Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, vi kommer hodestups inn i dette nå (18mnd) er det noen med knep å gi bort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synest det fungerer greit å ha visse rammer det er ok å trasse innenfor. Når vi har god tid og det ikke er tvingende nødvendig å ha på bleie, så er det ok å nekte å ha på bleie. Men dersom vi er på vei i barnehagen og bleieskiftet må gå fort, forteller jeg enkelt og greit at vi har det travelt og at ny bleie skal på nå. Dersom mamma sier at noe skal være på en måte blir det slik, ellers er det stort slingringsmon for egne meninger.

Men det kommer jo an på hvor hardt dere er rammet...

Skrevet

Prøver å være konsekvent og sier vi noe så gjennomføres det. Har vi sagt nei til sjokolade i butikken så er det et svar han får forholde seg til hele veien til kassa. Vil han ikke ha på lue skal han ha på lue, vi prøver å være tålmodige, det kan kreve sin mann det.

Nå har han hatt sin periode og det virker som han er veldig medgjørlig for tiden. Men det kommer vel flere, da er det bare å sko seg og være like bastant.

Skrevet

Gi realistiske valg- og følg svaret barnet gir!

Eksempel:

Ikke si: "skal vi skifte bleie??" Da får man "nei" til svar mest sannsynlig.... og da er det feil å si "jo det skal vi". Da kan man heller si: "nå skal vi skifte bleie, vil du ligge eller stå?"

På den måten medvirker barnet i avgjørelsene og føler dermed mindre behov for motstand mot forelder.

Tilsvarende:

Nå skal vi spise. Vil du ha brød eller knekkebrød?

Nå skal vi så ut av butikken. Vil du leie eller sitte i vognen?

Nå skal vi kle på. Skal mamma eller pappa hjelpe deg? Eventuelt skal jeg eller du ta på klær?

(dette var bare eksempler såklart, tilpass til barnet ditt sitt nivå og modenhet!)

Skrevet

fråsk sin valgmulighet-teori virker ofte. Får de velge mellom to alternativer, glemmer de ofte at de egentlig hadde tenkt å nekte uansett...

"Hakk-i-plata" virker ofte hvis det er noe de nekter å gjøre, f.eks vaske hender eller pusse tenner. Ignorer alt tullball og bare gjenta om og om igjen som svar på alt h*n sier: "Nå skal vi pusse tenner, kom hit til vasken" eller liknende.

Sutring og protester fordi mamma "skal rydde av bordet og ikke kan være med å leke" osv, er best å bare ignorere (selvsagt forklare hvorfor først). Snuppa her ligger på magen og jamrer seg i alt fra 1-20minutter når mamma ikke blir med på duplobygging etc. Så gidder hun ikke mer...

Timeout (på rommet eller på en stol etc) synes jeg ikke noe om. Det har ikke hatt noen god effekt hos oss, så det har vi sluttet med.

Regler er viktig og godtas faktisk ganske kjapt om de er konsekvente (ikke gå fra bordet før h*n er forsynt osv).

Skrevet

Og så går jo bordryddingen fortere om du får litt hjelp ;-)

Jeg liker ikke timeout, men dersom ting låser seg i feil spor kan det være nyttig å la barnet trekke seg tilbake på eget initiativ.

Skrevet

Kjempeflotte svar så langt, vi har det ikke forferdelig ennå men har sett at det er lurt å begynne med løsningene før vi har problemene, for da går det over fortere... Så peis på, mer gode råd! Takk takk...

Skrevet

mange gode råd her...

Mitt råd er at deter veldig viktig å forberede barnet på hva som skal skje. Eks, "når mamma er ferdig med å drikke kaffi skal vi skifte bleie." (min sønn liker ikke å skifte bleie) "Når mamma er ferdig med å gi Anna mat så skal vi spise"

Det funker også å si "nå går mamma føre inn på badet så kommer du så skal vi skifte bleie" etter å ha minna han på det en gang spør jeg om han kommer selv eller om jeg skal hente han. Da kommer ha somregel...

Tid er jo ett begrep han ikke forstår seg så mye på, men han er lettere å få med inn f.eks når jeg går ut til han å sier at om fem minutt må du komme inn. Jeg begrunner som regel ikke det noe særlig, dersom det er for å spise så er han som regel "bett" uansett:-)

Vi har god effekt av stolen som time-out. Men den blir som regel brukt dersom hen er voldelig, slår, spenner eller kaster leker...

Skrevet

Det er greitt å være konsekvent, men av og til så svarer vi også litt for fort, ups, det var kanskje ikke så viktig akkurat det.

Så en grei regel er at skal du ombestemme deg så gjør det innen 5 sekunder, slik at det ikke blir et resultat av lang hyling og at du til slutt gir opp.

Skrevet

Har brukt blandt annet samme teknikk som fråsk snakket om her, og det har fungert veldig bra. Ett annet tips er å prøve å ikke hisse seg selv opp og bli veldig sint på barnet, for det gjør det bare værre og skaper en ond sirkel. Pust dypt og si til deg selv at det går over :o)

Skrevet

Glemte å si, alltid forbered barnet på hva som skal skje en liten stund i forveien.. For eks, "nå må du snart bli ferdig å leke for snart skal vi gå til barnehagen" isteden for å bare buse ut med " nå skal vi gå" Da blir det ivertfall ramaskrik..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...