Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #1 Skrevet 8. oktober 2006 Høres kanskje fryktelig uvitende ut nå.... Leste nettopp et sted at det var viktig å tisse ofte under fødselen, slik at ikke full urinblære gjorde fødselskanalen trangere enn nødvendig. Men hvordan er det å få tisset under fødselen, går det greit? Eller blir det mange uhell? Er også redd for å gjøre andre ting, som prompe. Merker at jeg har mindre kontroll over disse tingene allerede nå. Håper på svare fra dere.
chimpie Skrevet 8. oktober 2006 #2 Skrevet 8. oktober 2006 Kan bare svare ut fra egen erfaring, men altså.. De siste to-tre dagene før fødselen og i de tidlige fasene av fødselen følte jeg at jeg alltid måtte tisse, men at blæra aldri ble tømt.. Var nok både det at den ikke fikk tømt seg helt pga hodet til babyen som stod langt nede, men også fordi det samme hodet presset på blæra og "lurte" meg til å tro jeg var nødt.. Syntes det var fryktelig ubehagelig å ikke få følelsen av å få tømt blæra.. men altså ikke sikkert det var så mye i den. Når det gjelder tissing under fødselen så var det ikke akkurat det jeg tenkte mest på , etter at det ble konstatert 5-6cm åpning sjenket jeg ikke tissing, promping eller annet enn eneste liten tanke.. du vil sikkert snart skjønne hva jeg mener . Nå var jeg ikke særlig bekymret for dette under første fødsel heller da, men er vel generellt veldig lite bekymret..
Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #3 Skrevet 8. oktober 2006 De trer på deg sånn derre sexy bleie etterhvert;) Hehe... Sikkert ikke det du vil vite men jeg må innrømme at jeg både tisset meg ut og bæsjet meg ut under fødselen... Og jeg måtte SKIKKELIG tisse etter de hadde tatt av bleietingen en gang også, men det var midt i en ri så jeg turte ikke gå på do, bare peste frem til mannen min at nå tisser jeg på meg! Han løp og hentet kembobleie og holdt den under for meg han, ikke noe stress (sier han da, jeg syns det var dritflaut!) Uansett, det er etterhvert ikke noe du tenker over, når du orker går du på do, når du kjenner du må bimmelim og bommelom under rier så bruk bleia og skift den når rien er ferdig... Men til info, er ikke sikkert du må heller, kroppen pleier å tømme seg ganske mye før det blir for mye action;) Lykke til.
ballong Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Ha ha ( ikke meningen å være frekk altså) men promp, bæsj og tiss er det siste du tenker på under fødselen;)
ronja irene Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 får man bleie på under fødselen? det visst jeg ikke. er jo ganske kjekt det da! slipper å tenke på diverse ting.....hihi
OktoberPrins kom 20.10 Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg husker at jeg trodde jeg tisset på meg når rester av fostervannet ble presset ut sammen med babyen.. Gjorde meg ikke så mye, men jeg klarte faktisk ikke å presse stående med jm bak rumpen min,selv så vondt det gjorde. Jeg ble altfor bevisst at det kunne komme både luft og bæsj, så jeg taklet det ikke, måtte ha henne foran. Jeg forlante to klyster,jeg, så tarmen var jo helt tømt.. Jeg er ikke spesielt flau eller prippen av meg, men akkurat det hadde jeg litt problemer med.. Nå sliter jeg med en hemmoride som er så jævlig vondt at jeg gruer meg til å presse med den der bak...Det er det som holder meg våken om natten.... Skikkelig digg å være fødeklar - NOT!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 Det er lurt å ta imot tilbudet om KLYX ¨når du kommer inn på føden. Da er i alle fall tarmen tømt. Selv hadde jeg stort sett kontroll på tissingen inntil jeg fikk epidural og ikke kjente noe. Da sa jordmor fra til meg at hun kjente at blæren var full. Stod liksom en liten kul på magen. Husker jeg prøvde desperat å få tisset, men ikke snakk om. Selv ikke rennende vann i springen eller spyling av underlivet kunne få meg til å late vannet. Dermed måtte jeg ha et kateter. Husker jeg syntes det var litt flaut, men egentlig gikk det helt fint. De er jo proffe de som hjelper oss. De tenker bare at dette er en jobb som alt annet.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Tusen takk for svar og erfaringer fra dere jenter. Ble ikke mindre stresset, men er nå litt mer forberedt på hva som kan skje. Sånn ting synes jeg er så pinlige, selv om det er sånn som nok hører med da. Men når man først er oppe i det så går det vel greit på et vis.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #9 Skrevet 9. oktober 2006 Ærlig talt- du skal ligge å skreve med hele underlivet foran en "fremmed", og midt i fødselen/utdrivelsen vil du, tro meg, tenke på helt andre ting enn på tiss og promp!!! Jeg har tisset og bæsjet under begge fødslene, uten å merke det selvfølgelig. Ingen som bryr seg- det blir ikke nevnt heller. Spydde gjorde jeg også forresten, det har vel ingenting å si! De har nok sett både det ene og det andre før. Ikke for å være frekk men jeg tror det kan lønne seg å fokusere på andre ting enn dette når dere "psyker" opp til fødsel...
Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #10 Skrevet 9. oktober 2006 For noen kan dette være et problem og noe en tenker på. Det er klart det ikke er nummer en bekymring, men man gjør seg mange tanker om alt mulig når man nærmer seg! Hvorfor er det så mange sterke meninger her inne, og alle fra anonyme?
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 9. oktober 2006 #11 Skrevet 9. oktober 2006 jeg er faktisk sånn som HI- jeg tenker og bekymrer meg over dette med bæsjing og promping under fødselen. Er det teit av oss ? kanskje det- men det er noe vi tenker på og bekymrer oss for!! Nå er det ikke slik at jeg ligger våken om natta og gruermeg pga det- men jeg skjenker det en tanke i ny og ne det gjør jeg!! La nå folk få lov til å bekymre seg voer forskjellige ting- vi er faktisk forskjellig og takk og pris for det!!! støtte HI og gir en klapp på skuldra jeg!! =)
Kine --- lille Matilde! Skrevet 9. oktober 2006 #12 Skrevet 9. oktober 2006 Haha, jeg visste ikke at man fikk bleie på! Jeg for min del syns det er greit å få vite sånne ting på forhånd, så man er forberedt. Jeg gruer meg jo litt, og da er det ok å vite sånn ca. hva man kan forvente at skjer. Jeg har jo ingen anelse i utgangspunktet..
Cinnamonnroll Skrevet 9. oktober 2006 #13 Skrevet 9. oktober 2006 Er det mulig å være så frekk???? Herregud er det så unormalt å tenke på og bekymre seg for om en driter på seg under fødsel?? Jada, akkurat der og da har en så vondt og vil bare ha ut ungen at en ikke enser det ene eller det andre, men en blir seg selv igjen etter på og skal se tilbake på fødselen... Og i mitt tilfelle så er det ikke jordmødrene jeg er bluferdig overfor men mannen min som skal være til stede... Er jo ikke særlig gøy å tenke på at han skal se/merke at jeg gjør både det ene og det andre under fødselen... Jeg forstår godt HI og hennes tanker rundt dette, og dere andre som synes hun er teit og har "feil fokus" i forhold til fødsel kan fint holde kjeft... Hun spurte ikke om deres mening i forhold til om hun er teit som bryr seg om dette eller ikke...
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 9. oktober 2006 #14 Skrevet 9. oktober 2006 Bleie? Det fikk ikke jeg...... Ikke fikk jeg klyster heller- er ikke alltid du får det (hvis ikke hodet har vært festet feks) Jeg tisset ikke, men syntes IKKE det var OK å bærsje- fint for de som ikke ofret det en tanke- det gjorde jeg....
Oktober2006_mamma Skrevet 9. oktober 2006 #15 Skrevet 9. oktober 2006 For min del så var det bra du stilte dette spørsmålet, for jeg har tenkt mye på dette selv. Er ikke slik at jeg går og bekymrer meg daglig, men det er noe jeg tenker på iblandt. Og som ei annen her sa, så er det ikke jm jeg kommer til å bli flau overfor (de er sikkert helt vant med sånt), men kjæresten min. Så da er vi iallefall flere. Men det får gå som det går, tenker jeg. Det viktigste er at babyen kommer hel og frisk ut! Så prøver jeg å fokusere på det isteden. Vi får ta det som det kommer
Molait Skrevet 9. oktober 2006 #16 Skrevet 9. oktober 2006 ? Jeg fikk da klyx selv om hodet ikke var festet! Riktignok ba jeg om det. JM sa at det ikke er like vanlig å tilby det som tidligere, men spør man får man, med mindre du er presseklar da. Skjønner godt at det kan bekymre mange. Og til alle dere som påstår at det er det siste man tenker på, jeg tenkte på dette under første fødsel. Var sikker på at jeg drit på meg, og spurte sambo under hver pressri om jeg gjorde det..hehe. Tror ikke jeg gjorde noen av delene nå (ikke da heller), isåfall må det ha vært lite og blitt tørket uten at det ble nevnt. Tisse: JM kan komme medbekken, eller man kan tisse i disse "bleiene". Bleier på ahus= kembobind. Og er man oppegående kan man såklart bare sette seg på toa:) Og skulle det skje noe "flaut" er det ikke noe man får gjort noe med, så beste er å ikke gå rundt å tenke på det. Det som skjer skjer. Uansett om man bekymrer seg eller ikke:)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #17 Skrevet 9. oktober 2006 jeg fikk ikke til å tisse så jeg ba om bli tømt med kateter, var kjempevondt me full blære som presset på!! klyster vil jeg ikke anbefale, om fødselen skjer kjempefort (rett etter klyster) kommer avføringen som en kjempe sprut (undskyld forklaringen)...
jannemor..venter Skrevet 9. oktober 2006 #18 Skrevet 9. oktober 2006 Dette er seriøst det minste dere trenger å bekymre dere for under en fødsel, tro meg )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå