karili Skrevet 8. oktober 2006 #1 Skrevet 8. oktober 2006 Hvor mange ganger vasker dere nye babyklær før dere bruker dem? Jeg vasker dem en gang men hørte om noen som gjør dette 2-3 ganger. Er dette strengt tatt nødvendig?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #2 Skrevet 8. oktober 2006 hei..eg har 3 barn fra før og eg har nok berre vaska kleda en gang før eg har tatt dei i bruk..
m@rie82 Skrevet 8. oktober 2006 #4 Skrevet 8. oktober 2006 hei! fikk et godt tips da jeg lå på barsel med førstemann: legg de nye søte babyklærene i en pose i fryseren i 24 timer. da slipper man å vaske nytt babytøy. men babytøy som man evt arver bør man helst vaske, og da holder det med en gang. friske babyer tåler litt, man trenger ikke være hysterisk og vaske tøyet flere ganger!
Mamman til Sofie 180207 Skrevet 8. oktober 2006 #5 Skrevet 8. oktober 2006 Må innrømme at jeg ikke helt har begynt å tenke på det der... har kjøpt en del nusselig tøy, men tenkte ikke på at det må vaskes... men.. kjøpte laken til skatten i magen nå i helgen, og på de sto det faktisk at de burde vaskes to ganger før bruk pga kjemikalierester...
rødhette* Skrevet 8. oktober 2006 #6 Skrevet 8. oktober 2006 Det er forskjell på klær og sengetøy... Hvis du lukter på nye klær og lukter på nytt sengetøy, vil du kjenne at sengetøyet lukter anneledes.. Det gjelder også sengetøy til voksne.
Mona + kid Skrevet 8. oktober 2006 #7 Skrevet 8. oktober 2006 Jeg har hørt av flere at klær med sterke farger og tettsittende klær burde vaskes 2 ganger. Det er nok ikke så dumt. Kommer nok til å gjøre det jeg også.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #8 Skrevet 8. oktober 2006 Men er ikke poenget med å vaske tøyet for å få ut kjemiske stoffer fra fabrikken i tillegg til evt. oberskuddsfarge i klesplagget? Hjelper vel ikke med frysing da?
Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #9 Skrevet 9. oktober 2006 Holder da mer enn nok å vaske de en gang da ;o))))
selfangerkjerringa Skrevet 9. oktober 2006 #10 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg vasker kun en gang. Men så holder jeg meg stort sett til lyse klær innerst mot huden til knøttet pga erfaringer fra forrigemann, som er atopiker.
første-27 Skrevet 9. oktober 2006 #11 Skrevet 9. oktober 2006 Hvor mange grader bør babyklær vaskes på? Bør man kun bruke hvite/lyse bodyer og undertøy pga eksemfare? Godt med råd fra erfarene mødre:-)
selfangerkjerringa Skrevet 9. oktober 2006 #12 Skrevet 9. oktober 2006 Fargede klær har ofte en del kjemiske stoffer i seg, men jeg tror neppe de kan framprovosere allergi/eksem osv. Grunnen til at vi har holdt oss til lyse/hvite klær er fordi lillejenta vår har fått påvist atopisk hud. Hun har selvsagt knall røde kjoler, knall blå bukse osv, men innerst er det greit å holde seg unna de kraftige fargene. Jeg vasker babytøy på 60% første gangen (hvis de tåler det da selvsagt, les vaskeanvisningen), og ellers på 40%. Med mindre det er vanskelige flekker, da.
første-27 Skrevet 9. oktober 2006 #13 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har selv atopisk hud, så da er det jo større sjanse for at babyen også får det. Jeg vil derfor være forsiktig å ta i bruk dine gode råd. Tusen takk:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå