Gå til innhold

Kanskje gravid men... (litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bekymrer meg sånn. Har vært ganske dårlig en tid (psykisk)og måtte bruke en del ganske sterke tabletter i tilegg til blodtrykksmedisin. Hvis jeg er gravid så er det ikke planlagt men velkomment. Problemet er jeg vet det jo ikke ennå, og da må jeg jo fortsatt ta medisinene ,før ikke så er det uheldig å bryte av denbehandlingen jeg har. Jeg har ikm på fredag trur jeg.

Men er veldig trøtt, fryser masse stikkinger i brystene og ja andre symptom jeg trur kan legges i den kategorien.

Uff vi har vært så immari forsiktige men så var det 1 gang da lysten tok over for forstanden og da var vi brisne etter å kommet hjem fra fest.

Har jeg skadet et mulig barn trur dere. Noen med erfaring. Jeg tenker at Narkomaner føder da friske barn de også ,lell om de tok dem lang tid å slutte. Jeg er ikke det gudbevars. Men jeg har etter et dødsfall i familien for noen mnd siden( jeg var vitne til at hun dog i en ulykke) måttet spise beroligende og tatt sovetabletter, og på alle pakkene står det ugunstig ved graviditet. Hva trur dere. Hvis ikke dette ender i en sa, vil da barnet ha en sjanse å være friskt. Vil gjerne ha barnet og det er plass for barn i vår familje så hjelp meg her Hva trur dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke tabletter har du brukt da?

Skrevet

Da jeg fant ut at jeg var gravid med nr 2 så hadde jeg lenge gått på sterke migrene medisiner. Da jeg ringte for å bestille første kontroll time ropte nesten kontordamen at jeg måtte slutte med disse sporenstreks. Jeg ble jo redd og snakket med legen min. Hun sa at dersom det er store skader så tidlig ordner kroppen opp selv. I og med at jeg fortsatt var gravid så var dette et godt tegn. Jeg fikk iallefall ei frisk og rask jente. :o)

Skrevet

Alopam, (angstdempende)

Imovane (sovemedisien)

Cozaar comp (blodtrykkssenkende)

Skrevet

Det trøster ihvertfall litt. Stod det i pakken på dem at de kunne være skadlige for foster også eller??

Jeg skulle så gjerne visst, men det er for tidlig å teste ennå, og å få komme til lege her tar jo en hel evighet, så da er jeg sikkert forbi ikm for lenst. Og jeg kan jo heller ikke bere slutte av med medisinene, ihvertfall ikke bt medisinen og det er vel igrunn den som skremmer meg mest.

Skrevet

Men når du ringer legen og bestiller time kan du jo be om å få snakke med legen din, og om han ikkje har tid så har dei fleste legar sånn telefontid på slutten av dagen, der dei kan ringe pasientane sine.

Så sjølv om du ikkje får time for å bekrefte (eller avkrefte) ein eventuell graviditet, kan du jo få stille nokre spørsmål ang medisinane dine.

Lykketil i alle fall!!

Skrevet

Jomen jeg vet jo at disse medisinene ikke er gunstige, det er ikke det jeg trenger å vite. Jeg vet jo bare at det ikke er hensiktsmessig å bytte , eller kutte ut medisinering for en uke da jeg med sikkerhet kan få svar på om jeg er gravid eller ikke. Da vil jeg jo selvfølglig bli tilbudt andre medisiner. Men hvis jeg ikke er gravid. er jo denne medisineringen til det beste for meg. Jeg ville ha erfaringer fra noen som gått på sterke medisiner hvordan det gikk for dem, og hva legene eventuelt mente..

Skrevet

Kopierer fra felleskatalogen.no:

Alopam:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer. Benzodiazepiner kan etter kontinuerlig tilførsel over lengre tid gi opphav til hypotoni, respirasjonsforstyrrelser og hypotermi hos den nyfødte. I enkelte tilfeller er det også rapportert abstinenssymptomer hos barnet. I dyrestudier er det rapportert om ganespalte og CNS-misdannelser. Oksazepam bør derfor ikke benyttes av gravide.

(Hypotoni betyr lavt blodtrykk, hypotermi betyr lav kroppstemperatur,)

Imovane:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Klinisk erfaring hos gravide er begrenset. Dyrestudier viser reproduksjonstoksiske effekter. Negative farmakologiske effekter på fosteret i 3. trimester og/eller det nyfødte barnet slik som hypotoni, påvirkning av respirasjonen og hypotermi kan ikke utelukkes. På grunnlag av dette anbefales ikke behandling under graviditet.

Cozaar Comp:

Graviditet/Amming: Se Kontraindikasjoner. Overgang i placenta: Ved bruk under 2. og 3. trimester, kan legemidler som virker direkte på renin-angiotensinsystemet settes i sammenheng med neonatal morbiditet og mortalitet. Det er beskrevet tilfeller av oligohydramnion, hypotensjon og oliguri/anuri hos nyfødte. Prematuritet, lav fødselsvekt samt tilfeller av defekt forbening av skallen er blitt beskrevet. Selv om erfaring med preparatet ved graviditet savnes, kan skadelige effekter på fosteret ikke utelukkes. Tiazider kan forårsake elektrolyttforstyrrelser. Tilfeller av neonatal trombocytopeni er beskrevet. Preparatet skal derfor ikke gis ved graviditet.

Høres jo ikke ut som noen av delene er spesielt bra for barnet ditt, om du bærer et. Cozaar har jo nevnt det som en kontraindikasjon, og det er å betrakte som et forbud. De andre var litt mer vage, men anbeflaes ikke. Så jeg vil råde deg til å kontakte legen angående andre preparater du kan bruke evt hjelp til å slutte med dsse medikamentene om det ikke finnes alternativer.

Skrevet

Ring legen din og spør:)

Tror egentlig ikke fosteret er en del av "ditt system" den aller aller første tiden... Jeg var selv på en gigantisk fest ca 1 uke etter EL med den første gutten min, ble temmelig skjelven da jeg oppdaget ei uke etterpå at jeg var gravid... Men har er frisk og rask, og legen sa d var ingen fare...

Skrevet

Jeg vet jo dette. Siterer meg selv.

Jomen jeg vet jo at disse medisinene ikke er gunstige, det er ikke det jeg trenger å vite. Jeg vet jo bare at det ikke er hensiktsmessig å bytte , eller kutte ut medisinering for en uke da jeg med sikkerhet kan få svar på om jeg er gravid eller ikke. Da vil jeg jo selvfølglig bli tilbudt andre medisiner. Men hvis jeg ikke er gravid. er jo denne medisineringen til det beste for meg. Jeg ville ha erfaringer fra noen som gått på sterke medisiner hvordan det gikk for dem, og hva legene eventuelt mente..

Poenget er at jeg ikke bare kan kutte ut disse nå innen jeg vet om jeg er gravid eller ikk. Hvis jeg om en uke får bekreftet graviditet er det selvfølglig at jeg får andre medisiner. Men kan barnet bli skadet på de ca 6 ukene det kanskje tar før man får positiv test

Skrevet

Hei!

Jeg ville snakket med legen uansett om du er gravid nå eller ikke. Spesielt hvis dere senere planlegger å bli gravide. Det er ugunstig med alle tabletter når man er gravid, men det viktigste er at det er legen som bestemmer. Evt om fordelene oppveier for ulempene. Så snakk med legen.

Lykke til!

Skrevet

Nei, jeg har ikke erfaring selv. Men prøvde å komme med et råd for det. Hvorfor vil du ikke høre med legen din da? Det rådet du får der må da være bedre enn erfaringer om 100 typer forskjellige medisiner på et prateforum på internett???

Sterke medisiner og sterke medisiner trenger ikke ha like bivirkninger og fosterskadende effekt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...