Gå til innhold

Ønsker keisersnitt igjen, men opplever og ikke bli hørt av Riksen...

Anbefalte innlegg

Jeg hadde keisersnitt med mitt første barn, da han lå i seteleie.

Under dette svangerskapet ønsker jeg også keisersnitt, da det er påvist GBS i skjeden og jeg har vært innlagt tre ganger med fortidlige rier i dette svangerskapet.

Jeg ble innlagt i går på Riksen, men ble sendt hjem igjen i dag da dette kun var modningsrier og ikke fødselsrier. Dette er forferdelig vondt og må leve med smertene, men egentlig ønsker jeg keisersnitt.

Er nå i uke 35, og fødte mitt første barn i uke 37.

De på Riksen avviser dette, og sier det er mye bedre for meg med vanlig fødsel. Opplever at jeg ikke har noe jeg skulle sagt i forhold til dette, selv om dette er min kropp.

Noen som vet hvordan man går frem i forhold til at man ønsker keisersnitt? Blir ikke hørt, de jeg prater meg på Riksen prøver hele tiden å skulle utkonkurere keisersnitt med vanlig fødsel. Jeg vet hva jeg går til med keisersnitt og har satt meg grudig inn i dette, og dessuten vil jeg prøve å skåne barnet for GBS.

Forrige gang ordnet legene opp i dette da gutten min lå i seteleie.

Fortsetter under...

Jeg forstod ikke helt det med å skåne barnet ditt for GBS. Jeg har født ett barn vaginalt med påvist GBS. Man får jo antibiotika under fødsel. Jeg har også fått det påvist denne gangen, gått en penicillin kur allerede. Er i uke 26 nå. Vet at det blir samme prossedyre ved fødselen denne gangen også.

Forstod heller ikke hva modningsriene dine gjør for at du skulle fått keisersnitt. Synest nesten det virker som om du er engstelig for å føde vaginalt? Fødsels angst kan jo være grunn god nokk for å få keisersnitt.

Bare en tanke. Hvordan du forklarer det for de på riksen har nokk mye å si.

Er ikke ment som kritik, bare en tanke fra meg.

Ja, har nok lest for mye om GBS, og er redd for at mit barn skal bli smittet Har hatt 2 pencilinkurer jeg da, og skal få det intravenøst under fødselen også.

Modningsrier er slitsomt!!! synes jeg

Ja, jeg har angst for å føde vaginalt! Jeg har sagt det til jordmor på Riksen også, men opplever alikevel ikke å bli hørt. Skal på oppfølgingssamtale 16 okt på Riksen.

Det kan være måten jeg har sagt det på. Har du noe forslag da til hvordan man kan legge frem dette?

Takk for svar forresten! Godt med tilbakemeldinger!

hei...

Jeg skal oxo ta keisersnitt på riksen pga hjertefeil og pacemaker.. og jeg har oxo måtte gå noen runder med forskjellige leger på riksen for å få det som jeg ville.... det burde ikke være sånn.. har du en mail adr? så kunne vi sendt litt mail, vil ikke skrive alt her...

Det er ille at du ikke blir hørt om du har fortalt de at du er bekymret for fødsel.

har ikke så mange forslag nei. Du må bare si det som det er, rett ut. Ikke pakke det inn,ingen ting å være flau eller noe som helst for =)

Iforhold til GBSen så er det fort gjort å bli litt hysterisk, det vet jeg allt om. Misstet i uke 23 og spontanabortert tre ganger 11-13 uke, mest sannsynligt pga gbs.

Jeg gruer meg selv til fødselen, men vet at de passer på denn lille og meg. Og som sagt så gikk det jo så fint da jeg fikk jenten min. God oppfølging og antibiotika intravenøst under fødsel. Vet at det blir det samme denne gangen, så jeg må bare overbevise meg selv om at allt er under kontroll. Og stole på at de kan jobben sin=)

Jeg vill ikke trykke det nedover ørene dine hvor fantastisk en vaginal fødsel er. Kan bare si hvordan jeg opplevde det. Det var en stor opplevelse, og smerten glemmte jeg allt dagen etter. Jeg var livredd i forkant pga hun som jeg misstet i uke 23, lå med rier i to døgn kroppen var ikke klar eller innstillt på fødsel. Det var en grusom opplevelse fra begynnelse til slutt.

Men fødselen til min lille datter tok bort min reddsel. Ikke la reddselen din for noe uprøvd stå i veien for noe som kan bli en utrolig flott opplevelse =)

Høres ut som du har vært litt uheldig med de du har snakket med på riksen. Jeg skal selv ta keisersnitt der grunnet fødselsangst, og jordmoren jeg har gått til har hele tiden sagt at det ikke er noen der som blir tvunget til å føde vaginalt dersom de selv ikke føler at de takler det.

Kanskje du kunne henvende deg til de og bedt hos time hos en annen jordmor? Er jo ikke meningen at man skal gå rundt og bekymre seg unødig og samtidig føle at man ikke blir hørt...

Annonse

Legene forholder seg til det du sier, og til hva som er best rent medisinsk. Hvis det er fødselen du er redd for, og det er det tydeligvis, så er det DET du må snakke om og adressere. Ikke GBS og modningsrier. Det skjønner jeg jo at de ikke vil høre på, da det ikke er relevant for avgjørelsen om KS.

Siden du er redd for å føde kan du gjøre to ting: Adressere angsten din, jobbe med den og prøve å komme over det. Jeg tror det vanskeligste da er å faktisk ØNSKE å komme over den. Det blir litt som noen folk med flyskrekk: De ønsker faktisk ikke å gå på kurs og bli bra, for da kan de jo komme til å fly, og det er jo LIVSFARLIG!!! ;-) Altså, angsten setter i seg selv en stopper for helbredelse for angsten.

Møter du fødselen trygg og med godt mot så vil du kunne få en virkelig flott opplevelse. Det er det mektigste du gjør gjennom livet, og veldig synd å gå glipp av.

Tar du keisersnitt nå så har du også satt en begrensning på hvor mange barn du kan få, for da vil du aldri få føde vaginalt igjen, og man anbefaler ikke mer enn 2-3 snitt. Risikoen ved snittet øker for hver gang.

Jeg skal ta keisersnitt på Rikshospitalet og har en helt annen opplevelse av dette enn deg.

Jeg fødte vaginalt for 1 1/2 år siden, lang og tøff fødsel som endte med store komplikasjoner og barn med CP høyst sannsynlig grunnet fødselskomplikasjonene. Jeg fødte på Bærum, men barnet ble fraktet rett til Rikshospitalet, og jeg kom etter en stund. Var utrolig fornøyd med Riksen, og jeg ble allerede noen timer etter fødselen frarådet å føde vaginalt hvis jeg skulle ha flere barn. Dette har de stått ved.

Er klar over alt som skal skje og at dette ikke er noen enkel løsning, og synes Riksen har vært utrolig flinke til å informere og de har også vist en enorm omsorg.

Håper det ordner seg for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...