Gå til innhold

Gravid og ut og fly....

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol

Er det noen her som vet hvordan det er i forhold til å ut og fly dersom man er gravid?

Vi skal igang med IVF i november og håper seglvfølgelig at det klaffer på første forsøket selv om vi er realistiske....

Vi gifter oss den 5 mai 2007 og i den forbindelse tenkte vi at vi skulle reise til Hawaii på bryllupsreise. Det er jo en del timer med fly da...

Så dersom det klaffer på første forsøket vil jeg være ca 5 måneder på vei. Greier vi det på andre forsøk vil vi være ca 2 måneder på vei. Synes det er litt risikabelt å bestille reise dersom det ikke er noe smart å reise gravid så langt.

Noe som vet hvordan det er?

Klæm

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6607600-gravid-og-ut-og-fly/
Del på andre sider

Fortsetter under...

med familien min i ett annet land enn der jeg bor, blir det litt flying på oss. Det jeg har undersøkt og lest meg til og fått råd om er følgende. hvis svangerskapet går som normalt ingen komplikasjoner og da særlig med tanke på blødninger er det helt greit å fly frem til siste trimester. mange flyselskap vil tillate deg og fly inntill en mnd før termin, etter det må du ha legeerklæring. men selv om det bare er tre timers flytur for meg hjem til familien har jeg bestemt meg for ikke å fly i siste trimester. Du bør ta dine forhåndsregler riktignok på en slik lang flyreise. drikke ofte og bevege deg, reise deg opp hver time eller oftere.

forøvrig hvis du har reiseforsikring vil dere få alt tilbake hvis du er for dårlig eller av medisinske grunnet ikke bør fly. så lykke til.

klem

Gjest Bjørnen Collargol

Takk for svar!

Jeg vil vel holde meg innenfor siste trimester, men det er derimot en lang tur. Blir jo to mellomlandinger da, men best å undersøke for sikkerhets skyld.

Du vet ikke tilfeldigvis hvordan det er dersom man må ha med seg medisiner. Jeg har fått diagnose Lupus syndrom og må derfor ta sprøyter med blodfortynnende hver dag i hele svangerskapet...

Ja greit å spørre her hehe har spurt mye her inne jeg og fått svar en å prøve å komme i kontakt med det jævla legekontoret.... som er håpløst.. er jo så mange herlige jenter her inne og alle har vi litt erfaring fra et eller annet.. lykke til med forsøket i nov... skal krysse alt for deg..

Annonse

Sorry der må du spørre legen din i forhold til mulig komplikasjoner. men med blodfortynnende er det iallefall liten fare for blodpropp, det er jo en av farene ved lange flyturer, ja og en ting til til dere alle kjøp støttetrømper som dere kan ha på i fly da unngår dere hevelse og minnker faren for blodpropp ved å sitte fastspennt og stille så lenge.

når det gjelder å ta med deg medisiner ombord i flyet kan det være et problem særlig når du skal til USA, de er helt på nåler med all håndbagasje etter avsløringene i London for en drøy måned siden. der bør du nok snakke med flyselskapet hvis du må ha det i håndbagasjen - sprøyter får du iallefall ikke ha med og ikke hvis medisinen er i glassampuller heller, og hvis du ikke trenger å ha det i håndbagasjen vær sikker på å få en forklarlig resept fra legen din som du kan ha med i håndbagasjen i tilfelle bagasjen blir forsinket så kan du få tak i medisinene når du kommer fram.

lykke til

Vi er i samme situasjon, gifter oss i mars. Vi skal vente med å bestille tur før vi vet hvordan det går... Ruger nå, så blir spennende å se! Vi håper å få reist til Mexico, som oxo er en ganske lang flytur. Skal visst ikke være enkelt ;o)

*Klem*

Hei på deg!

Vi gifter oss i november (6 uker til wow) og bestillte bryllupsreise i januar - 3 dager safari i Afrika og 10 dager på Mauritius. Skulle være 5 mnd på vei da - (men mistet) Vi hadde en runde mht Malaria og slikt - men de har ikke hatt malaria i det området på mange år .

Å fly er ikke noe problem da i allefall. Nå ser det ut som at om allt går bra med neste forsøk - vil vi være ca 6 uker på vei - en kritisk tid... Vi har valgt å ikke avlyse turen (tror jeg ) er litt i stuss enda - for tenk om det IKKe går bra så vil det være greit å kunne reise. Jeg personlig er ikke redd for å fly når man er gravid - og legen sa at det ikke er noe problem.

Så konklusjon - jeg ville reist - men bruk støttestrømper på flyet og reis deg opp og gå litt underveis :-)

Klem

Gjest Bjørnen Collargol

Takk skal du ha.

Vi har veldig lyst til å reise. Er jeg gravid og i fin form er det ikke noe i veien for å reise utenlands har jeg tenkt og dersom vi ikke skal være gravid er det helt sikkert deilig å komme seg bort og få ladet batteriene.

Klæm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...