Gå til innhold

lærling? hjelp meg!!

lena og tobias med en i magen.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal ikke si noe helt sikker men jeg TROR, du får 80 % av lønna.. + at du får fødselsstipend og selfølgeli barnetrygd da..

Kan jo hende fødselstipende blir litt redusert om du har høy lønn, men stipend får du ganske sikkert..

Om du har veldig lite i lærlinge lønn, burde du kanskje velge en engangsstønad fremfor lønna..?

Ville ringt lånekassen, eller dratt til skolen du gikk på før å snakket med en rådgiver!

Litt usikker, men håper du ble litt klokere :)

Lykke til!

Hei! Jeg er lærling, og har termin ca 4-5 mnd før jeg skulle tatt fagbrev=) Det betyr at jeg akkurat har gått opp til 80% av fagarbeiderlønn før jeg skal ut i permisjon..(så da er jeg på maks lærlingelønn). Jeg jobber i en statlig bedrift, og i statens personalhåndbok står det at lærlinger skal ha samme lønnen som ved permisjonens begynnelse gjennom hele permisjonen=) Det betyr at jeg får full lærlingelønn gjennom hele permisjonen min;) Har funnet ut at det faktisk var økonomisk at jeg ble gravid mens jeg var lærling..hehe..=)

Vet ikke om det samme gjelder i private eller kommunale bedrifter, men hvertfall i statlige!

Jobber du i statlig bedrift?

Ja det er økonomisk lurt å få barn mens man er lærling. man får jo lønna fra trygdekontoret +at man har rett på stipend ifra lånekassen. og stipendet blir ikke behovsprøvd mot inntekta di, men kan falle bort hvisst du har over 400 000kr i formue...men det er vel et fåtall av lærlinger som har formue =)

hvor mye har du av lærlingstida igjen etter fødselen? Jeg må ut i perm ca 6 uker før endt læretida. Hvis jeg ikke blir sykemeldt i lengre perioder og får godkjent alle mål og hovedoppgaven (har læretida etter den nye modellen) så får jeg faktsik godkjent læretida allikevel. Snakk med de som skaffet deg lærlingsplassen -mitt tilfelle Opplæringsring Sør.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...