Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har lyst til å begynne å samsove med babyen min, men det er en del ting jeg lurere på. Hvordan gjør dere det når bayen skal legge seg for kvelden. Jeg innbiller meg at dersom han blir vant med å sove sammen med meg, så vil jeg ikke kunne legge han før jeg skal sove på kvelden. Er det sånn? Har de egen dyne, eller ligger de under din? Er litt redd for at han skal få dyna over hodet. Går det greit å vende dem av med dette når de blir eldre, eller vil jeg ha en unge i senga i mange år?
♥sebastian3003♥ Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 jeg tar gutten over i vår seng når ha får pupp om natten... visst dere pleier å ha det veldig varmt i sengen eller på rommet så er det lurt med egen dyne. hos oss har han ikke det.. han ligger i min armkrok...
cielo *to barns mamma* Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Begynte å samsove med første barnet og har fortsatt nå med andre, synes det er så koselig. Da eldste fikk eget rom da hun var tre år gammel, ville hun ikke lenger sove sammen med oss, men ligge i egen seng. Jeg ble så ensom at jeg gråt første natten ;-) Men hun kommer over i vår seng i løpet av natten likevel da. Kan bli litt trangt nå siden minsten også ligger i vår seng nå, men det er jo så koselig så det er helt greit. Jeg har satt sengen til minsten ved siden av vår, så den fungerer som en vegg så tulla ikke detter ut. Synes det er best at hun ligger ytterst fordi pappaen røyker og vår eldste datter sover veldig tungt og sikkert kan legge seg over babyen. Babyen har egen dyne, passer på at ikke min dyne kommer over henne, og så ligger hun på et soveskinn. Jeg sover ikke så tungt og godt selvfølgelig fordi jeg passer på henne mens jeg sover, men sånn er det jo uansett å være nybakt mor, da skal vi ikke sove så tungt, men våkne av den minste lille kny fra babyen. De små er minst like avhengig av kroppskontakt og nærhet som vi er, vi synes jo ikke det er så koselig å sove helt alene vi heller.... Så det at det tar litt tid før de sover hele natten i egen seng, bekymrer meg ikke, kommer til å savne de fort nok. Kos deg med den lille og lykke til !
Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Jenta mi sover med oss,hun har ingen problem med og ligge alene,har hun i egen seng også.hun ligger under egen dyne,er så mye lettere når jeg ammer,hun er myevåken (5mnd)
tullejenta Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Vi samsover ikke hele natten, han legger seg i egen seng,på eget rom, uten problem. etter første eller andre amming tar jeg han opp i snega vår. som oftest i 6 tida. Da tar jeg en hånduk å legger han på, som sitt eget laken. og tar med dyna hans. Men ofte ligger han på armkrok eller på brystet. Blir veldig varme begge to. tror ikke jeg hadde blitt ordentlig uthvilt om vi samsov hele natta. gjorde det inni mellom da kolikken var på det værste.
mai mammaen til to Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 vi legger jenten vår alltid i sengen sin...så når hun våkner og skal ha pupp så får hun komme oppi til oss... hun ligger i mellom oss og under dynen med meg.. er kjempe koselig... men er greit at hun kan ligge litt i sin egen seng og...litt voksen tid er greit..
to_barn_i_huset Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg legger henne ca halv åtte i egen seng.. så når hun skal ha mat og jeg har lagt meg tar jeg henne over i vår. Hun ska lflyttes på eget rom når det blir ferdig, driver å pusser opp. Hun er 7,5 mnd nå. Ikke noe problem å legge henne alene for kvelden heller.
Halloween-mamma Skrevet 10. oktober 2006 #8 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg legger meg med babyen når han skal legge seg for natten, og står opp igjen når han har sovnet. Nå er min 11 måneder, og de siste månedene har leggingen gått kjemperaskt. Han er blitt veldig bevisst på at han VIL sove når han er trøtt, men gjerne med litt nattasang og sånn først. Men når han var 5-6-7 måneder så ble han helt propell med en gang vi kom inn i sengen, mest fordi han var i utvikling tror jeg, og koste seg på det myke underlaget. Så da leste jeg avis mens han herjet og lekte ved siden av meg (øvde på å rulle, sto på alle fire, prøvde å reise seg osv..), til han ble trøtt og ville sove. Noen ganger kunne det ta laaang tid, opptil en time, og hvis han ikke ble trøtt så sto vi opp igjen. Så akkurat i den fasen hendte det at jeg ønsket at han hadde soveknapp i ryggen... Min har sovet med egen dyne hele tiden, men av og til sover han under min likevel. Noen netter vil han ligge tett inntil meg mens andre ganger ligger han laaangt over på sin side. Det er kjempekoselig å samsove, og jeg tror ikke det blir så vanskelig å få ham ut av sengen når den tid kommer. Min erfaring er at alle ting som andre på forhånd sa at ville gjøre gutten min bortskjemt og avhengig tvert imot har gjort ham trygg og selvstendig.
blå, grønn og rosa Skrevet 10. oktober 2006 #9 Skrevet 10. oktober 2006 Det er ikke sikkert at babyen din vil samsove. Jeg samsov med de to første, det ble bare slik.Men yngste som nå er 6 mnd har aldri villet sovne ved puppen oppi senga til meg slik som de to eldste. Unger er forskjellige..
alvefrøken Skrevet 10. oktober 2006 #10 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg legger med sammen med snuppa om kvelden til hun sovner, så går jeg ut. Samme om dagen, og det går helt fint. Vår baby som nå er 7.5 mnd, ligger på en dobbel babydyne og har egen dyne over seg. Så egentlig er det som hun har en egen seng i vår seng på en måte
leila28 Skrevet 10. oktober 2006 #11 Skrevet 10. oktober 2006 hei, jeg ville aldri brukt dyna til babyen da det lett kan gli oppover og dekke over hodet. Fram til nå har jeg brukt helseteppe, og hatt babyenes armer over på sidene slik at armene på en måte forhindrer at teppet dras over hodet. Nå som det er blitt kaldere bruker jeg fleece babyteppe og har det heller litt varmere i rommet. Passer på at jeg ikke ligger altfor nærme henne, vi sover i dobbeltseng jeg og babyen. Mannen har utvandret til sofaen:-)
Kakeåndsen Skrevet 10. oktober 2006 #12 Skrevet 10. oktober 2006 Frem til vesla var 5 måneder la jeg meg med henne og lå i senga til hun sovnet, så gikk jeg ut. Hadde babysenga helt inntil dobbeltsenga. Da hun begynte å krabbe, la vi henne i hennes egen seng og så havnet hun i vår seng etterhvert. For halvannen måned siden (da hun var 9,5 mnd) begynte vi å legge henne på eget rom, og det har gått relativt bra. Hun er veldig grei å legge om kvelden. Nå har hun vært mye syk, og da sover hun med oss. For meg har samsoving vært det mest naturlige helt i fra sykehuset. Vesla har ligget under dyna sammen med meg eller pappaen.
alvefrøken Skrevet 10. oktober 2006 #13 Skrevet 10. oktober 2006 det er ikke farlig å bruke DYNE til babyen !!! Og skulle dyne komme opp, blir den ikke TETT omsluttet barnets fjes. Jeg bruker en helseteppe under dyna, men det er fordi hun sparker av seg dyna ganske lett! SLipper billig unna mannen din da, for babylyder om natta
En_av_hver Skrevet 10. oktober 2006 #14 Skrevet 10. oktober 2006 Hjelp!!!! Er det bare meg som synes det er en selvfølge at barn skal ligge i egen seng??? Med all respekt til dere som samsover; jeg hadde aldri orket det. Min lille snuppe har sovet på eget rom siden hun var 5 dager gammel fordi hun bråker fryktelig i søvne. Nå henter jeg henne når hun skal ha mat(en gang i løpet av natten) og legger henne tilbake igjen når vi er ferdige. Det samme gjorde jeg med broren hennes da han var liten. Og til dere som legger dere sammen med babyen og ligger der til den har sovnet....hvor lenge skal dere holde på med det??? Dere gjør dere selv en bjørnetjenset mener jeg. Min sønn på 5 år får en godnattsang og så er det natta med lyset av og døren igjen...veldig deilig, og han er ikke vant til noe annet. Men for all del, ikke ta dette som kritikk folkens. Vi er forskjellige og det er sikkert veldig deilig å ligge inntil babyen sin.....:-)
leila28 Skrevet 10. oktober 2006 #16 Skrevet 10. oktober 2006 kjære en_av_hver jeg skulle ønsket at jeg kunne ha henne sovende i senga si, og jeg vil ha stakkars mannen min tilbake til kjærlighetssenga vår...men hun vekker meg minst 6 ganger i løpet av natta! Hvis jeg skulle reise meg opp hver eneste gang for å hente og mate henne, da skulle jeg gått på veggene. I tillegg våkner hun hvis jeg flytter på henne etter at hun har spist, og det tar ENDA en halvtime før hun er i lalaland igjen. Går rundt med pandaøyne og er svimmel pga søvnmangel, vet ærlig talt ikke hvordan jeg ville klart meg med enda mindre søvn!
Muffinsmamma Skrevet 10. oktober 2006 #17 Skrevet 10. oktober 2006 jeg har prøvd å samsove, men det går ikke... jeg klarer ikke slappe av og sove helt enkelt. Jeg er oppe minst tre ganger om natta. har begynt å få lakenskrekk og sover dårlig... sukk
ak24 Skrevet 10. oktober 2006 #18 Skrevet 10. oktober 2006 jeg har samsovet mye med minstejenta,største har ikke villet og sovet best i egen seng.nå som lille er 9 mnd sover hun hele natten fint i sin egen seng ,helt av fri vilje.før roet hun seg bare sammen med meg.trodde det skulle bli skikkelig ille og få henne i egen seng,men jeg var heldig der tror jeg.hun har sovet intil veggen ved siden av meg med egen dyne eller under med meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå