Gå til innhold

middagsmat til 15 mnds barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

lager dere middag til barna over 1 år for seg selv...i egen gryte, så de ikke skal få så mye salt? eller gir dere akkurat samme mat som dere spiser? og er det noe mat dere spiser som ikke barna får?hva er det?

Når dere gir fisk(torsk og laks) salter dere den som til dere voksne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vår jente spiser det vi spiser. Vi lager stort sett alt av mat fra bunnen av, da kan man salte sin egen posjon, så slipper lille rosin å få i seg mere salt enn nødvendig. Dette gjelder både fisk og kjøtt :)

Vår jente får ikke melk og egg, men det er fordi hun ikke tåler det. Ellers klarer hun ikke å tygge helt kjøtt enda, så fårikål og stek venter vi litt med.

Skrevet

hvordan lager du hvit saus petrine? trenger tips siden min jente ikke tåle melk:)

Skrevet

Her spiser lillegutt det samme som oss, og det har han gjort siden han var rundt året. Lager barnevennlige middager da, også spiser jeg og pappaen litt annen mat fredag og lørdagskvelden. (Da får lillegutt gjerne middagsglass, eller grøt o.l) Bruker stort sett krydder fremfor salt og setter heller saltbørsa på bordet om vi voksne ønsker mer smak:)

Noe av det jeg pleier å lage som lillegutt liker godt:

- Grønnsaker, bogskinke og hvit saus m/ost på toppen gratinert i ovnen i 45min, servert med rundstykker

- Fiskegrateng med tilbehør

- Laks med saus, poteter grønnsaker (marinererer og kryddrer laksen mildt og setter salt på bordet til de voksne)

- Wok med kjøtt og grønnsaker

- Karbonader med potetstappe, pleier blande revne gulerøøter i potetstappen til lillegutt.

- Tomat- , blomkål- og fiskesuppe har vært populært

- Lapskaus

Det var noe av det jeg kom på i farten:)

Lykke til!

Skrevet

Mine unger har alltid spist maten vi har hatt, ingen av de har likt middagsglass. De spiser så og si alt. Men sterk kryddra mat har jeg latt være å hatt når de er små. Har vi hatt taco har jeg holdt av litt ukryddra kjøtt slik at de også har litt kjøtt. Og varmet ett pitabrød istede for tacoskjell. Så fra de var 6 mnd fikk middagsmaten dems en omgang med stavmikseren først. Før de fikk større og større biter. Nå er minste jenta 1 år og 8 mnd, og kjøtt er ikke så veldig morsomt å tygge, men deler jeg det opp i bittesmå biter er det veldig godt. Fra hun var under året fikk vi ikke lov å mate henne lenger. Så alt har blitt delt opp i passe biter. Selv omhun helst vil ha poteter og grønnsaker hele. (gulerota ble som oftes raspet)

Ungene mine fikk lite av løk, tomat og sopp da de var mindre. Siden jeg blir skikkelig uggen av dette. Men fått det i små mengder og gradvis. Går helt greit for de. Men de får ikke sopp, noe kan det være i noe som blir laget, men da er det lite. Siden små barn ikke skal spise sopp. Leste i en soppbok at barn under 10 år ikke skal ha sopp, grunnet at magen ikke er utviklet nok til å kunne spise dette. Det er veldig hardt på magen. Så ingen soppsuppe her i gården.

Salter maten lite, saus og slikt salter jeg, men sjelden en trenger det igrunnen. Salter heller maten min når den kommer på bordet.

Skrevet

poden her er allergisk mot fisk så d er litt lite å velge imellom.. salter sjelden maten,setter heller fram så får vi voksne salte eller kryddre maten mer vist vi vill..

det poden får til mat er:

*kylling,ris og litt saus

*pølse,potet og gullerot m/buljong

*sodd m/potet

*bokskinge,ris,mais,paprika og løk

*kjøttpudding m/potet og grønnsaker

*kjøttkaker m/potet,gullerot og saus

*kjøttboller m/ stappe og saus

* gryterett

* wock m/nudler eller ris

*pølsegryte gratinert i ovn

*kyllingfille

*blomkålsuppe

*grønnsakssuppe

Lager d meste fra bunnen av så jeg vet hva poden får i seg=O)

d var d jeg kom på nå....

Skrevet

Hvitsaus kan du lage slik.

2 ss hvetemel

1 ss smør u/melk

3 dl vann

1 dl fiskebollekraft

¼ ts muskatnøtt

hvit pepper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...