junim@mm@ Skrevet 9. oktober 2006 #1 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har ett barn på 15 mnd. Har i dag vært hos lege og han mistenker glutenallergi. Har tatt blodprøver for å sjekke om det kan være dette. H*n spiser dårlig, har hatt vektreduksjon, er veldig tynn med stor mage, sutrete, viser tegn til mistrivsel. Er det noen som har barn med glutenallergi her? Hva slags symptomer hadde ditt barn og hvor lang tid gikk det fra dere fant ut hva det var til ting begynte å rette seg? Håper noen gidder å svare... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6622596-glutenallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gykke 24.07.06 Skrevet 17. oktober 2006 #2 Del Skrevet 17. oktober 2006 Heisann! Jeg fikk selv stilt diagnosen cøliaki da jeg var 18mnd. Var VELDIG sutrete, tynne armer og bein med en kjempe luftmage, forstoppet etc. Jeg ble raskt bedre da jeg fikk "riktig" mat. Vær obs på at en diagnose ikke blir stillt ordentlig før en har tatt en tarmbiopsi. Derfor MÅ en IKKE starte med glutenfri kost før dette er gjort, fordi det kan gi misvisende resultater. Mener å ha hørt at barn kommer seg temmelig raskt når de begynner med riktig mat - desto større grunn til å spise vanlig mat frem til dignose er stillt!!! Om det skulle vise seg at barnet har cøliaki har dere rett på grunnstønad fra trygdekontoret. Men da må også diagnosen være stiltt med tarmbiopsi!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6622596-glutenallergi/#findComment-6726847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
junim@mm@ Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hei! Takk for svar! Din betegbelse av kroppen din, 18 mnd gammel, er helt identisk med min sønn... Har nå fått svar på blodprøver som indikerer stertk mistanke til cøliaki. Venter nå på å komme inn på sykehuset for å te prøve av tarmen. Han er 15 mnd og veier under 8 kilo... Det ser ut til at vekten går nedover til tross for at han faktisk har spist bra en periode. Men dette stemmer jo ganske bra dersom det er cliaki og næringen ikke taes opp i tarmen. Pga at han er underernært og liten, regner jeg med at vi kommer kjapt inn på sykehus! Jeg er jo ny i dette gamet, så tips og praktiske råd mottas med takk:) Ps! jeg har byttet mick:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6622596-glutenallergi/#findComment-6727603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettamor Skrevet 25. desember 2006 #4 Del Skrevet 25. desember 2006 Sønnen min fikk påvist Cøliaki/glutenallergi da han var 17 mnd. Da hadde han tatt først blodprøve og så gastroskopi. Symptomene i forkant var mange. Det begynte med at han begynte å få påfallende stor mage, samtidig som at han gikk ned i vekt, og armer og ben ble synlig tynnere. Han begynte å bli påfallende slapp, han ville helst sitte på fanget og kose, han orket ikke å være like aktiv som før. Etter hvert merket vi at han hadde mye luft i magen, dette gikk så over i diare og tilslutt oppkast. Han spiste godt hele tiden, men nyttegjorde seg ikke av maten. Oppkast og diare ble tydelig verre etter inntak av melkeholdige produkter(dette er vanlig pga at tarmtottene er ødelagte som følge av cøliakien.) Som du ser er dette likte mange av symptomene på ditt barn.. Men jeg har noen oppmuntrende ord også. Sønnen min får nå glutenfri mat. Han begynte med glutenfri og melkefri diett,det gikk ikke lange tiden før han klarte å holde på maten og begynte å legge på seg. Etter 3 mnd med melk- og glutenfri diett, var han symptomfri og vi introduserte melk igjen. Dette tålte han fint, og tarmene hans var fine igen. Etter dette har han vært symptomfri unntatt ved ett uhell hvor han fikk i seg gluten, og han fikk vondt, og ble litt løs i magen. Nå følger han sin egen kurve igjen iforhold til høyde og vekt, og er nå et "gjennomsnittelig barn" på alle områder. Omleggingen til glutenfrikost gikk fint, han er fornøyd med maten og opplever at hannesten alltid kan spise det samme som oss. Det er en ekstra jobb de første månedene for mor og far, da dere må lese ingredienser på alle matvarer, men tar ikke lang tid før dere,barnehagen,familie og venner disker opp med god glutenfri mat. Etterhvert blir man flink til å bake glutenfritt også Innlegget ditt var fra oktober, så nå har vel dere fått påvist cøliaki eller ikke. Er spent på å høre hvordan barnet ditt har det... Håper innlegget var til litt hjelp og oppmuntring, og lykke til videre! Hvis dere lurer på noe er det bare å spørre.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6622596-glutenallergi/#findComment-7551633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
junim@mm@ Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 30. desember 2006 Hei nettamor! Så hyggelig å få svar fra deg:) Vi kom raskt inn på sykehuset etter at blodprøvene viste sterk mistanke om cøliaki. Sønnen min var underernært, og praktisk talt sluttet å spise den siste uken før vi kom inn på sykehuset. Veide under 8 kilo og var 16 mnd... Nå er han 18 mnd, og har altså hatt diagnosen cøliaki i 2 mnd. JEG HAR FÅTT EN NY GUTT!!!!! Det er så fantastisk at en liten endring i kostholdet, og vips så har jeg en blid og fornøyd gutt som legger på seg. Det er merkelig hvordan man tenker det aller verste når barnet sitt er sykt. Jeg vet ikke alle tanker som surret rundt i hodet på meg, men jeg ble i alle fall veldig lettet over at det "bare" var cøliaki. Overgangen til glutenfri mat har gått helt greit. Den største omveltningen er at jeg baker brød. Synes selv jeg har blitt riktig flink:) Middager går greit, jeg har pleid å lage mye mat fra bunnen fra før av, så posesausene er ikke noe savn. Men det blir jo noe TORO-sauser uten mel. Jeg bakte to slags julekaker med glutenfritt mel, men jeg synes ikke det ble det samme... Men sønnen min spiser de, og det er det viktigste! Hvor gammelt er barnet ditt nå? Har du flere barn? Er det noen andre i familien din som har cøliaki? Vi har et barn til, hun er 3,5 år. Ingen andre i familien har cøliaki. Hyggelig å snakke med noen i samme båt. Vi har så vidt begynt å tenke på ferie til sommeren, så har du noen tips, tar vi gjerne i mot!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6622596-glutenallergi/#findComment-7595422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammatil3 Skrevet 4. januar 2007 #6 Del Skrevet 4. januar 2007 Hei! Har glutenallergi selv, fikk det for 3 år siden. Jeg var 29år da jeg fikk det. Min mamma var 50 år. Jeg har 2 barn og ingen har fått det ennå!!! Leste at det var 10% sjanse for at det skulle gå i arv. Etter at jeg begynte og bake selv, fikk jeg et nytt liv. Bor dere i Oslo, har Ultra Bryn stor utvalg. Ferske bakevarer hver tirsdag og torsdag. Har lært mye om sykdommen, maten. Hvis noen trenger noen tips om baking, bare spør-!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6622596-glutenallergi/#findComment-7648051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettamor Skrevet 5. januar 2007 #7 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei junim@mm@ Sønnen min er nå 2 år og 5 mnd, og er en stor sjarmør med masse energi og overskudd. Vi er riktig stolte av han Temaet på alle foreldresamtaler i barnehagen er hvor stor forskjell det er på han nå kontra før kostholdsendringene så det er mange som opplever stor endring hos han:) Jeg er gravid i 12 uke nå, så i juli kommer det et sjarmtroll til, det blir moro:) Du spør om det er noen andre i familien som har cøliaki... Vi foreldre fikk beskjed om å ta blodprøve og teste oss selv med tanke på arveligheten, da sønnen fikk påvist cøliaki. Jeg har somlet med det, og tok blodprøven nå i forbindelse med graviditeten. Den viste svar som kan tilsi ubehandlet cøliaki, så jeg må ta gastroskopi.. Ikke videre gøy, men trøsten er at vi er godt kjent med glutenfrimat hvis det blir nødvendig med det for min del også. Jeg har ikke symptomer som ligner på min sønns. Eneste kan være at jeg sliter med et lavt jernlager som jeg ikke får bedre, og dermed er mye trøtt og har lite overskudd. Men jeg var sikker på at jeg ikke hadde cøliaki, men nå må jeg vente å se... Mitt tips til dere er å ta blodprøven uansett om dere ikke opplever å ha de typiske symptomene. Cøliaki viser seg på mange ulike måter, og er udiagnostisert hos mange. Ang ferie tips: Det har jeg ikke mange råd, vi har feriert i Norge etter diagnosen og da er det meste greit. Vi er medlemmer av Norsk Cøliaki Forening (NCF), og de har ofte reportasjer om dette, så dere kan kikke på nettsidene deres.. Lykke til med ferien:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6622596-glutenallergi/#findComment-7659593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
junim@mm@ Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #8 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei igjen nettamor:-) Gratulerer med ny spire i magen!! Så hyggelig, kjenner at jeg blir litt misunnelig... Men, men jeg har to, så jeg får være fornøyd med det! Når jeg leser innlegget ditt, er det som om jeg skulle skrevet det selv! Barnehagen og andre rundt oss merker også stor bedring hos gutten vår. Han var som sagt 16 mnd da han fikk diagnosen. Da veide han 8 kilo, satt mesteparten av tiden på gulvet å survet, spiste dårlig og var rett og slett mistilpass. Bare dager etter kostholdsendringen, endret han seg. Ble mye blidere og matlysten kom raskt tilbake. Når det gjelder utvikling, tror jeg han mistet noen måneder, men det tar han igjen. han begynte å reise seg da han var 9-10 mnd og gikk rundt bordet. Vi merket at han begynte å bli dårlig da han var rundt 1 år. Han sluttet helt å gå rundt bordet og han nektet å gå når vi holdt han. Han begynte å gå nå i julen! Jeg er så stolt! barnehagen sier at han er en helt annen gutt nå, og det er utrolig hyggelig å høre! Vi andre har testet oss for cøliaki vi også. Ble anbefalt det av sykehuset. Ingen av oss har verdier som skal sjekkes ut videre. Men så vidt jeg har forstått kan jo dette utvikles senere i livet. Altså at det ligger latent, men ikke bryter ut før senere. Ikke vet jeg. Lykke til videre med graviditeten og gastroskopien! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6622596-glutenallergi/#findComment-7698611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita gronsberg Skrevet 2. februar 2012 #9 Del Skrevet 2. februar 2012 Heisann!Jeg fikk selv stilt diagnosen cøliaki da jeg var 18mnd. Var VELDIG sutrete, tynne armer og bein med en kjempe luftmage, forstoppet etc. Jeg ble raskt bedre da jeg fikk "riktig" mat.Vær obs på at en diagnose ikke blir stillt ordentlig før en har tatt en tarmbiopsi. Derfor Må en IKKE starte med glutenfri kost før dette er gjort, fordi det kan gi misvisende resultater. Mener å ha hørt at barn kommer seg temmelig raskt når de begynner med riktig mat - desto større grunn til å spise vanlig mat frem til dignose er stillt!!! Om det skulle vise seg at barnet har cøliaki har dere rett på grunnstønad fra trygdekontoret. Men da må også diagnosen være stiltt med tarmbiopsi!! legene vil helst vente med å finne ut om cøliaki etter barnet er 4 år gammel, det viser seg at mange ikke har cøliaki, en gutt på 7 år som hadde spist glutenfritt siden han var liten viste det seg at han ikke hadde glutenallergi,jeg har selv cøliaki men mine barn er nektet prøve på slikt fram til de er 4 fordi tarmene ikke er ferdig utviklet,det er normalt at barn har diare sånn fra eller til,er etter de er 4 man kan være helt sikker,selv om prøver viser det på prøver så kan dette bare være forbigående mener legene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6622596-glutenallergi/#findComment-143973263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå