må jo levere sykemeldingen der uansett. Lykke til...håper jeg hjalp litt!

heisann!! skal ha barn i november og ble sykemeldt i juli.....var det i litt over ei mnd....da ble jeg anbefalt å gå til min lege å få han til å skrive under på en dokumentasjon om at jeg ikke kunne være i arb i den situasjonen jeg var i...så hvis ikke arb.giver kunne legge til rette arb så gikk jeg over til svangerskapspenger. Du mister ikke noe av mammapermisjonen og heller ikke noen penger på det. Klue med dette er at du da ikke belaster din arb.plass med ditt sykefravær. Pengene vil da fortsatt bli utbetalt av trygdekontoret.

sjekk det opp....lykke til!!!

Hallo. Tar jeg ikke helt feil så må man jobbe 6 mnd av 9 mnd før begynt svangerskap. Da har man krav på full permisjon med lønn etter fødsel. Tror ikke det har noe med at man går sykmeldt under svangerskapet. Jeg gikk 50% sykmeldt fra februar til juni. Og 100% sykmeldt hele juli før permisjon i begynelsen av august.Arbeidsavtalen min gikk ut mai. Etter at arbeidsavtalen min gikk ut var det trygdekontoret som tok over lønna og permisjonspengene mine. Håper du skjønner hva jeg mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...