Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #1 Skrevet 10. oktober 2006 Leser lengre ned her at alle gravide som har hatt komplikasjoner i svangerskapet, som f.eks urinveisinfeksjon osv blir testet for GBS. Jeg har hatt urinveisinfeksjon opp til flere ganger i løpet av måndene jeg har vært gravid... har faktisk litt av det enda, men legen vil ikke gi meg antibiotika fordi han mener det er såpass lite.. men en dag spurte jeg han om han kunne teste meg for GBS siden jeg hadde lest at man burde det når man hadde hatt/har UVI. Han ville ikke gjøre det, for han sa at ingen leger sjekker for GBS fordi det er så lett å behandle barnet etter fødselen om det skulle være smittet. Er ikke det litt rart? Bør jeg kreve å bli testet?? Er jo litt redd for at jeg har GBS, og at barnet kan bli smittet, i og med at jeg har hatt så mye UVI....
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #2 Skrevet 10. oktober 2006 GBS er en bakterie som er i skjeden eller tarmen hos 1/3 del av alle jenter i fertil alder. Jeg kan forstå at man ikke begynner med rutiner der man skal antibiotikabehandle alle. Det er ikke farlig å ha GBS og være gravid, men i ørsmå tilfeller har det desverre gått galt ( under en promille i året, det er selvfølgelig en promille for mye.....ikke misforstå meg ). Aktiviteten av bakterien svinger hele tiden, du kan ha den i perioder og være uten i andre perioder. Det er ikke noe vits i å antibiotabehandles under svangerskapet. For å hindre eventuelle komplikasjoner MÅ man behandles under fødsel, ellers kan den blomstre opp igjen rett etter behandling. Jeg har selv lest endel om dette da det var så mye hysteri rundt tema i sommer og har bestemt meg for å ikke teste meg. Dersom du fortsatt er urolig kan du jo kontakte et annet legesenter. Private legesentre ( eks Volvat ) utfører disse testene. det er ikke meninga at du skal være urolig under graviditeten. Lykke til videre!
Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #3 Skrevet 10. oktober 2006 jeg har blitt testet for det to ganger pga mye mye tynn rennende utflod. ble testet en gang i uke 25, hadde ikke noe. og ble testet i uke 32, og har ikke hørt noe denne gangen heller så det var nok ikke noe nå heller... men jeg ble hvertfall testet begge gangene uten å spørre/be om det. så du kan jo ta en telefon til føden og spørre dem om dem kan ta en prøve av deg der.. så du vet. men om man har det så kan man jo hvertfall få behandling under fødsel om det er oppblomstring da, eller legene på sykehuset kan være litt obs på det i ettertid om babyen blir syk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå