junim@mm@ Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har ett barn på 15 mnd. Har i dag vært hos lege og han mistenker glutenallergi. Har tatt blodprøver for å sjekke om det kan være dette. H*n spiser dårlig, har hatt vektreduksjon, er veldig tynn med stor mage, sutrete, viser tegn til mistrivsel. Er det noen som har barn med glutenallergi her? Hva slags symptomer hadde ditt barn og hvor lang tid gikk det fra dere fant ut hva det var til ting begynte å rette seg? Håper noen gidder å svare...
Vanilla Skrevet 13. oktober 2006 #2 Skrevet 13. oktober 2006 Hei! Storesøs på 5 og mannen min har cøliaki. Storesøs var rett og slett veldig trøtt og uopplagt vinteren før hun fikk diagnosen. Hun hadde ikke de "typiske" cøliaki symptomene. Etter at hun begynnte med et glutenfritt kosthold så gikk det bare noen uker før vi merket stor bedring! Andre i familien, venner, kjente og barnehagen merket også dette! Lykke til! Håper at det order seg raskt for gutten din også : )
junim@mm@ Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 13. oktober 2006 Hei, takk for svar! Jeg har ikke fått svar på prøvene ennå, men har vært på ny vektkontroll og han har gått ned ennå mer, siden forrige veiing for 3 uker siden. Dersom prøven er positiv, må jeg vel inn å ta Gastopi? Vet ikke helt hvordan det skrives, men en prøve av tarmen og for å se skadene. Håper at jeg kan komme inn til sykehuset å få gjort dette med en gang. Regner med at de skjønner det, da han er så tynn. Vanligvis er det jo ventetid på 4-6 mnd på slike undersøkelser... Det har ikke vi tid til! Ps! Jeg har byttet nick!
Vanilla Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 Hvis blodprøven indikerer cøliaki, så må han ta en biopsi av tarmen. Dette gjøres i narkose på så små barn, og en må som regel bli natten over på barneavdelingen. Så tar det vel et par-tre uker før det endelige biopsiresultatet foreligger. Hvis det viser seg at han har cøliaki, så har dere krav på grunnstønad fra Tk. (fordyret kosthold) Det å leve på glutenfri diett er litt omveltning med en gang, men man kommer fort inn i det. : ) Lykke til, og bare spør i vei om det er noe mere du lurer på. Kan jeg dele litt erfaringer og praktiske råd, så er det bare hyggelig!
junim@mm@ Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2006 Hei igjen Vanilla! Jeg har nå fått svar på blodprøvene, og det er høye verdier som sterkt indikerer cøliaki. Venter på telefon fra legen, og håper å komme inn på sykehuset denne uken. Han har gått ned ennå mer i vekt, og har ikke mye mer å gå på... Derfor skulle legen få oss inn på sykehuset, slik at vi kan begynne å gi han riktig kost! Det er blandede følelser å få svar, men egentlig en fantastisk lettelse over at det ikke er noe annet! Dette skal vi fikse, bare vi får satt oss inn i ting! Dersom du har noen tips eller praktiske råd, blir jeg veldig glad for tilbakemeldinger!
Vanilla Skrevet 18. oktober 2006 #6 Skrevet 18. oktober 2006 Hei! Det er klart det er en omveltning i forhold til kosten, men det går så greit skal du se! Og har man cøliaki så er man jo så heldig at med riktig kost, så er man frisk og fin! Er du inne på NM? Hvis du er det så kan du gjerne sende meg en pm (Fridamor), så skal jeg gi råd og tips om ting du lurer på.... Lettere å svare på litt konkrete spørsmål, enn å bare legge masse ut om alt ! Det kan bli litt for mye informasjon på en gang, vet du; ) og da går det så lett i glemmeboken...
junim@mm@ Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 18. oktober 2006 Hei igjen! Har fått beskjed fra sykehuset at vi får komme inn neste torsdag. Vi får bare holde ut!! Hva er NM? Jeg er tydeligvis ikke inne der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå