Gå til innhold

Fekk ikkje legetime!


Gjest

Anbefalte innlegg

Var hos studenthelsetenesta på Blindern idag for å bestille legetime for å få bekrefta graviditeten (treng det vel eigentleg ikkje, sidan eg har tatt to superpositive testar) og få bestille fødeplass, men legesekretæren sa at eg ikkje kunne få time før i veke 10, helst veke 12 - fordi det ikkje var vits i at legen såg på meg sidan det var SÅ STOR SJANSE FOR AT DET SKULLE GÅ GALE!

"Det er ingen leger som tar i mot gravide før i uke 10, det er det jo ikke noe vits i"

Og då eg spurte om eg ikkje måtte bestille fødeplass snart, sidan det er sånt press her i Oslo sa ho "Men DET er det jo ikke noe vits i, tenk om alle skulle bestille fødeplass rett etter å ha tatt en graviditetstest, TENK så mange avbestillinger sykehusene ville fått"

 

Hurra, TAKK TAKK for at du tok vekk litt av bekymringane til ein førstegangs gravid... *sukk* Er jo klar over at det kan gå gale, men treng liksom ikkje å få det slengt i trynet. Har vel lov til å bestille ein legetime om eg vil (?)

 

No trur eg at eg berre gir opp studenthelsetenesta og går til jordmora her, men må eg ha vore hos lege først for å få time hos jordmor?

 

Sorry, måtte berre få ut litt frustrasjon... *ghh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mulig!!! Makan til kjerring!

 

Fikk du ikke levere urinprøve en gang? Hm...

 

Går det virkelig an å være så upedagogisk og lite human?

 

Stooooooooor trøsteklem til deg - klart dette går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AT DET GÅR AN. Nå ble jeg skikkelig sinna. Søk etter helsestasjon og bydelen du bor i på google, og ring den i morgen. Det går ikke an å si sånne ting. Jeg har ikke helt troen på den studenthelsetjenesten jeg, har også hørt at hvis du snakker med rådgiver, så blir du oppfordret til abort. Det er helt håpløst. Men finn deg en annen fastlege. All oppfølging under svangerskapet er uansett gratis, så du trenger ikke å støtte deg på studenthelsetjenesten.

 

Stor klem fra medstudent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei drittkjerring.. Det der har hu ikke lov til å si!!!!!!!!! Dessuten er det ikke noen STOR sjans for at det går galt.. er KANSKJE 5% av alle svangerskap som går galt!! Så det er INGEN stor sjans! Du har oddsen på din side.. Drit i hva den kjerringa sa, bestill deg time hos lege.. Jeg fikk time hos lege allerede neste uke! og da er jeg akkurat 8 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har i og for seg rett, legesekretæren, men det går da an å utvise en smule hensyn når man sitter i en sånn stilling. Det er faktisk mulig å forklare sånt på en saklig måte, og uten å dømme svangerskapet ditt nord og ned.

 

De fleste gravide vil sikkert til legen så fort som mulig, som du sier, for å få bekreftelse, men de finner ikke ut stort mer enn det du allerede vet, nemlig at du er gravid. Så lenge du ikke har hatt spontanaborter eller har andre omstendigheter som krever ekstra oppfølging, er det ikke nødvendig med undersøkelse før rundt uke 10-12.

 

Er selv 1 gangsfødende og bestilte ikke legetime før jeg var i uke 7, jeg fant ut at jeg var gravid "med en gang" og syns ikke det hastet så voldsomt med undersøkelse- så jeg fikk i uke 12. På torsdag skal jeg til jordmor første gang :) Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er helt utrolig, og hadde jeg vært i dine sko, så hadde jeg levert en skriftlig klage til den ansvarlige for studenthelsetjenesten. Det er jo latterlig at sånne folk skal ha en slik jobb. Aaaaaaargh!! Synes du skal hoppe over hele studenthelsetjenesten, og finne deg et hyggeligere sted å gå til kontroller. Hvor de faktisk bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det sånn i oslo at hvis du venter for lenge (dvs uke 12) med å søke fødeplass, så kan det hende at du allerede er for sent ute. Derfor er det fint med en liten legetime, dessuten har mange ( iallefall jeg ) alt for mange gnagende spørsmål som det hadde vært fint å få luftet for en lege også i 1. tri. Derfor synes jeg at man skal bestille seg legetime når man selv føler behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ville jeg dratt et annet sted.. jeg fikk time på fredag av legen min.. enda jeg ikke er lenger enn inne i 5uke. jeg vil ha time fordi jeg vil bestillle invendig ultralyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar jenter! Kjem til å ringe svangerskapskontoret her eller kva det heiter, dei har både lege og jordmor der. Eg forstår jo at det er ein viss sjanse for at ein graviditet i SA, ho sa jo ikkje direkte at eg kom til å abortere, men det vart berre litt masse på ein gang. Så ja, eg vil ikkje vere hos studenthelsetensta meir (men får ikkje bytte fastlege før etter jul, sidan eg allereie har skifta i haust) Men satsar på det går bra og bytte til jordmora her på løkka :)

 

Føler ikkje at eg treng time for anna enn å evt. bestille fødeplass, og stille litt spørsmål. Men vil gjerne få ordna det så fort som mogleg. Reknar med det er omlag 3 veker ventetid, så då er eg i veke 8. Jaja, ferdig med studenthelsetenesta i alle fall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff.. virkelig synd at folk skal være sånn. er jo alltid greit å ta en invendig ultralyd for å sjekke hjerelyd o.l. og den tar man jo mellom 7-9 uke så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du fikk en helt UHØRT tilbakemelding, jeg.

 

Da jeg var gravid med min første, hørte jeg også til legekontoret på Blindern. Jeg fikk bekkenløsning i uke 13, og fikk en nerve i klemi beinet, og slet sånn med å gå. Da hadde jeg en ekstrajobb hvor jeg måtte stå og gå hele tiden. Jeg fikk legetime, og skulle be om utvidet sykemelding (hadde vært sykemeldt av lege på volvat i to uker pga blødning). Det fikk jeg ikke! Legen jeg kom til var kvinne, og presisert at hun hadde fått TRE barn, og hadde aldri vært sykemeldt.

 

Jeg byttet lege, og ble sykemeldt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du!

Jeg er selv legesekretær og dette kan ikke henne bestemme i telefonen til deg. Du har RETT til en legetime akkurat når du selv ønsker det, men det er vanligst at gravide får sin første legetime rundt uke 12!

MEN, har du masse spørsmål og diverse + at du skal søke fødeplass MÅ du jo få en time nå hvis du ønsker det.

 

RING TIL LEGEN DIN Å BESTILL EN VANLIG TIME FOR SJEKK, SÅ TAR DU OPP DET DU ØNSKER DER OG DA :o)

Noen ganger må man gjøre sånn hvis de er vanskelige! Da går det nok i orden skal du se...stakkars deg!

 

Lykke til videre :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...