Gå til innhold

det første legebesøket og ulike tester...

Anbefalte innlegg

hei alle sammen, i går var jeg hos legen får første gang. det var ikke for å undersøkes.. før jeg reiste dit var jeg sikker på at jeg var i begynnelsen av uke 6 nå, men legen regnet på det og sa jeg var 8 uker på veg. jeg har veldig lyst til å ta en tidlig ultralyd for å sjekke at alt er i orden. så har jeg hørt at man kan ta ulike tester som er mer pålitlige, men hvilke grunner må man ha for å ta disse testene? mannen min sier at jeg bare kan ringe og bestille ultralyd på sykehuset men må da betale selv. er det noen som kan hjelpe meg med dette???

Fortsetter under...

skrev litt feil over der så jeg. invendig ultalyd mente jeg:) alt er nok bra skal du se. men skjønner at du bekymrer deg.. gjør det selv.. får nok ikke ro i sjelen før jeg har hørt at det er hjerte lyd

Hei! Hvis du skal ha UL på sykehuset (eller hos gynekolog) må du gjerne ha en henvisning fra din fastlege, med en årsak til at du skal ha UL (innvendig mest vanlig i starten). Er det en grunn til at du ønsker UL utover å vite hvor langt du er på vei? Uansett, vil termindatoen gjerne bli flyttet ved ordinær UL rundt uke 18, så ingen grunn til å gå til UL tidlig, hvis du ikke har ekstra bekymringer nå. Alternativt er å gå til privat sykehus/gynekolog, men der må du betale selv.

Vet ikke hva slags andre tester du kan ta for å finne ut hvor langt du er på vei. Det eneste er å måle HCG i blodet, som kan gi deg en pekepinn, men verdiene her kan være så forskjellig, at det er vanskelig å finne ut nøyaktig hvor langt på vei du er. Stigning i HCG er dog en indikator på at alt er bra.

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...