Gå til innhold

Protein C mangel....

Anbefalte innlegg

Hei!

Min mor fikk denne uka vite at hun har protein c mangel...nå har jeg nilest på nett og funnet ut at dette gir hyppigere forekomster av aborter og interauterin fosterdød...på grunn av trombotiske komplikasjoner i placentakretsløpet...(dvs dårlig blodkonsistens i morkaka)

Mine to aborter fant de ingen svar på hvorfor skjedde(vet ikke om de sjekka såååå nøye heller, jeg var jo så ung og hysterisk fikk jeg beskjed om...), men de sjekket Leiden mutasjon etter den siste, med fine resultater... har disse to koagulasjonsmisdannelsene en direkte sammenheng tro?

Jeg skal som sagt på Volvat på torsdag og tenkte spørre der om vi kan sjekke om jeg har denne mangelen og om det kan ha innvirkning på en evnt graviditet...

har jeg det, må jeg behandles for MAREVAN livet ut sto det i en artikkel på nett. samme gjelder for min mor..

Det jeg egentlig lurte på, var vel om noen vet noe om dette, eller om noen behandles for dette??

God natt!!

klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6610930-protein-c-mangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol

Jeg har fått sjekket dette. Min prøve var fin, men derimot så hadde jeg for høye verdier på P-lupus antikoagulant APTT og P-lupus antikoagulant RVVT. Dvs at blodet mitt koagulerer. Fikk påvist det etter å hatt 3 SA. Jeg må derfor gå på blodfortynnende medisiner og neste gang jeg blir gravid skal jeg ta sprøyter med blodfortynnende hver dag i svangerskapet.

Protein c mangel er vel kanskje på samme måten uten at jeg vet det. Dersom det er arvelig så bør du be om å få sjekket det ut. Det er desverre slik at man ikke har krav på utredning for gjentatte aborter før man har mistet 3 ganger med en og samme mannen.....

Men spør når dere er på Volvat på tirsdag for de vet nok helt sikkert mye mere om dette enn meg :-)

Lykke til i alle fall!

Klæm

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6610930-protein-c-mangel/#findComment-6611057
Del på andre sider

Hei Millemor26

Ja, protein c mangel og leiden mutasjon har en sammenheng.

Her er min historie:

I mai 2000 fikk jeg blodpropp i den ene leggen(pga. p-piller) tok blodprøve for og se om jeg hadde protein c mangel,som det viste seg at jeg hadde. Jeg gikk på marvan i 6 mnd. etterpå.

Legene på sykehuset sa at blodpropp og Leiden mutasjon er det samme. Altså jeg fikk leiden mutasjon av protein c mangel.

Ett år senere ble jeg gravid, da måtte jeg gå på fragmin som er blodfortynnende i sprøyteform, i hele svangerskapet + 6 uker etter fødsel. Alt gikk helt fint.

Bruker også fragmin under våre ivf forsøk nå.

Men du kan jo spørre legen din neste gang.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6610930-protein-c-mangel/#findComment-6614500
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...