esor Skrevet 10. oktober 2006 #1 Skrevet 10. oktober 2006 16 mnd, hostet nesten uavbrutt 3 timer i natt.....vet noen om en hostesaft som hjelper mot tørr hoste?? NYTT 08:09 10.10.2006 Sønnen min på 16 mnd har hostet over lengre tid. Vært hos legen 3 ganger for å få lyttet på han. Men det er ingenting å høre. Det er verst om nettene, og i natt var det ille. Han hostet neste uavbrutt fra 24 - 03. Og nå på morraen var det like ille igjen....... Legen sier at den hostesaften som virkelig hjelper må de være 2 år for å kunne ta.... Er det virkelig ikke noe "krutt" som kan hjelpe en på 16 måneder????? Blir jo så frustrert...
Midt i blinken Skrevet 10. oktober 2006 #4 Skrevet 10. oktober 2006 Om det kan være en trøst, så er vi flere i samme båt. Har vært i ørska på jobb noen dager nå etter søvnløse netter. Og så er det jo så forferdelig å høre på hostinga uten å kunne gjøre noe! Vi har fått resept på Efedrin med solbærsaft og synes det hjelper endel i alle fall. Fikk det egentlig i forbindelse med at jenta hadde falsk krupp og den virker for å utvider luftveiene, men fungerer visstnok også mot tørrhoste. Vi har også prøvd å øke luftfuktigheten. Føler med dere! :-)
Mille** Skrevet 10. oktober 2006 #5 Skrevet 10. oktober 2006 Høres akkurat ut sånn som vi har hatt det i det siste. Var hos legen 3 ganger før de endelig gikk med på å ta en blodprøve, og det viste seg at det var ikke bare en forkjølelse, hun hadde forhøyede infeksjonsverdier i blodet og ble satt på penicilin. Etter over 4 uker med hoste er hun på bedringens vei. Vi har brukt forskjellige hostesafter til henne, først har vi brukt solvipect, funker litt, men ikke godt nok. Så brukte vi efedrin hostesaft, funker bra, men kan ikke brukes så lenge. Så fikk vi brikanyl hostesaft, den funket aller best. Snupp er forresten 13 mnd gammel. Vi fikk også beskjed at hostesaft funker ofte dårlig på disse små, men hos oss hjelper det, det fjerner ikke hosten, men det blir bedre. Har de tatt blodprøver av din lille da? God bedring! )
esor Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 11. oktober 2006 De har kun tatt CRP av han...og den var fin. Men tok de blodprøve i armen av jenta di??
mcnxbz Skrevet 13. oktober 2006 #7 Skrevet 13. oktober 2006 Barn som hoster mye i forbindelse med hver forkjølelse, kan være grunnet bronkospasme, det vil si noe tette luftveier/astma grunnet luftveisinfeksjonen. D.v.s. man kaller da astmabronkitt. Disse kan ha god nytte av efedrin eller brikanylmiksture, som demper inflammasjonen/astmaen i luftveiene. Således opphører irritasjonen i luftveiene, og hosten blir bedre. Andre som hoster som ledd i en virusinfeksjon (ikke er astmatiske i luftveiene), vil ikke ha særlig nytte av disse "hostesaftene". Noen av disse barna trenger kraftigere astmamedisin (inhalasjonsbehandling) hvis ikke disse miksturene funker, og maN er plaget av kronisk hoste, særlig da på nettene/tidlig morgen. Fastlegene er stort sett ganske flinke til å vurdere dette.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2006 #8 Skrevet 14. oktober 2006 Har har vi fått astma medisin mot langvarig hoste, selv om barnelegen mener at hun ikke har astma. Det er ikke uvanlig at barn sliter med å komme over luftveisinfeksjoner de første leve-årene, og da hjelper det veldig bra med astmamedisin en periode etter infeksjonen inntil hosten er borte, selv om de ikke har astma. Min erfaring er at fastleger kan alt for lite om dette, så jeg synes du skal få deg en henvisning til en barnelege (helst en som er spesialist på astma og allergi), da vil du sikkert få god hjelp. Jeg kjenner flere som har hatt dette problemet i noen år og som har vokst det av seg, tror det vanligvis retter seg rundt 3 års alder.
Mamman til prins og prinsessen Skrevet 15. oktober 2006 #9 Skrevet 15. oktober 2006 Cosylan er en hostesaft som virkelig hjelper, det er sikkertden legen din har tenkt på som de ikke får før de er to år. Jeg fikk den til sønnen min når han var 16 mnd, men jeg gir en litt mindre dose. Det er morfin i den slik at den lammer det som gjør at de hoster. Skikkelig effektiv!!!!! Du kan jo høre om du får den hvis han justerer doseringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå