Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Fødte en stor gutt og totalruptur. Har vært til 3mnd kontroll - alt ok. ;MEN det ser jo fremdeles helt sprengt ut der da. Ser jo ut som om alt kommer utav skjeden (gjør jo det oxo) Er tørt og ikke noe behagelig. Blir verre når jeg står og går mye. Når skal dette bedre seg da?
meg & to små vampyrer Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har ingen erfaring med dette selv (og kun 4 uker siden jeg fødte), men jeg har hørt at de ikke gjør noe med slikt før etter 6 mnd fordi det bedrer seg frem til da? Men at etter 6 mnd kan man be om vurdering til kosmetiske operasjoner om ting fremdeles er rart? Syns du skal høre med legen din om mulighetene for dette dersom du synes det er veldig ille. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #3 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg har også litt problemer med at det ikke ser normalt ut der nede, ser ut som om det er for mye "kjøtt" der.... Det er 3 mnd siden jeg fødte, så jeg håper at det snart blir bedre? Kniper og kniper, men det ser ikke ut til at det hjelper noe særlig..... Det er visst ganske vanlig ettersom jeg har forstått, men kunne vært fint å vite når det blir normalt igjen.... Noen som har erfaring å dele?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 Til HI,det kan jo høres ut som om du har en uterusprolaps(nedfall av livmor),eller rektocele eller cystocele(enten endetarmen eller urinblæren buler innover i skjeden). Hvis noe kommer ut nesten,vil jeg vel gjette på uterusprolaps. Kan skje etter fødsler,eller pga høy alder. Du bør vel ta en tur til din gynekolog,og hvis det er en av delene,blir du vel vurdert for operasjon.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2006 #5 Skrevet 14. oktober 2006 Operasjon vurderes ikke utelukkende pga hvordan man ser ut, men også ut fra hvor plagsomt det er. Det er ikke farlig, nemlig. Du anonym som er over meg her; hva mer vet du om tilfeller da endetarmen stikker ut av skjedeåpningen eller da den fyller hele skjedeinngangen? Fint om du kan skrive mer om det her!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2006 #6 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg har ihvertfall hørt om tilfeller da livmoren faller ned i skjeden,og nesten kan komme ut,den henger ut av åpningen og det er svært ubehagelig selvsagt. Det kalles uterusprolaps. Både endetarm,urinblæren og livmoren kan altså bule innover i skjeden pga svekket skjedemuskulatur,og da får man en tyngdefornemmelse i i underlivet,og kan føle seg oppfylt i skjeden.Man kan få smerter under samleie,og man kan få problemer med avføring og vannlating,man kan bla. bli inkontinent.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2006 #7 Skrevet 14. oktober 2006 Og ang behandling av dette,er det nevnt østrogenbehandling(mest til damer over overgangsalderen) for å stramme opp støttevevet,bekkenbunnsøvelser,elektrostimulering og operasjon,som nok er det vanligste. Men mange tør nok ikke å gå til legen sin med slike ting som dette,de synes det blir for intimt,og kanskje også pinlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå