m@rie82 Skrevet 9. oktober 2006 #1 Del Skrevet 9. oktober 2006 noen som har erfaringer med graviditet og praksis? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/
eva luna Skrevet 18. oktober 2006 #2 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei, jeg går på sykepleien i Bergen, er gravid med nr.2 og er i praksis no. Synes det går veldig greit, er faktisk bedre å være oppe på beina om dagen enn å sitte i ro. Får litt lungene opp i halsen når jeg sitter rett opp og ned :-) Er jo såklart veldig sliten om ettermiddagen siden jeg står opp så tidlig, men sånn er det å være gravid. Det er ikke akkurat den perioden i livet man har mest energi... Er du også spl-student? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6737811
m@rie82 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 19. oktober 2006 hei! så koselig! ja, jeg er også spl. student. går 2. året, og skal ut i praksis snart på haukeland. både gruer og gleder meg... jeg er 20+1 i dag, og kjenner at energien ikke er helt på topp lengre nei, he he... men tror og håper det skal gå bra nå som jeg skal ut i praksis. er du også 2. års student? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6756505
eva luna Skrevet 21. oktober 2006 #4 Del Skrevet 21. oktober 2006 Hei igjen, sorry seint svar, men hadde helt glemt at jeg hadde vært inne her og skrevet :-) Hvilken avdeling er det du skal i praksis på? Jeg går også 2.året ja, er i kirurgisk praksis på haraldsplass, ferdig om 1 uke. Trives du på HIB? Jeg er 25+1 i dag og magen begynner å bli altfor stor :-D Du kommer sikkert til å klare deg fint i praksis, får heller regne med at det blir litt mindre sosialt liv etter jobb enn til vanlig. Også er det jo ikke tunge løft og sånn som det var mye av i sykehjemspraksisen. Jeg er ihvertfall ganske slapp om ettermiddagene, men det er gjerne fordi jeg har en fra før også. Synes jeg hadde mye mer energi i forrige svangerskap. Hvor lenge har du tenkt å fortsette på skolen? Skal du gå helt frem til termin? Jeg har termin 4.februar, så vet ikke helt hvordan det blir enda, får se an formen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6772330
m@rie82 Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 23. oktober 2006 hei igjen! i dag var min første dag i praksis. det var kjempegreit faktisk!! vi får heldigvis en myk start. har gjort oss kjent i avd i dag, og i morgen skal vi (studentene) øve på forskjellige prosedyrer på hverandre. jeg er i kirurgisk avd jeg også. har nå 8 uker forran meg på haukeland... tror det blir hektisk, siden jeg også jobber hver 3. helg på et sykehjem, men det går nok bra. jeg trives veldig godt på HIB, og har en avtale med skolen om at jeg går ut i permisjon 19. februar. det er rett før kullet mitt skal ut i praksis igjen (12. ukers). så hvis alt går etter planen får jeg tatt 1 eksamen over nyttår før jeg må ta perm. har du hatt 8 uker i praksis nå? synes du praksisperioden gikk fort? jeg er veldig spent på formen min utover praksisen, kjenner litt i bekkenet av og til, men skal gjøre mitt ytterste for å bestå denne praksisen. magen har begynt å komme litt nå, jeg er i uke 20, og jeg er veldig trett om ettermiddagene.føler at jeg også hadde mer energi i første svangerskap. men har jo mye mer å henge fingrene i nå så... PS: går du 5 dager på overtid føder du på min bursdag!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6805272
eva luna Skrevet 24. oktober 2006 #6 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hallo hallo :-) Har seintvakt i dag så begynner ikke før kl.14.30. Har bare 3 dager igjen i praksis no. Vi har 6 ukers praksis vi, også er det 9 ukers praksis til våren på medisinsk avdeling, men det blir jo ikke noe av for min del før etter permisjon. Synes tiden har gått veldig fort i praksis og at det har gått veldig greit. Men jeg hadde aldri orket å jobbe ved siden av! Jeg jobbet på sykehjem i sommer og måtte si opp jobben i september, det ble altfor mye. Har vært plaget med lavt blodtrykk og, så har lett for å besvime om morgenen hvis jeg blir stående lenge rett opp og ned. Du er heldig hvis magen din har begynt å komme først no, jeg har kjempestor mage, føler at jeg ikke orker at den skal bli større :-) ikke vanskelig å se at jeg er gravid ihvertfall... Har du også en fra før? Gutt eller jente? og hvor gammel? Vet ikke om jeg har skrevet det lenger oppe, men jeg har en gutt som blir to år i november. Vet du hva du får denne gangen? Vi har valgt å ikke vite det, ville spare spenningen denne gangen til fødselen, men jeg grubler som bare det og kan ikke se for meg noe annet enn en gutt som er helt lik han vi har fra før :-) Har du tenkt å ta noen moduler mens du er i permisjon, eller skal du bare konsentrere deg om babyen? jeg har lyst til å bli ferdig med en teori-modul før jeg går ut i permisjon, men vet ikke om det går fordi den er ferdig to uker etter at jeg har termin. Men forrige gang gikk jeg 11 dager på overtid, så blir sikkert det samme denne gangen :-) Men så spørs det om jeg orker å holde på så lenge. Har lyst til å være uthvilt til fødselen. Godt mulig jeg føder på bursdagen din forresten ;-) Har du termin 11.mars? Isåfall blir det på min bursdag hvis du føder 6 dager før termin :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6809636
m@rie82 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 24. oktober 2006 hei!! terminen min er 15. mars, etter ul. mensterminen er 3. mars så jeg er veldig usikker på hva som er riktig... har en gutt fra før, jeg også. han blir 5 år i november. han kom dagen før ul termin. jeg skal forresten inn på ny ul i januar siden de vil se om morkaken har gått lenger opp. den lå bare 10mm fra mormunnen... så jeg er litt spent på det også. kanskje jeg får en ny termin da..? men det gjenstår og se. jordmor var iallefall ganske sikker på at det blir ei lita jente denne gangen, selv om hun ikke kunne si det 100% sikkert. hun sa at det var ingenting som tydet på at det blir en gutt iallefall. he he! vi var så nysgjerrige, vi, så vi klarte ikke å vente helt til fødselen for å se om det blir gutt el jente. så tidig at vi kan risikere å føde på hverandres bursdager da! disse tilfeldighetene... når det gjelder studiene mine tenker jeg at jeg vil bruke mest tid på den lille, men jeg har en mulighet til å ta en modul ca 3 mnd'er etter fødselen. har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gjøre det. går ut i perm 19 februar, og det er rett før kullet mitt skal ut i ny praksis. det ble liksom naturlig å stoppe der for meg. jeg får tatt en teoretisk eksamen før jeg da tar perm. så synd at du har termin midt i en teoretisk modul da! men men, sånt skjer... når begynte du å få mage forresten? med førstemann fikk jeg ikke mage før jeg var ca 24 uker. nå er jeg 20 uker og magen har nettopp begynt å komme. kjenner du bevegelser med hånden på magen? jeg kjenner mye liv inni magen, men ikke med hånden utenpå enda... gleder meg litt til gutten min kan kjenne det på magen min. og du? når var du til jordmor/lege etter ul? jeg var på ul 3. oktober, og tenkte å ringe jordmor i morgen (da har jeg fri og tid til å gjøre det... ) skulle jeg ikke vært på kontroll igjen snart? synes det er så veldig få kontroller siden forrige gang jeg var gravid. men det er vel ikke så nødvendig heller. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6815461
eva luna Skrevet 27. oktober 2006 #8 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hei! No er praksisen over og det er helg :-) deilig :-) Er 26 uker på vei no og måtte ut og kjøpe nye klær i går... heldigvis er det mote med lange gensere og topper, men å finne bukser er mye verre. Har du noe tips til hvor jeg kan finne fine mammabukser? Jeg skal forresten legge ut noen magebilder på albumsiden min i kveld, så da kan du selv se hvor stor magen er.... Med forrige mann begynte jeg å få mage da jeg var rundt 3 mnd på vei, denne gangen kom magen omtrent samtidig med positiv test! :-) Kjente liv denne gangen i uke 15, og et par uker senere kunne sambo kjenne det også. Livmoren min ligger veldig langt fremme og morkaken er ut mot ryggen, kanskje derfor jeg har så stor mage og kjente liv tidlig. Sist gang la jeg på meg 18 kg og det blir vel noe sånt denne gangen og, men jeg vet jeg har bruk for det, for jeg ble så tynn av å amme sist. Så gøyt at du får jente denne gangen da, kjekt med en av hver! Det blir nok en stolt storebror! Småen vår skjønner ikke helt at det kommer en baby han. Har du tenkt på om du skal føde på storken eller føden? Jeg fødte på føden sist og hadde en del komplikasjoner på slutten av fødselen, denne gangen har jeg veldig lyst til å prøve storken. Høres deilig ut med familierom :-) Jeg var vel på ul 26.august, også var jeg til jordmor igjen i begynnelsen av september, så det kan nok stemme at du skal til kontroll snart ja. Jeg skal ha neste kontroll 7.november. Går til jordmor på laksevåg helsestasjon. Du da? Jeg har også fått tilbud om å ta en modul ca 3 mnd etter fødsel, det er en 4 ukers praksis i spesialisthelsetjenesten. Har ikke bestemt meg enda, men det hadde jo vært greit, for da får samboeren min litt permisjon også. Tenkte kanskje jeg skulle ta meg en sommerjobb også, får synes det er litt urettferdig at jeg skal være hjemme et helt år uten at han skal få noe permisjon. Synes det er ganske dårlig at de ikke har rett på fedrekvoten når vi er studenter. Hva er det samboeren din driver med mens du studerer da? Min er tømrer. Er det forresten første barnet deres sammen, eller er han pappaen til sønnen din og? Mye spørsmål her, så hvis ikke du vil svare så skjønner jeg det :-) Men det er så kjekt å få kontakt med en annen gravid student med barn. Har jo mange venninner som studerer, men ingen som har fått barn ennå, så jeg er litt aleine om dette med å gå gravid og ha barn. Vi passer min søster sin gutt i kveld, han er nesten like gammel som sønnen vår, så vi har skikkelig fått kjørt oss og kjent på det å ha to barn :-) He he, merker at det er litt tyngre ja, men så har de mye glede av hverandre også. No skal vi spise litt fredagspizza, så jeg får rive meg vekk fra pc'en... vi snakkes :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6859187
m@rie82 Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 28. oktober 2006 hei! Nå har magen begynt å komme!! ENDELIG!! He he!! Jeg har kjøpt meg en mammabukse på H&M nå. Den siger litt når jeg bøyer meg og sånn, men jeg tror ikke det blir så lenge til jeg har vokst skikkelig inn i den. Jeg har for det meste handlet mammaklær på H&M i Åsane. Men jeg synes det har blitt dårligere med utvalget nå enn siden 2001... Ellers er det en butikk med mammaklær vis a vis hovedpolet i by'n (litt bortenfor kløverhuset), håper du skjønner hvor jeg mener. Har kjørt forbi der noen ganger, men har aldri vært inni butikken. Klærene ser stilig ut iallefall. Så deilig å være ferdig i praksis nå da! Har du eksamen før jul? Mye teori? Jeg skal heldigvis bare ha denne praksisen før jul nå. Siste dagen min er den 15. desember. Blir nok litt hektisk frem til det, men SKAL holde ut! Jeg fødte på storken da jeg fikk gutten min. Det var en veldig fin fødsel, men tror de ble litt nervøs på slutten. Det var plutselig 10 personer i rommet, og alle ventet på legen... Heldigvis klarte jeg det helt på egenhånd før legen kom, og jm-studenten som tok i mot gutten min var lettet og glad da det var over. Hun hadde gått over vakten sin med flere timer stakkars, siden jeg hadde visst spurt om hun kunne være med til gutten var ute... (kan ikke huske at jeg spurte, men pappaen fortalte det senere.) Jeg er veldig fornøyd med min fødsel på storken, og kunne tenke meg å føde der igjen. Fikk akkupunktur, og ligge i vannbad. Det var skikkelig deilig (jeg sovnet...). Nå har jeg fått time hos jordmor på loddefjord helsestasjon. Fikk ikke time før i desember, så jeg var på en liten kontroll hos legen min for et par dager siden. Alt står bra til, jeg kjenner mye liv hver dag nå. Kjenner du liv hver dag? Min mann (vi er gift) er lagermedarbeider, som det heter så fint. Han selger rør og liknende til rørleggere. Han er forresten faren til førstemann, vi giftet oss ca 15 mnd'er etter gutten vår kom til verden. Er samboeren din pappaen til førstemann også? Ja, jeg er helt enig i at det er veldig greit å komme i kontakt med andre gravide studenter. Har en venninne i samme situasjon også, men hun forlot kullet mitt i fjor da hun skulle ut i fødselsperm, så kontakten med henne begrenses. Vi var også barnevakt i går (og i dag), he he! Min bror har en gutt som bare er 6 uker yngre enn min. Han har overnattet til i dag. Og i dag kom niesen min på besøk også (hun er ca 16 mnd'er yngre enn gutten min). Så vi har huset fult med 3 veldig aktive unger. Nå skal de snart få gå ut en tur igjen, blir av og til mye støy og kav med 3 viltre unger inne i den lille stuen vår... I dag har det faktisk ikke vært NOE krangling!! Det er jo HELT utrolig!! Har du mange nevøer/nieser? Nei, nå er det utetid! Så jeg får begynne å kle på de. Snakkes!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6864767
eva luna Skrevet 29. oktober 2006 #10 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hellu! I dag er det slappe-dag nr.1... skikklig drittvær ute så da er det lov til å ligge på sofaen inne :-) Vi skal på middag til mine foreldre så slipper til og med å lage middag i dag, he he ;-) Bor du i Bergen vest siden du skal til jordmor på loddefjord helsestasjon? Jeg gjør, og gikk til jordmor der i forrige svangerskap, men følte liksom ikke helt at jeg fant tonen med hun jordmoren som jobber der, så denne gangen valgte jeg laksevåg helsestasjon. Vet forresten hvilken butikk du tenker på, tror den heter mammashop eller noe sånt, tenkte å ta meg en tur der og se hva de har, har nesten bare joggebukser å gå rundt i... Fikk forresten ikke lagt inn magebilder hin dagen, men skal få det gjort i kveld. På onsdag begynner skolen igjen, og da skal vi ha teori frem til jul, helselov, pedagogikk og pediatri. Blir en del gruppearbeid og så en 3 timers prøve 15.desember som er siste skoledag for oss også. Gleder meg sånn til juleferien no :-) Gleder meg til desember også, synes det er så koselig tid. Særlig gøyt når man har unger. Jeg har forresten bare en nevø, men håper det kommer flere snart :-) Er ingen av søstrene til min samboer som har fått barn ennå, men det er sikkert ikke lenge til. Det er sambo som er pappaen til gutten vår også, jeg bare tenkte det kanskje ikke var det hos dere siden det blir 6 år mellom ungene deres. Men du var jo ganske ung når du fikk førstemann og da blir det jo ofte sånn. Så bra at du fikk en fin fødsel på storken. Min begynte veldig bra, tok litt lang tid, men taklet riene fint og følte aldri for epidural. Men da vannet gikk helt på slutten var det misfarget, så de måtte ha elektrode på hodet til småen for å overvåke han litt nøyere. Og da hodet var kommet helt ned til åpningen så måtte de ta han med tang pga oksygenmangel for småen. Navlesnoren var surret ganske stramt rundt halsen så de måtte få han ut fort. Så det ble litt mye dramatikk på slutten med masse folk, tang osv. Skulle gjerne vært foruten. I tillegg blødde jeg så voldsomt fordi morkaken ikke ville løsne, så klarte ikke å stå på beina etter fødselen. Tok noen uker før jeg begynte å få energien tilbake. Jordmoren beroliger meg med at sjansen for at det skal skje igjen er mikroskopisk, så jeg trøster meg med det og håper jeg får en grei fødsel på storken uten komplikasjoner denne gangen :-) Har jo hørt at de har fått fødebasseng der også, så kanskje jeg vil prøve det. Fikk også ligge i badekar med nr.1 og fikk akupunktur, men følte ikke at akupunkturen hjalp noe særlig, så tror jeg dropper nålene denne gangen :-) Nei no må vi dra, skal jo i middagsbesøk.... glemmer helt tiden :-) Snakkes... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6875796
m@rie82 Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 30. oktober 2006 heisann! Denne uken begynner jeg skikkelig i praksis. Skal jobbe tre dager + helg, håper jeg kommer til å trives. Vi har så veldig mange oppgaver, sliter litt med å skrive de siden jeg er så usikker på hva jeg skal skrive om... Men det går vel på et vis tenker jeg. Har de virkelig fått fødebasseng på storken nå?! Å, det kunne jeg tenke meg! Håper jeg får en fin fødsel denne gangen også, og at den ikke varer like lenge som forrige... Hadde du en lang fødsel? Hørtes veldig dramatisk ut på slutten, det må ha vært fælt. Gutten min skulle egentlig tas med sugekopp eller tang, men pga ventetid på lege så kom han av seg selv alikevel. Gutten min blir 5 i november, han gleder seg veldig nå til å være med på kontroll og høre babylyden. Han var ikke planlagt, og det er det ikke denne gangen heller. Har jo tenkt litt på den store aldersforskjellen, men selv har jeg en 6 år eldre bror og føler at det egentlig er helt greit. Hadde tenkt å gjøre meg ferdig på sykepleien før jeg fikk fler, men tilfeldighetene ville det annerledes så... Kan jo være godt med ett års pause fra skolen, det er jo veldig stritt nå i 2. året. Men så blir det ett år og tre måneders hard skolegang etterpå da. Jeg skal gå hos jordmor i loddefjord, ja. Egentlig hører jeg til i olsvik, men der ble jeg avvist siden jeg ikke har fastlegen min der... (??) Fikk ikke time på loddefjord før 4. desember, men men... Har nettopp vært hos legen, så da går det greit. Ja, vi bor i Bergen vest, men kommer til å flytte over nyttår. Vi trenger større plass nå som vi blir fler... Nå skal jeg "finpusse" praksis-oppgavene mine. Vi snakkes! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6886291
m@rie82 Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 30. oktober 2006 Glemte forresten å spørre om de magebildene du allerede har lagt ut. Når er de i fra? Hvor langt var du på vei da? Kanskje jeg skal legge ut noen jeg også..? Er ikke helt stø i sånne ting, men kan jo prøve. Må bare kjøpe nytt batteri i kamera... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6886440
eva luna Skrevet 30. oktober 2006 #13 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hei igjen, har fri i dag så sitter hjemme taster litt på pc'en. Har du msn forresten? Hadde vært kjekt å skrive med deg der. Hvis du har lyst til å legge meg til så er adressen min [email protected]. Når det gjelder de bildene så kommer det opp tekst når du holder piltasten/musen over bildet. Veldig lett å gjøre det, og kjekt å se senere hvor stor magen var i forhold til forrige gang osv :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6886774
eva luna Skrevet 1. november 2006 #14 Del Skrevet 1. november 2006 Hvordan har det gått i praksis disse dagene forresten? Trives du? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6922065
m@rie82 Skrevet 2. november 2006 Forfatter #15 Del Skrevet 2. november 2006 hei hei!! jeg stortrives i praksis!! alle jeg har jobbet sammen med hittil har vært kjempegreie. Veileder på avd er veldig opptatt av å gå mest mulig med oss studenter (vi rullerer liksom), slik at hun kan følge med på utviklingen vår. Lærer er også veldig flink til å følge oss opp. Det eneste er at vi har så veldig mange oppgaver å skrive, så jeg føler meg litt overveldet av det. Har begynt å kjenne det litt i bekkenet nå også, håper bare det ikke øker på... jeg er jo så innstilt på å gjennomføre denne praksisen nå så... Nå har jeg forresten lagt deg til på msn-listen min! så jeg kan jo gi en lyd om jeg ser deg! Snart har gutten min bursdag, og jeg tenkte jeg skulle bake muffins i dag. Tenkte jeg bare skulle fryse de, slik at det ikke blir så mye dagen før selskapet. Skal ha barneselskap og to voksenbesøk. + at det skal feires i barnehagen også... he he!! det er ikke bare bare. Men satser på at min mann kan smelle sammen en kake også. (Han er heldigvis flink på kjøkkenet.) Og så har gutten selv plukket ut en kake han skal ha, med spiderman på! he he! Det er det som er tingen, skjønner du! Vel, må stikke! Snakkes! ps: du har fått stor mage du! fin er den også! jeg har bare en liten kul... Men det kan være greit nå i praksis, så blir det ikke så tungt å trakke rundt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6621343-er-det-noen-gravide-spl-studenter-fra-bergen-her/#findComment-6932323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå