Gå til innhold

Ang. epuderal på Haukeland..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til jordmor forleden. Hun sa at siden jeg har to komplikasjonsfrie (IKKE smertefrie) fødsler fra før så kunne jeg bare glemme å få epuderal uansett hvor mye jeg ønsket det.

Ble paff, for hadde innstilt meg på å prøve det denne gangen.

Så er det noen som har erfaring med føden på Hukeland, hvor mye som skal til for å få epuderal?

Blir litt forbanna når man ikke kan velge på en av Norges største sykehus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

unskyld språket men : F... !!! jordmoren din ..det er DU og ingen annen som skal fortelle deg hva du skal ha av smertestillende innført i din kropp .er det dine underdeler eller hennes som skal skise ut ungen !!!!!!!!!!!

åååååååååååååå

sorry altsåå blir så f...... på slik folk... hvem går du til foresten...??

jeg bor også i bergen og skal ha 28 des ,men ikke tro at denne snuppa skal holde tåtta si på haukeland når jeg skal inn dit ..gubben sa jeg skulle be om alt de har om det gjør for vondt!!! hihi

Skrevet

jeg mener bestemt at man får det der om man ønsker det. hvis det ikke er noe som krever anestesilegene sin hele og fulle oppmerksomhet hele tiden. jeg er blitt lovet epidural på haukeland, står i journalen min at det skal jeg ha. det skal sies at min 1 fødsel ikke akkurat var problemfri.

Skrevet

Har lurt litt på det der selv. jeg må vel sikkert fø på storken, å da får jeg ingen form for skikkelig bedøvelse, kjenner jeg kvir meg litt nå

Skrevet

Takk for support jenter :o) Ja hun jordmora var ei megge.. Godt hun er utplassert på HS så er hun iallefall ikke på mottaket ;o)

Så man kan få det oppført i journalen??

Jeg er jo sefølgelig med på at det ikke er mulig med epuderal hvis det går veldig fort eller anestesilegen har viktigere ærend. Men hun her sa at epuderal kunne jeg bare glemme.. Er det for å spare penger liksom??

Skrevet

Jordmora di veit ikke hva hun prater om! På haukeland bestemmer du helt selv hva du vil ha av smertestllene... bytt jordmor!

Skrevet

ja, det står i min journal, det står mye der, at jeg skal få komme opp tidlig i fødsel( det kan gå fort). skal få bytte jordmor uten noe spm hvis jeg ikke føler meg trygg+++

var maks uheldig med det meste sist, så jeg tror de gjør sitt beste for at det skal bli anderledes denne gangen. er lov å håpe.

jordmødre er rare, min sier mye rart syntes jeg

Skrevet

Hei!

Jeg fødte på føden på haukeland for litt over 4 uker siden nå. Jeg ville gjerne ha epidural, men jeg fikk ingenting. Det var ikke fordi jeg ikke ville ha, jeg ba de sterkt om å få noe, hvasomhelst, bare det tok smertene.. De er ganske strenge på dette og det virker som de helst ikke vil gi epidural om man har en normal fødsel på bare 15-16 timer hvertfall...

Sier ikke dette for å skremme, men slik at dere passer på å stå ekstra hardt på det om det blir aktuelt.

Dessuten; jeg overlevde uten, selv om det var ganske så vondt og jeg helst skulle hatt noe smertestillende. Det gikk greit til slutt. Og det er sant som de sier; når babyen er ute forsvinner all smerten. Med en gang han var ute faktisk. Ganske rart:)

Skrevet

Og forresten; det var ganske så rolig på føden da jeg var der inne. Så var ikke pga mye å gjøre jeg ikke fikk noe... I tilfelle noen lurer.

Skrevet

Ja det var ikke så oppløftende. Er det sånn at man må ha komplikasjoner for å få epuderal liksom?

Irriterer meg at det er tiden på fødselene som skal være avgjørende. Raske fødsler kan være mye mer traumatiske enn de lange. Min første fødsel hadde jeg 10 sekunder mellom riene, man får ikke hentet seg inn.

Men mest irriterendes er det at det skal være så forskjell på hvor man er i landet. Vet at på flere fødeavdelinger så får man tilbud om epuderal i det du kommer. Men det gjelder da altså ikke føden Haukeland.

Flott og fint at man appelerer til urkvinnen i oss altså. Men tipper budsjett og innsparing går mor og barns ve og vel en høy gang. Blææ

Skrevet

Jeg trur mye skyldes formidlingsmåten. SÅvidt jeg veit har man rett på smertestillende dersom man trenger det. (Da er også psykisk behov en del av det å "trenge")

Men jeg trur de prøver så godt de kan å overbevise deg om at det finnes andre alternativer enn epidural. Det synes jo jeg er flott. For komplikasjoner man kan få av epidural er ikke bare bare, selv om det skjer veldig sjelden.

Dersom åpning er over en grense kan du heller ikke få epidural, fordi sannsynligheten for at man ikke rekker å få lagt inn epiduralen er stor, og man trenger at kvinnen kan ligge i ro når en setter inn epiduralen.

Jeg vil skryte av akupunktur. Helt suverent. dette får du mest sannsynlig tilgang til på Haukeland, da det er veldig mange jordmødre som nå har utdannelse på det.

Jeg ville veldig gjerne få mer enn akupunktur under sist fødsel, men det var for kort tid til de antok fødselen ville være over. Og er veldig glad for at jeg ikke fikk noe annet fordi jeg var vel egentlig mest redd for at det skulle gjøre mer vondt seinere. Og var i så god form rett etter fødselen. Ingen bivirkninger av medikamenter el.l.

Virker kanskje vanskelig på dere som vil høre at epidural er det helt overlegne. Men jeg mener at man bør tenke seg veldig godt om før man ber om epidural, nettopp med tanke på de alvorlige bivirkningene man kan få. Har selvfølgelig full forståelse for at noen har dårlig erfaring fra tidligere, eller en tung, vanskelig fødsel foran seg. Da er det noe helt annet. Da er det til det beste for mor og barn at mor får slappe av litt under fødselen.

Skrevet

Nå er det 5 år siden jeg fødte på Haukeland, men da var det faktisk jm som bestilte epidural, jeg følte ikke at jeg hadde behov for det ut fra et smerteperspektiv,men hadde holdt på så lenge, og kastet så fryktelig mye opp vher gang det kom en rie. Så hun rekvirerte epid. for at jeg skulle ha litt krefter igjen til pressingen..

Når det er sagt så følte jeg at epid. satte ned effekten på pressriene, de tok litt i overkant lang tid, så jeg er egentlig forberedt på å prøve uten denne gangen, så lenge det er litt tempo..

Har en venninne som forlange epi bare hun setter beina innenfor døren på KK, og hun har fått alle 3 gangene uten et knyst, så bare vær bestemt!!

Skrevet

Hei!

Jeg må bare fortelle at jeg har vært med på flere fødsler på Haukeland. Og en gang var jeg med på at jordmor på Storken ville flytte den fødende over på Føden, pga at hun trengte epidural (hadde sterke smerter og klarte ikke å slappe av, jobbet "imot" fødselsforløpet. Og det har skjedd flere!

En ting er hvis fødselen går raskt og problemfritt og mamma og baby ser ut til å ha det bra. Sa forstår jeg egentlig hvis jordmor prøver å overtale en til å la være å velge epidural. Men tror neppe at noen nekter deg det! Har ihvertfall aldri jeg vært med på.

Tror nok heller at det er jordmoren din som ikke vet helt hva hun snakker om...

Skrevet

Hei igjen!

Greit at noen jordmødre skal prøve å overtale en til å klare seg uten smertestillende og at en del sier at man har rett på smertelindring...

Men jeg fikk faktisk ikke lov å få noe! Ville ha, spurte mange ganger, ikke spesielt rask fødsel, helt normal, men jeg fikk bare ikke noe. De fikk det til å virke som at dette ikke var mulig og at jeg egentlig bare måtte belage meg på å klare meg uten og at jeg ikke kunne velge noe som helst angående dette.

Akupunturen jeg fikk gjorde bare veldig veldig vondt... så da sto man der da (eller rista der man stod i smerte) og kunne ikke gjøre noenting...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...