Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var denne bakterien som kunne være alvorlig/dødelig for den nyfødte? Og når var det man kunne ta blodprøve eller noe slik for å sjekke det, 2 uker før termin? Hvor tar dere denne om dere tar den? Hos legen eller hos jordmor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GBS: gruppe b-streptokokker.

De hadde visst sjekka meg for denne på de første blodprøvene hos legen, og jeg var negativ. Legen min anbefalte heller ikke å ta noen ny prøve, så jeg vet ikke når det i så fall ville vært vanlig å ta den. Ring legen og hør du :-)

Skrevet

Dette er streptokokk B-bakterie (GBS)

Fakta om den farlige bakterien

Streptokokk B-bakterie (GBS) er en gruppe bakterier som finnes i skjeden eller endetarmen i normalfloraen hos cirka 20-30 prosent av norske fødende kvinner.

Vanligvis er denne bakterien ufarlig og bærere av GBS har sjelden symptomer. Dersom kvinnen er GBS-bærer er det en viss risiko for for tidlig vannavgang og rier, samt for å overføre smitten til barnet ved fødsel. 1-2 % av de smittede barna kan få alvorlige infeksjoner, sier overlege Anne-Sofie Letting ved Rikshospitalet til VG Nett.

Kvinner som får påvist Streptokokkbakterien behandles forebyggende med antibiotika under fødsel, opplyser Anne-Sofie Letting . Det er enkelt å finne ut om man er bærer av bakterien.

- Bakterien påvises gjennom en enkelt bakterieprøve fra skjeden eller fra urinen som man kan ta i svangerskapet, sier Anne-Sofie Letting.

Hun opplyser at de tester alle gravide som får komplikasjoner i svangerskapet som for eksempel urinveisinfeksjon, vannavgang, feber, for tidlige truende fødsel eller tidligere har hatt komplikasjoner med GBS.

I Norge gjøres det per i dag ikke en rutinemessig screening undersøkelse på streptokokk- B bakterie på alle gravide. Dette har vært diskutert i fagmiljøet i mange år, men foreløpig har man ikke funnet at dette har nytteverdi. Imidlertid pågår diskusjonen kontinuerlig og vi er hele tiden åpne for å endre praksis hvis nye momenter kommer inn, opplyser Letting.

(VG NETT 26.07.06 kl. 10:35)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...