Gå til innhold

sykmelding & tilrettelegging på jobben....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 30% av min 60% stilling, noe som blir 7 t i uka, dette har legen min sagt at jeg bør ta over 2 dager, dvs at jeg skal jobbe 3,5 t to dager i uka. Min arbeidsgiver synes dette blir veldig vanskelig, hun har klart å fått d til med nød å neppe, i underkant av 2mnd nå, men nå går d plutselig ikke an lengre.... Denne uken skal jeg på ul på onsdag kl 12, da hadde hun egentlig satt meg opp på jobbing fra 9-13, jeg må da dra fra jobben senest kl 11.00, da sier hun at jeg må ta igjen de 2 timene jeg mangler på lørdag, da må jeg jobe 5 timer på en lørdag d er mye stress, (noe jeg skal unngå pga av høyt blodtrykk), hvis ikke så mister jeg lønn, er dette riktig? Skal jeg miste lønn pga av jeg skal til ul den ene dagen jeg egentlig skal jobbe? Arbeidsgiveren min sier d er umulig å sette meg inn på noen andre timer denne uken, så skal jeg ha lønna mi må jeg komme å jobbe når de har satt meg opp.... er dette tilrettelegging?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne du ikke fått time til UL en dag du hjemme? Dersom du bare jobber 7 timer i uken burde det jo være stor mulighet for å få det til...?

Synes mange er lite fleksible i forhold til jobben sin jeg.

Skrevet

Det er jo ikke sikkert det går an å få UL andre dager. Her jeg bor er det bare en dag i uka. Ikke alle bor like sentralt!!!

Skrevet

Ja jeg mener det er tilrettelegging. Med så få arbeidstimer ville jeg forventet at du klarte å plasere UL, legebesøk og annet til tider du ikke jobber. Det er ikke enkelt for arbeidsgiver med folk som bare kan jobbe 1/2 dag. Ville nok forventet en insats fra deg også for å få det til å fungere.

Skrevet

er ikke en vanlig ul dette dreier seg om, så den må foregå denne uka å da var d ikke så lett å få bytta, jeg har vært fleksibel med de hele tiden, d har jeg alltid vært både før å etter at jeg ble sykmeldt, men har aldri fått noe takk for d.

Skrevet

jeg har prøvd å få bytta timen, å jeg har aldri hatt en legetime i arbeidstida mi før, men når denne timen er så viktig som de sier på sykehuset så må jeg nesten ta den... så jeg får bare miste de timene da.

Skrevet

Dra på UL og la arbeidsgiver seile sin egen sjø! Dessuten har du rett på fri til svangerskapsundersøksler under hele svangerskapet, også når du jobber redusert -

Jeg hadde det litt likedan; jobbet en sund 40% men det ble også for mye så nå er jeg 100% sykmeldt de siste ukene. Jeg opplevde at de sa at det var helt ok, at de skulle tilrettelegge osv, men når alt kom til alt førlte jeg press for at jeg ikke jobbet fort nok, produserte nok og idet hele tatt var det litt problematisk. Kjente at jeg ble veldig stresset av det. Nå har jeg vært helt sykmeldt en uke, fått opp humøret, sovet bedre, gått mye turer og føler meg i mye bedre form. Anbefales!

Skrevet

så du mener at jeg egentlig har krav på å dra på ul, med betaling, uten å måtte ta igjen noen timer i d hele tatt? dette har jeg lurt litt på selv også skjønner du, men føler ikke jeg kan søke om velferdsperm (eller hva d nå heter) når jeg jobber bare 7 timer i uka....

Skrevet

dytter litt på denne jeg

Skrevet

Jeg synes også du setter arbeidsgiver i et dilemma.

Verden består ikke bare av oss gravide kvinner...

Vi har faktisk lov til å prøve å vise litt hensyn vi også.

OK, du taper kanskje noen timers lønn fordi du ikke kan ta UL de 33 andre timene i uka som du er hjemme, men tenk så mye arbeidsgiveren din har tapt på at du har blitt gravid...

Skrevet

unnskyld meg, men du trenger el ikke få noen her til få dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver for at de har blitt gravid, den syns jeg var litt på kanten. Ingen som vet årsaken til hvorfor denne jenta må på ul, kan jo tenkes at d ligger noe alvorlig bak også, så tenk dere om før dere svarer sånn! Livet er ikke så enkelt for alle skjønner du!

Skrevet

Jeg sa ingenting om at hun ikke skulle gå på UL, eller om at hun skulle ha dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver. Men at hun kunne jo se saken fra flere kanter. Hva gjør det vel å miste noen timer på jobben?? Får man dårlig samvittighet, har det kanskje en grunn...

Og det å bli gravid er faktisk et valg man gjør, og lik det ei, så har det ringvirkninger for flere enn oss selv.

Skrevet

Ja, du har krev på det. Selv om jeg kan skjønne arbeidgiveren din også. Men det er jo ikke alltid du kan styre når du får ul. Men du kan jo sjekke det opp.

Håper det ordner seg for deg.

Skrevet

Jeg er sjokkert over enkeltes holdninger her inne!

At hun er blitt gravid er ikke noe hun skal ha dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver i det hele tatt for!!

Å få en time til Ul som passer de dagene hun har fri fra jobb, er ikke alltid lett da det e rlange ventelister de fleste plasser.

Herregud altså! Synes enkelte her inne viser null evne til forståelese og er direkte kvinne fientlige ut i fra hva de sier..

Og når ble det noe nytt at vi kvinnforlk går rundt og har dårlig samvittighet overfor alt og andre?? Det betyr jo ikke at vi har GRUNN til å ha dårlig samvittighet!! Det er sånne folk som du anonym oppforbi som i såfall er med å underbygger denne dårlige samvittigheten.

Samfunnet klager på at vi ikke føder nok barn, og når vi da blir gravide så er det også galt! Vi er en byrde for arbeidsgiver.. Bli voksen!!

Hovedinnlegger: du har fått beskjed av lege å ikke jobbe mer enn 3.5 timer pr dag for en grunn. Da skal du IKKE måtte ta igjen de timene du skulle vært på jobb men ikke kan pga UL i og med at det innebærer 5 timers jobbing på en stressfull dag.

Da får du få sykemelding for de timene der.

I arbeidsmiljøloven er faktisk arbeidsgiver pliktet tilå tilrettelegge jobben for gravide arbeidstakere - kan de ikke det så har en krav på svangerskapspenger!!!!

Du sjak iallfall ikke gå rundt med dårlig samvittighet for at du er gravid, og du skal ikke slite deg ut for å tilfredsstille arbeidsgiver.

Hvis arbeidsgiver fortsetter på dette viset, får du be om svangerskapspenger.

Masse lykke til! :)

Skrevet

Helt enig med deg - jeg blir også sjokkert over enkeltes holdning her inne. Synes det er mye "drit-i-alle-andre"-mentalitet ute og går. Vi er da ikke invalide krøplinger selv om vi er gravide?? Hallo - hva med å ta litt ansvar for egen situasjon også? Jeg synes dessverre HIs innlegg var en smule sytete.

Skrevet

Hvem du er enig med? Meg?

Da må du lese innlegget mitt en gang til - for jeg STØTTER hovedinnlegger!!

Jeg synes IKKE hun er hverken sytete eller storforlangendes.

Skrevet

Jeg er enig med deg i å bli sjokkert over enkelte holdninger her inne :-)

Men det er vel ulike holdninger vi reagerer på.

Skjønte at du støtter HI. Der er vi ikke like enge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...