Gå til innhold

Hjelp jeg vet jo ingen ting om vasking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei skal klor vaske hvitt tøy for første gang. hvordan gjør jeg dette?

hvor sterk skal blandingen være, kan jeg ta dette i maskinen eller må det skje for hånd?

er helt grønn her jeg ass. har arvet noe tøy til babyen og noe av det er litt flekker, tenkte jeg skulle prøve å få dette bort. andre tips til dette?

ja og så er det slike vaskekluter til babyen sin stump, vel hvordan vasker dere de? skylles selvfølgelig av all avføring først men er de bare og vaske i maskinen eller må de kokes først, får så mye rare beskjeder fra folk her ass? noen som vil hjelpe meg litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kloring vil jeg si du bør gjøre for hånd ja. Fyll en balje godt med vann og ta en dæsj klorin oppi. Kan jo hende det står noe om blandingsforhold på flasken? Legg det hvite tøyet, sjekk på merkelappen at det kan klores og la det ligge en god stnd til du ser flekkene er borte. Skyll godt med vann.

Klutene skyller du godt i varmt vann og vasker de fra 60 - 90 grader i vaskemaskinen. Blir reine da:)

Lykke til med forberedelsene :)

Skrevet

takk men noen av plaggene er vanskelige å sjekke om tåler kloring. for enten e de klipt bort eller så er de vasket så mye at vaskeanvisningen er vasket bort.

men tenkte jeg skulle ta sjansen for dette er jo arveklær. og har ikke lyst til å bruke veldig flekkete klær uansett. så må jo prøve noe da.

eller er det andre ting en kloring som bleker hvitt tøy bra?

har aldri trengt å gjøre dette ned noe før så er som sakt helt grønn.

Skrevet

Hvis plaggene er hvite, og det kjennes ut som bomull, så går det sikkert greit å klore. Ikke dermed sagt at flekkene går bort, noen er iherdige.

Kan du ikke fylle en balje, og ta i en slump (1dl) - blande det godt ut, før du legger tøyet i? Tror ikke det skal ligge så lenge uten at du "rører" litt i det. Har fått litt "falmet" bleking av det tidligere. Og pass på at det ikke spruter på dine egne klær, det har jeg dessverre en tendens til å gjøre når jeg klorer kjøkkenkluten - veldig irriterende når fargen forsvinner på favorittoverdelen!

Kluter skyller jeg, og vasker sammen med håndklene på 95 grader. Tar lyse og mørke håndkler hver for seg, men alltid på 95, ikke noe problem.

Skrevet

Som nevnt her, er plaggene hvite og kjennes ut som bomull så bør de tåle litt klor.

Ellers har Bio-Tex noe som heter "bio-tex hvit" som også kan brukes til bløtlegging og som jeg har hatt god erfaring med :)

Jeg vil anbefale å kjøre klær som har vært i klorin eller bløtlegging en omgang i vasemaskinen etterpå, vanskelig å få klor ut av tøy for hånd, med mindre man har tålmodighet som en engel :)

Skrevet

Huff, skrev et langt svar,men det forsvant....

Men uansett: Legg i bløt i blenda hvitt(ikke sensitiv) over natta eller til du ser flekkene er borte, også vask som vanlig i maskinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...