Pamis Skrevet 8. oktober 2006 #1 Skrevet 8. oktober 2006 Har holdt meg fri for pepper i over et halvt år før graviditeten - men å røyke klarer jeg ikke å slutte med. Røyker daglig ca 1 - 1,5 gram. Jeg VET at dette ikke er bra, men sliter så sinnsykt med å slutte. Selv om jeg vet at jeg må være helt nykter før barnet kommer. Driver bare å utsetter det for meg selv hele tiden. Noen her som sliter med det samme?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #2 Skrevet 8. oktober 2006 Har hørt at det ikke går an å bli avhengig av hasj jeg... Det at du har et barn i magen burde uansett være nok til å klare å slutte!
Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #3 Skrevet 8. oktober 2006 Hvis du hadde hatt lyst til å slutte så hadde du vel skaffet hjelp for lenge siden. Høres ut som at du ikke har prøvd å gjort det. Får jo bare håpe på at barnet ditt er vellskapt når det kommer til værden nå da, utrolige abstinens har du jo allerde sørget for at barnet kommer til å få og det har du vell visst hele tiden , men valgt å ignorere Stakkars babyen din for noen mestefulle mnd h*n allerede har hatt i magen din og kommer til å få når det kommer til værden ) Skjønner ikke hva du tenker med!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Skam deg, siden du ikke har gjort hva du kan for å slutte tidligere! LEGG DEG INN
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #5 Skrevet 8. oktober 2006 du burde skamme deg.....virkelig skaff deg heller hjelp. dette kaller jeg egoisme.....
Ankers Skrevet 8. oktober 2006 #6 Skrevet 8. oktober 2006 Vil du ha støtte fra andre som sliter med et rusproblem, eller vil du ha støtte til å gjøre noe med problemet? Når du sier at du vet at du må være nykter før barnet kommer, vet du også at du må være nykter for å være sikker på at du ikke skader barnet du har i magen din? Du sier ikke noe om hvor langt du er på vei, men du har kanskje noen måneder igjen og da vil det gå mer og mer opp for deg at du bærer frem et barn. Du går rundt disse 9 månedene og lager og former og skaper et lite menneske som skal fødes inn i denne verden som din datter eller sønn. Dette må du bare gjøre alt du kan for å innse realtiteten av! Og ja, når din sønn eller datter er født så er du den fantastisk heldige kvinnen som skal ha ansvar for dette nurket som du skal ta vare på, amme, stelle, kose med og elske! Det som er gjort er gjort, men fremtiden er det bare du som kan kontrollere. Ta kontroll, slutt med dop, slutt med å unnskyld deg selv for at du er svak! Nå skal du bli mor og det må være ditt hovedfokus! Lån deg bøker, les på nett og sørg for å forberede deg på det som vil skje i din nære fremtid nå! I dag! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #7 Skrevet 10. oktober 2006 heisann, jeg sliter med akkurat det samme!!!! fant ut at jeg er gravid for noen uker siden og jeg har røyka hasj i 5 år... jeg har kutta ned noe veldig men jeg røyka masse før jeg fant det ut... nå om dagen røyker jeg kansje to jointer i uka:( er 8 uker på veg nå...vet at dette kan skade barnet men jeg gjør akkurat det samme som deg, sier til meg selv at dette er den siste, gang på gang... samboeren min røyker fast og da synes jeg det er enda vanskligere!! huff,huff,huff!!! jeg vet at jeg må slutte med dette nå, men det er lett og si... glad for å se at det ikke bare er meg som sliter med dette:( hvor langt er du på veg da?
mor til roy+1 på vei Skrevet 10. oktober 2006 #8 Skrevet 10. oktober 2006 det at man ikke blir avhengig av hasj stemmer ikke. den fysiske avhengigheten får man kanskje ikke, men den psykiske slipper man ikke unna.. jeg har mine erfaringer med dette. jeg skjønner problemet ditt. det som veldig ofte er en faktor man bør se nærmere på er om bruken kan komme av ytre påvirkninger.. om man har en omgangskrets som også røyker, så er det fryktelig vanskelig å slutte selv. da må man rett og slett fjerne seg fra disse menneskene.for barnet du bærer i magen sin skyld. det fortjener et godt liv. dette kommer jo fremdeles til å være et problem etter at barnet er født..barn har det ikke bra i slike miljøer. jeg flyttet fra hjembyen min, kjente ingen. for å starte et nytt liv med sønnen min. barn fortjener nyktre foreldre. jeg håper virkelig at du får til å slutte. ønsker deg alt godt:)
Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #9 Skrevet 10. oktober 2006 Hvorfor i huleste skaffer du deg ikke profesjonell hjelp hvis du synes det er så vanskelig?????????!!!!!! Tja, kanskje fordi du egentlig ikke har så lyst til å slutte. Blir alt for uansvarlig å si at det er så vanskelig + andre syteting før du har prøvd å skaffe deg hjelp. Skal love deg at den dagen barnet ditt blir født og noe kanskje er galt med det så kommer du til å angre resten av ditt liv for at du ikke prøvde alt du kunne for å slutte. Skal dere absolutt sette barn til værden må dere jaggu ta ansvaret oxo!! Tenk på barnet som får ufrivelige og uforskyldte problemer resten av sitt liv pga en mor som ikke prøvde det hun kune for å gi h'n et fint liv i magen og utenfor.
Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #10 Skrevet 10. oktober 2006 jeg skjønner påenget ditt, "mor til roy+1 på vei, men jeg kan ikke flytte fra samboer`n min:(( elsker han over alt som finnes, jeg har snakket med han om det og han har lovet og slutte når barnet kommer... er det noen som har noen gode råd å gi meg noen gode råd??
mor til roy+1 på vei Skrevet 11. oktober 2006 #11 Skrevet 11. oktober 2006 .. hvis han elsker deg, så burde han støtte deg gjennom dette.slutte sammen med deg. det er det man gjør hvis man elsker noen. hjelper hverandre til å bli bedre mennesker.. det kan ikke være lett for deg,jeg skjønner at det blir et valg som vil forandre hele livet ditt. og når man i tillegg er i en så sårbar situasjon som det å gå gravid kan det nok virke uoverkommelig. det å bli foreldre gir oss en sjanse til å revurdere livene våre.. er ting som vi alltid har drømt om at det skal være? hvis svaret blir nei, så er det noe man burde streve mot.. man fortjener å ha det godt.. være lykkelige.. det er gjerne sånn at rusmisbrukere som lover å slutte, gjør som regel ikke det. har du tenkt på hva du skal gjøre hvis han ikke slutter når barnet blir født? klarer du å gjøre det som er best for barnet? det er noe å tenke på... lykke til som sagt. jeg tror nok du klarer det. bare du lytter til fornuften din
Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #12 Skrevet 11. oktober 2006 forstår det mye bedre nå!!! jeg skjønner at hasjen er noe som fra nå av hører fortiden til, i hvertfall for min del...har skaffet meg brosjyrer på NAV kontoret i dag og lest en hel del om det på nettet. jeg skal ta en skikkelig prat med med samboeren min også! håper han vil høre... tusen takk for at du svarte på innlegget mitt... det varmer at jeg ikke bare får sinte og dømmende innlegg til svar:)
mor til roy+1 på vei Skrevet 11. oktober 2006 #13 Skrevet 11. oktober 2006 Håper bare noe av det jeg sa kan være til nytte på en eller annen måte. har lært i løpet av livet at man ikke skal dømme andre. det nytter heller ikke å kjefte. i den situasjonen du er i nå trenger du å bli møtt med forståelse.det er det tydeligvis noen her som ikke har skjønt:) men vi er alle forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #14 Skrevet 12. oktober 2006 heihei...jeg velger å være anonym med dette inlegget... jeg har ej jente på 10mnd og har vært i lag med barnefaren i 3,5 år nå... jeg klarte å slutte samme dagen som jeg fann ut at jeg var gravid og klarte å holde meg helt til jeg sluttet å amme...typen min røyker enda hver dag,han har sagt at han skulle slutte når jeg ble gravid og utsatt det til jenta ble født,så til etter kolikken for det var så hardt at han måtte ha det for å få til å stresse ned,nå sier han det at han klarer ikke det akkurat nå...det har bringt oss masse problemer etter at hun ble født,jeg har også sloss med meg selv for å klare å slutte helt..men sprakk pga hans misbruk..nå vurderer jeg å flytte fra han,men det er ikke enkelt for jeg elsker han over alt,og han er flink m jenta og tar seg av henne mye bedre enn mange nykter foreldre jeg vet om,han vasker og rydder huset,pluss at han jobber i tillegg,og gjør alt for at jeg nå skal fullføre skolen...jeg er kjempestolt over han,men jeg klarer ikke å holde meg unna hasjn på kveldene når jenta har lagt seg og det bringer med seg masse problemer for meg som røyker bort fødselsdepresjonen min,klarer ikke å konsentrere meg på skolen,og gir mye f i ting som å rydde hjemme og dvs,det blir han misfornøyd med...KOM DERE VEKK helst før dere får baby og start ett nytt liv,dett er aldri for sent,men det er myyyye vanskeligere når dere allerede har et barn i hendene enn før,da mener jeg dere jenter!!! hvis dere ser antydning på at typen utsetter det så er det mye trolig at han ikke klarer å slutte med det!!!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #15 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg vil bare si at jeg synes ikke du fortjener så mye dritt! Skrev under ett annet innleg her at jeg har ei datter på to år, og røyket daglig under hele forrige svangerskap. Datteren min er helt frisk og fin. Jeg hadde ekstrem sv kvalme, og turte ikke slutte fordi jeg følte hasjen tok toppen av kvalmen. Han jeg var sammen røyket også, og gjør det fortsatt. Det ble slutt mellom oss 2 juli, det var siste gang jeg røyket også. Fant ut ca to uker etter at jeg er gravid. Jeg fortalte legen at jeg hadde røyket, men sluttet. Jeg går fast på helsestasjonen og tar tisse prøver hver uke. Disse har vært rene siden ca 5 uker etter jeg sluttet. Har fått henvisning til ullevålsteamet fra helsestasjonen, så jeg skal dit samme dag som ul. for meg har det ikke vært noe problem å ikke røyke, røyker vanlig sigg ennå da. Synes det er vanskligere å være alene med datteren på to år og ikke ha b h plass og å bo alene, men eksen røyker fortsatt, og vi kranglet veldig mye før,- så jeg vet at det er det beste. Ønsker dere masse lykke til,- dette klarer du om du virkelig vil det!! Og du kan få hjelp, jeg har også kontaktet barnevernet, så de skal prøve og hjelpe meg å få b h plass og avlastning.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #16 Skrevet 23. oktober 2006 Hei jenter. Jeg er i dag 23 år og mor til en gutt på1 og gravid i 15 uke. Jeg begynte tidlig å ruse meg, før jeg fylte tretten begynte jeg med hasj og alkohol. Det var sosialt akseptert i miljøet jeg var i, broren min brukte, og det gav meg status og jeg hadde det bedre med disse folkene enn andre folk. Jeg trodde cannabis ikke var skadelig, trodde f.eks alkohol var værre, at man ikke ble avhengig osv. Aug 04 ble jeg innlagt til avrusning og rehabilitering for heroin/blandingsmissbruk. Jeg var helt ute av det og gav stort sett faen i det meste. Jeg vil bare be dere som er gravide eller har barn og forstatt ruser dere: Vær så snill å gjøre noe med problemene deres! Det er en ting som er sikrere enn noe annet; og det er at barnets mentale helse avhenger av foreldre som kan gi de ubetinget oppmerksonhet når som helst. Det kan ikke mammaer med rusproblemer. Jeg hadde ei veninne for en del år siden, hu er død nå, men hu fikk en sønn. Holdt seg "stort sett" nykter i svangerskapet, røyka bare litt selvom hun egentlig viste hun ikke burde. sønnen hennes ble født 8 uker for tidlig med abstinensliknende symtomer og ble holdt flere uker på føden i kuvøse. Hun fikk han med seg hjem og det var faktisk etter det at rusproblemet hennes ble værre og hun mista ungen. Ny forskning viser at det er få ting som er så skadelig for fosteret/barnet på lang sikt som cannabis, særlig med tanke på angst og lærevansker, altså skader på sentralnervesystemet! Jeg har vert nykter siden jeg fikk vite at jeg var gravid jan.05. rører ikke alkohol engang. Vil anbefale alle å gå på na-møte (anonyme narkomane). na er en forening av menn og kvinner som møtes jevnlig for å holde hverandre rusfrie! Kontakt ruskonsulent i kommunen der du bor! Det er ikke værre enn å finne frem et nr. i telefonkatalogen. Jeg ønsker alle mammaer alt godt, tror ikke noen vil skade barna sine med vilje... en annen ting er å tro at man er svak av forsjellige grunner, og gjør det for det...
Tripp-trapp-tre-sko Skrevet 29. oktober 2006 #17 Skrevet 29. oktober 2006 Heh. "Ny forskning viser at det er få ting som er så skadelig for fosteret/barnet på lang sikt som cannabis, særlig med tanke å angst og lærevansker, altså skader på sentralnervesystemet..." Vennligst oppgi kilder. Dette tror jeg ikke noe på. Skal jeg tro på det, må jeg i hvert fall få se dokumentasjonen bak påstandene. At bruk av cannabis under graviditet gir abstinenser er en stor tåpelig løgn. Velkommen til http://www.norcan.org for korrekt informasjon vedrørende cannabis og helserisiko. Alltid tragisk med svake babyer, syke babyer og babyer som ikke overlever. Bare ikke legg skylden på bruk av cannabis, som er ganske utbredt, slik at mange vordende mødre får skyldfølelse og utvikler angst - fordi de blir kriminalisert og forraktet - uten grunn. Det er stress som er farlig for helsa til mor og baby. Stress ned og lykke til.
Lenemor83 Skrevet 1. november 2006 #18 Skrevet 1. november 2006 Du kan jo prøve med Jan Ramstrøms "skader av hasj og marihuana, en gjennomgang av vitenskapelige studier" Utgitt av sosial og helsedirektoratet.... Det er et eget kapittel som omhandler svangerskap. Jeg fikk boken på put, men de har den sikkert også hos legen, hos politiet osv. iallefall på biblioteket. Jeg siterer: THC hører til de substansene som overføres fra morens til fosterets blod, noe som innebærer at THC kan gi skadevirkninger direkte på fosteret under svangerskapet.Cannabisbruk under svangerskapet medfører en risiko både for innvirkning på svangerskapstilstanden og fosteret, med lavere fødselsvekt og kortere kroppslengde ved fødselen som resultat......De mest urovekkende vitenskapelige funnene gjelder skader på barnets sentralnervesystem. I en unik og svært langsiktig cannadisk undersøkelse har man funnet at barn av cannabisrøykende mødre har pådratt seg skader på de kognitive funksjonene, og som først har vist seg fra fireårsalderen. Grunnen til at skadene viser seg såpass sent, antas å være at det dreier seg om såkalte eksekutive kognitive funksjoner som først utvikles i 4-6 årsalderen. Dagens marihuanapreparater med betydelig høyere innhold av THC enn for noen år siden, innebærer sannsyneligvis enda større risiko for fosteret. I en undersøkelse er det påvist en sammenheng mellom mødrenes marihuanarøyking og en økt risiko for at barna skal utvikle akutt ikkelymfatisk leukemi...(blodkreft) (eksekutive kognitive funksjoner: det du trenger for å mestre problemløsing og planlegging) En annen ting er adferdsproblemer og lærevansker, mindre inteligens enn gjennomsnittet, søvnforstyrrelser i 3-årsalderen, det står om det etterpå. Jeg synes ikke dere skal skamme dere, synes dere skal ta dere sammen. Da jeg klarte det klarer dere også, men ikke alene! Det er nesten ingen som klarer det alene! Uansett, lykke til med svangerkap og tilfriskning. Må legge til at jeg kjenner haugevis med damer som har sluttet og som alt er bra med i dag da. Jente 23,
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #19 Skrevet 20. november 2006 Hasj og Marihuanan er skadelig for nervesystemet og det påvirker brukerens psyke, en blir likegyldig og treig og blir opphengt og fokusert på unødvendige ting, man blir også veldig ødelagt. Paranoien er det verste. Får også sosial angst og andre problemer. Det vet jeg, jeg er gift med en som bruker på 7 året, hver dag.
anemari Skrevet 21. november 2006 #20 Skrevet 21. november 2006 avhengiheten av hasj er psykisk. så det er fult mulig å slutte med det uten hjelp. det er vell litt viktigere å være rus fri (uannsett rus) når man har barn i magen eller ammer . så får du heller røyke deg en når du har barnefri.
93 Løver Skrevet 21. november 2006 #21 Skrevet 21. november 2006 Om man skal se bort fra fordommer og subjektive faktorer, sårete følelser og pseudovitenskap kan man se nermere på det du sier og det jeg sier fra et logisk sted. Du sier: mannen min har problemer ned likegyldighet, paranoia, treighet og fokus på unødvendige ting. Det er fordi han røyker hasj. Alle som røyker hasj daglig over 7 år blir som mannen din. Ikke direke, men du gir tydelige indisier på det. Ut i fra hypotetisk-deduktiv metode (eller vitenskapelige metoder eller logisk tenkning) vet vi at man aldri kan med sikkerhet verifisere en teori, men man kan alltid svekke en teori som er gal. Det er veldig fort gjort å svekke en teori om at alle som røyker hasj over lang tid blir likegyldig, paranoid osv. En person tar det. Om det finnes en eneste person som ikke blir paranoid, likegyldig et.c. er teorien din gal. Jeg har røkt hasj i mer eller mindre 9 år. Har hatt noen gode opphold av forskjellige årsaker. På denne tiden har jeg jobbet 40-50 timer i uka + tatt 50% utdanning. Er det likegyldig? Nei. Jeg tar utdanning på universitetet (bachelor kjemi for de som lurer) og det går helt greit, selv om eksamensnervene begynner å gjøre seg gjeldende. Er det fokus på unødvendige ting? Nei. Er jeg paranoid? Nei. Har jeg sosial angst? Ja. Dette hadde jeg også før jeg begynte å røyke hasj og til og med før jeg begynte med tobakk eller alkohol. Jeg har ikke så mye angst at det ødelegger noe aspekt med livet mitt og pr definisjon er det da ikke angst. Har jeg ødelagt nervesystemet mitt? Har vært i MR-scanner og nervesystemet mitt er helt ok. Fungerer helt normalt også. Så her er jeg altså: det stykke data som ødelegger teorien din. Om det er tvil om min metode, så ta gjerne kontakt med en som du stoler på kan mye og be vedkommende se etter min grusing av din teori på et hypotetisk-deduktivt nivå.
prøver igjen? Skrevet 11. desember 2006 #22 Skrevet 11. desember 2006 Man kan ikke bli fysisk avhengig av cannabis. men man kan bli psykisk avhengig av det. liten sansynlighet for at barnet blir psykisk avhengig, da fostre ikke har en utviklet verdensoppfattelse som tilsier at de skal kunne utvikle en psykisk avhengighet til noe som ikke er instinktivt.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2006 #23 Skrevet 18. desember 2006 Var jo ikke akkuart lite heller da å røyke 1-1.5 gram nå som du er gravid. Skriver ikke hvor langt du er på vei, men uansett på høy tid å få forbruket sterkt redusert og slutte. Har selv røykt daglig i ti år. Brukt pepper og alt du kan finne på av dritt, men vært nyktern i 5 år og er veldig ferdig med alt som heter narkotika. Og vet selv av egen erfaring at det er kun vilje det er snakk om!! Så tror du har litt vondt i viljen, for dette klarer du om du vil og med profosjonell hjelp. Men du må være villig til å jobbe for det og med deg selv. Klarte selv å kutte ut da begeret var på god vei til å renne over og det med hjelp av egen vilje og noe profesjonell hjelp, da i form av psykolog. Så du må tenke på den lille og om du kan se deg selv i speilen om barnet ditt skulle blir født med en eller annen form for kronisk sykdom pga røykingen din under svangerskapet. Hasj røyking kan føre til flere fysiske skader hos foster som feks. astma og nedsatt lunge kapasitet. Og tør ikke tenke på alt som du kan påføre barnet rent fysisk/psykisk som lærevansker og konsentrasjons problemer, atferds problemer osv. Husk at fosteret skal lære også når det ligger inne i magen din, som bla, å øve seg på å puste når den kommer ut, og for ikke å snakke om alle de tusen ting den lille skal lære seg de første mnd. Da gjelder det for den lille å være så frisk og rask som mulig og ikke sløvet ned på hasj. Og om du ønsker å beholde barnet bør du absolutt slutte, for om du skulle klare å skjule det frem til du føder, er skuespillet over den dagen den lille kommer ut. Jordmødre og leger vil med en gang se at du har rust deg under svangerskapet og det går automatikk i å koble inn barnevernet. Har selv en nær venninne som er erfaren jordmor og også venninner som både har fått besøk fra barne vernet på føden og venninnner som har blitt fra tatt barnet pga. rus. Så der er det ingen kjære mor. Husk at du og barnet ditt er koblet til hverandre som en datamaskin. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #24 Skrevet 8. mai 2007 Det er så unødvendig å krangle om hvilke plager man utvikler ved et rusmisbruk... alle har forskjellige gener,phykisk helse og selvtillit,fysisk helse og andre problemer som kan påvirke hvordan man reagerer på rusmiskbruk over lengre tid... noen kan røyke å ikke ane et problem ved det nærmest hele sitt liv og andre blir sterkt ødelagt av det... uansett ingen sjanse å ta å stole på at det går bra for akkurat deg!!!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #25 Skrevet 9. mai 2007 Sorry, men den avhengigheten du har er noe du har skapt for deg selv. Hvis man hele tiden tenker at det er fælt å ikke kunne røyke, går man selvfølgelig og stanger hodet i veggen. Tenk på noe annet og bruk rastløsheten din til noe nyttig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå