Gå til innhold

Mannens medisinbruk og manglende graviditet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, jeg har dessverre ikke noe svar til deg - men vil si at jeg syntes det var veldig fint at du tok opp det her.

Min mann går også på flere sterke medisiner for sin prolaps og hofteproblemer. Bl. annet Brexidol. Jeg har vært inne på felleskatalogen og sjekket tidligere - der står det at brexidol kan nedsette fertilitet og at kvinner derfor ikke skal gå på de om de ønsker å bli gravide. Men det står ikke noe om mannen... Er det kanskje slik at det skrives lite om evt. nedsatt fertilitet på menn som bivirkning? Har nemlig til nå ikke sett det noe sted - men sett flere medisiner som kan påvirke kvinners fertilitet....

Mannen min går på marovan. Denne medisinen kan bla. føre til misdannelser, blødninger, lungeproblemer og spontanabort. Hjelp. Under felleskatalogen sto det ikke noe om mannens medisinbruk, så jeg får håpe at dette ikke gjelder. Et annet sted på nettet stod det at det er sannsynlig at medisiner gjennom menns sed kan smitte over til fosteret. Hjelp!!

Han bruker også tegretol og nevrontin. Skal skjekke om disse medisinene også.

Hei,

det er veldig mange færre medisiner som har noe å si for mannens fertilitet enn for kvinnens. Det er vel egentlig bare de som kan gi dårligere sædkvalitet (og i farten kommer jeg ikke på andre enn cellegifter), og impotens da ;)

Det som står i felleskatalogen er ikke alltid så lett å skjønne seg på (ikke akkurat beregnet for mannen i gata nei), men som oftest dreier det seg om bruk hos kvinner.

Men, hvis man strever med å bli gravid og mannen bruker mye medisiner, så send ham en tur til doktoren for å høre =)

Det som står om Marevan gjelder IKKE for mannen, men hvis en gravid kvinne tar det. Jeg ville ikke trodd noe på at medisiner kan smitte gjennom sæd og til fosteret. Har aldri lest noe som helst pålitelig materiale som sier dette, og jeg har lest litt om sånt etter hvert ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...