Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Noen som har barn med det,eller som har dette selv? Vi har en sønn som de mistenker at kan ha dette,og vi har vært inne på div nettsider ang dette.Det meste stemmer jo,men innerst inne så håper jeg at han ikke har det,for det var ikke akkurat lystig lesning... Hvordan fortoner hverdagen seg for dere? Har forstått at det ikke er medisiner mot dette,kun veiledning. Men på en måte så hadde det vært en lettelse dersom han fikk en diagnose,for da hadde vi visst at det ikke er vår oppdragelse som er helt feil.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 hei! vi har IKKe barn med asberger, men jeg kjenner derimot et par med en sønn som har det. Det er visst vanskelig å sette "diagnosen" ettersom der er så i gråsonen for hva som er hva..men moren til dette barnet, har siden han gikk i barnehagen for 12 år siden visst at noe ikke var som det skulle. Gutten var alltid alene, og lekte aldri med de andre barna.. stemmer at det ikke er medisiner mot dette, gutten i dette tilfellet går hos psykolog på barne-psykriatisk.. han fungerer greit på skolen, veldig smart/gode karakterer, men sliter med det sosiale..blir litt mobbet..har et par kamerater.. vet ikke hva mer jeg skal skrive..lykke til!=)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Har en sønn som utredes for asberger nå. Han er 11. Han sliter mest med sosiale sammenhenger når ting ikke blir som han hadde tenkt. Da klikker han som ungene sier så fint. Feks når han blir lovet at han har tre forsøk på 60 m på aktivitetsdagen, og bare får ett. Han liker veldig godt faste rammer og regler. Vi innførte liste over hans oppgaver hjemme. Og det fungerer bra. Han er ensporet og snakker stort sett bare om det som han selv bryr seg om. Vanskelig å føre en samtale med. Han tar ikke hint. Jeg kan ikke si at "du har en genser på gulvet" og forvente at han rydder den opp. Han svarer ja. For han har en genser på gulvet. Han har en del kompiser, og det fungerer fint i grupper på to og tre. Han er flink til å ordne opp. Han blir ikke mobbet, men i perioder er det noe ugreit. Det er aldri klassekameratene som er ugreie, han har en viss respekt i klassen fordi han kan så mye. Han har klisterhjerne. Vi føler at å behandle han som om han har asperger har gjort det enklere for oss og han. Skolen er og informert og prøver å legge til rette. Det skal bla bli en assistent i klassen som kan følge opp på aktitetsdager og andre situasjoner hvor ting ofte blir uforutsigbare. Anbefaler deg å lese Det kan være lurt å spørre. Et lite hefte om asperger og hvordan en asperger opplever hverdagen. Sønnen min kjente seg godt igjen i denne. Aspergers Syndrom, en bok av Tony Attwood. Den var bra. Den har vi anbefalt til skolen. Du får bare spørre om det er noe du lurer på, men som sagt han er ikke ferdig utredet enda.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2006 #4 Skrevet 21. oktober 2006 Har ikke et barn med Asperger selv, men er lærer og hadde en gutt i klassen min med dette syndromet. En herlig gutt med finurlig humor og litt sære interesser. Hadde vanskelig med å forholde seg til klassekameratene sine, problemer med samhandling. Måtte helst ha en fast plass i klasserommet hvor han hadde oversikt over rommet. Taklet dårlig ting som kom uventet på, måtte være forberedt på hvordan dagen var lagt opp. Hadde egen assistent på skolen, og faktisk et lite rom han kunne gå til og "trekke seg tilbake" når han måtte hente seg inn litt. Dette var ett tilfelle ihvertfall... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå