Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen her som har valgt å ikke ha verken dåp eller navnedag for barne sitt, eller er det vanlig å ha en av de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke om man ikke vil.

Skrevet

Vi hadde ingen av delene.

Skrevet

Hadde heller ingen av delene, trenger jo ikke det

Skrevet

Hei. Tror ikke det er mange av oss nei... Vi er ikke kristne og synes vi klarer oss fint uten begge deler! Vi feirer jo at gutten er født sånn litt hver dag:)

Skrevet

Vi har mange rundt oss som ikke hadde noe av delene.

Skrevet

Vi har ikke hatt noe avdelene på minstemann.

Skrevet

Hva jeg synes her, spiller liten rolle, men min mening;

Kjekt for ungen å vite når den blir eldre at den har fått markert navnet sitt enten på navnedag eller dåp.

At foreldrene ikke orker å lage i stand dåpsselskap trenger ikke ungen å "lide" for. SKJERPINGS. Går jo an å markere navnet med å samle familien til kaffi og kaker om ikke annet.....

Får inntrykk at det ofte er mødre med lite sammensveiset familie, og lite ork initiativ og penger som rett og slett ikke GIDDER å lage i stand en fest for den nyfødte. Og så går tiden og en fortsatt ikke får fingen ut, og så skal det liksom glemmes....nie, nå er ungen liksom blitt så stor, så nå er det for sent...

MEN våre foreldre og besteforeldre GLEMMER IKKE. Det stikker nok et dypt sår inn i huden deres.

Jeg sier bare; hvordan skal vår generasjon i det hele tatt klare å bringe tradisjonene videre når vi er blitt så late at vi ikke gidder-jeg bare spør!

Skrevet

Vi hadde ikke daap eller navnefest.

Til du anonym over her - at du gidder aa skrive saa mye dumt!

Det har ikke noe med ork, gidde, penger, tradisjoner eller aa gjøre andre generasjoner til lags for de fleste.

Skrevet

Vi har ikke hatt noen av delene, og forholdene er litt sånn som du beskriver.

Dårlig samensveiset familie, min mann har barn fra før, de er ikke døpte, etter at min stesønn på elleve sparket vår nye baby, orker ikke min familie å se han, og begge familiene må jo være der.

Han har selv søsken og halvsøsken, og en mor som lever igjen, og det er så mange konflikter, og sure miner, han orker ikke, for da må han enten ha konflikt, eller så må han la være å invitere, og noen blir alltid lei seg. Hans mor vil ha dåp, og hadde reistlange veier for å være med, men ikke om svigersønnen er der.

Min familie vil gjerne ha dåp, men de vil ha dåpen i min hjembygd, de vil ikke reise til oss, for da må de bo på hotell.

Litt trangt med penger er det også akkurat for øyeblikket, så vi må faktisk spare litt for å få til fint selskap, både lokale og catering koster jo flesk. Så det krever litt ekstra. Jeg ønsker å si til alle sammen, at jeg skal døpe barnet, det blir dåp hos oss, og alle er invitert.

Men driver å utsetter fordi jeg føler meg alene med hele greia.

Men du har helt rett, og kanskje var det du skrev der det lille sparket i baken jeg trenger for å faktisk gå ut å lage til dåp til vår deilige lille baby :-)

ps. sier ikke det stemmer for alle, men det stemte veldig bra på oss!

Skrevet

Vi har hverken hatt dåp el. navnemarkering.

Årsak: dåp har med bekjennelse av kristen tro å gjøre. Hvis våre barn vil bekjenne tro, har de valget ved konfirmasjonen. Et valg de skal få ta selv, og ikke noe vi pålegger dem å gjøre. Navnemarkeringer (human-etisk osv) av andre slag er noe som gjøres av, for oss, ukjente årsaker, og ser derfor ikke poenget med det.

Ellers er det veldig mange som døper pga tradisjon, foreldrepress, forventning osv. For våre barn er det vi som bestemmer, og ser vi ikke noe hensikt med dåp, lar vi være.

Altså ikke dårlig råd (faktisk ganske romslig), giddalaus osv osv. her i huset:-)

Skrevet

Mine foreldre hadde ingen markering for meg og jeg synes igrunnen det er litt trist. Ikke det at en husker noe fra dagen, men en får ofte gaver som minner fra feiringen av at akkurat du ble født! Er nok ok for familien rundt å kunne feire den lilles nedkomst til verden og ønske den velkommen til familien også. Vi valgte navnefest for datteren vår.

Skrevet

Vi hadde ingen av delene. Kommer nok heller til å ha et skikkelig 1-årslag :-)

Skrevet

Min mening:

Vil man ikke markere at barnet har fått navn (som navnefest er. Dåpen er noe annet), så kan man i det minste ha en "Velkommen til verden lille venn-fest".

Stusselig, synes jeg, ikke ha noensomhelst markering for barnet.

Navnefeiring eller ikke.

Skrevet

Jeg synes det er veldig stusselig å ikke ha noe. Vi ville heller ikke ha vanlig dåp eller HEF seremoni, så vi hadde vår egen markering. Hadde en fest med venner og familie (vanlig dåp selskap), og gjorde litt mer høytidelig under middagen. Jeg lageten tavle til han, og vi hadde en tale. Hadde på han dåpskjolen(som har vært i min falmilie i 4 ledd), og tok bilder med faddere og foreldre. Altså hele baletten utenom seremonien. Flott synes jeg. Kan anbefale det. Glad vi har markert det med en fest.

Skrevet

For noe tull. Spiller da ingen rolle for babyen. Jeg ble døpt, men husker det jo ikke, ikke aner jeg om det er bilder fra det og ikke bryr jeg med om sølvskjeene "jeg" fikk heller.

For de som har lyst til å samle familien på en eller annen måte er det jo bare å gjøre det, men å gå rundt å tro at det er noe slags tap for barnet ikke å gjøre det er jo rent visvas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...