Gå til innhold

Rett til abort...en "hjelp" til kvinner?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som det kommer frem i mange av innleggene her ser det ut som denne såkadte retten til abort, som i utgangspunktet er myntet på oss kvinner, blir missbrukt av håpløse ansvarsløse menn. Menn som bruker denne retten til å presse oss kvinner til en abort. Jeg føler abortpresset ikke bare fra slike menn, men og fra samfunnet generelt. Dette samfunnet med disse dårlig oppdratte hannkjønn er ikke moden for denne abortretten..etter min mening. Jeg mener dette samfunnet trenger en debatt på temaet. Hvordan skulle denne lovgivningen lyde andreledes for at menn ikke skulle kunne se på dette som en mulighet for å presse kvinnen til noe hun ikke vil? Det er ikke derfor den ble fremmet. Den var ikke for deres rett til å slippe ta ansvar. Jeg er sikker på at noen menn ville tatt sitt ansvar hadde de ikke visst om denne retten. Noe vi kvinner naturlig vil føle uansett. Det ligger i oss å ta ansvar for det ufødte. Hadde mannen følt det samme ansvar ville flere barn blitt født med ansvarsfulle foreldre. Nå kan mannen si, og sier; dette er din rett dermed ditt ansvar og kvinnen står alene som så alt for mange kvinner gjør. Abortretten kom med kvinnefrigjøring, men har desverre ikke fremmet likestillig i slike saker.

Man trenger ikke gifte seg slik som i gamle dager og ødelegge livene til hverandre selv om man lager et barn. I dag ser en jo hvor fint det kan gå å ta ansvar på hver sin kant. Det er vel samfunnet vårt nå klar for? Altenative løsninger som passer best for barnet finnes det mange av. Vi trenger jo flere barn i dette landet.

Denne retigheten har nesten tatt knekken på meg..

Forslag og synspukter..?

Jeg er rasende og oppgitt og skriver gjerne brev og innelgg til aviser for å gjøre Norge oppmerksom på en bakside ved denne lovgivningen. Dette er en en kvinnes rett..ikke mannens. Sukk, den missforståtte mannen...

Fortsetter under...

Helt enig. Jeg forstår ikke at ikke media har tatt opp denne problemstillingen som er så aktuell. Det er vel fordi vi kvinner som blir gravide utenfor "ekteskapet" føler oss skyldige, siden sammfunnet og kirken fra gammelt av har lagt skyld på kvinnen, og vi da ikke tør rope så høyt. Vi er jo i en sårbar situasjon og vil ikke at de "andre" skal få vite at man er havnet i uløkka kan en si.

Det er samfunnet som har oppfostret uansvarige mannfolk. Bare se på de mannsidealene vi har. Fotballspillere og kapitalister, som Vedbjørn Sand nevnte på Tv i går. Det er rett og slett ikke trendy for en mann og stifte familie. Men tilfeldig sex og retten til abort er svært anerkjent. Nei, vanskelig å vite hvordan lovteksten skulle vært anderledes bygget opp. Jeg er jo ikke politiker, men en debbatt er absolutt på sin plass. Kanskje Amathea har litt forskning eller informasjon på dette feltet?

Jeg håper flere vil legge inn synspunker slik at vi kan stå samlet om å forsøke å få til en holdningsendring i det minste.

lillpia

Ja, rett til abort er en hjelp til kvinner, men det er også ett tema som bør diskuteres med den involverte mannen. -Selv om mange her inne mener at abort er ett valg som KUN skal taes av kvinnen, så er tross alt mannen en del av prosessen, og det vil i de fleste tilfeller få en stor innvirkning på livet hans å bli far også. -Det er forresten ikke bare enveis-kjøring på dette. Vet om flere potensielle fedre som ønsker seg barna, men de blir ikke tatt hensyn til når mor har bestemt seg for abort. -Men disse sakene finner man neppe spor etter på denne typen sider..

Likevel, jeg er enig i at menn som presser kvinner til abort undergraver intensjonen til rettigheten vi har til å ta abort. Men som du selv sier: "Hvordan skulle denne lovgivningen lyde andreledes for at menn ikke skulle kunne se på dette som en mulighet for å presse kvinnen til noe hun ikke vil?".

Jeg kan ikke se noen muligheter, uten at dette skal begrense rettigheten vår. -Og den er jeg villig til å kjempe med med nebb og klør!

Både menn og kvinner har ansvar for å ta forhåndsregler for å unngå uønskede og ikke-planlagte svangerskap, og når dette ikke lykkes, så bør man være voksne nok til å snakke sammen om muligheter og konsekvenser. De aller fleste klarer dette, men det finnes alltid unntak. Vi kan i så fall velge bort faren og prioritere barnet, og de fleste som virkelig ønsker å gjøre dette finner styrke og mot til å trosse faren. Noen ganger i seg selv, via Amathea, eller kanskje hos oss her inne på slike forum.. -Her finnes det selvfølgelig også unntak, og det er veldig trist når kvinner velger å ta abort mot sin vilje. -Men det er allikevel hennes valg!

Jeg mener vi må slutte å fremstille oss selv som ofre, og heller ta det ansvaret det er å få ett barn til verden, hvis det er det vi ønsker! -Klart det finnes drittsekker som forsøker å bryte ned viljen vår, og det er da vi har ett ansvar for å ta vare på hverandre, og ikke minst ta vare på oss selv!

Det er iallefall ingen løsning å innskrenke rettighetene våre, eller å totalt umyndiggjøre mannen i denne prosessen. Vi er vel en av verdens ledende nasjoner både når det gjelder abort, barn født utenfor ekteskap og barn født av enslige mødre, og det tyder på at vi kvinner gjør det vi selv velger. Vi har frihet, mulighet og ansvar til å ta våre egne avgjørelser, gjerne i samarbeid med menn, andre kvinner eller helsepersonnell, og vi klarer oss stort sett veldig bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...