Gå til innhold

Forskjell på MA og SA? (litt langt)

Anbefalte innlegg

Vet forskjellen dvs. at MA har fosteret vært dødt en stund og kommer ut senere mense en SA skjer det mer spontant. Men lurer på om det er noen forskjell i forhold til syklus? Min MA ble oppdaget omtrent på den tiden jeg skulle hatt min 3 mens, dvs. 11 uke. Sluttet å blø i går og kjente det på kroppen som jeg skulle hatt eggløsning, tok en EL test og den var positiv som bare det. Siden dette er den tida jeg forventet EL kan det da være at jeg har beholdt min gamle syklus og kan regne etter den? Vi prøver ikke denne mnd men skal sette igang etter jeg har hatt en mens, som da sikkert kommer om 14 dager om alt er i rute.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6604528-forskjell-p%C3%A5-ma-og-sa-litt-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne artikkelen fant jeg her inne på bim:

Spontan abort - slik ender 15 prosent av alle svangerskap

Av Gynekolog Åsle Marit Ullern

Åsle-Marit

Forplantningen hos mennesket som art er egentlig ganske ineffektiv - ca.15% av alle erkjente svangerskap ender i abort. I tillegg kommer kraftige, forsinkede menstruasjoner som kvinnen har uten at hun vet at hun er gravid, som også er tidlige aborter.

Tallet nærmer seg da kanskje 30%. Spontanaborter øker med økende alder hos kvinnen-opp til 50% hos de som er over 45 år. Dette betyr at for kvinner i befruktningsdyktig alder, er det svært så mange av oss som vil ha opplevd en eller flere spontanaborter.

De aller fleste abortene skjer i 1.trimester, dvs. de første tre månedene av svangerskapet. Har man sett et intakt svangerskap på ultralyd i 8.uke, er det 95% sjanse for at dette skal suksessfullt fortsette.

Det er et komplisert genetisk, hormonelt, immunologisk og cellulært apparat som er nødvendig for en vellykket befruktning og implantasjon - det er virkelig et lite under hver gang det lykkes! Når et svangerskap så ender i spontanabort,k an årsakene derfor være mange. For det enkelte par og den enkelte graviditet, forblir årsakene i de fleste tilfeller uoppklart. Generelt kan man si at det er sjelden ytre årsaker som f.eks. medikamenter, stress eller røyking som er avgjørende.

Kromosomfeil forårsaker 60% av abortene i 1.trimester, og er den viktigste årsakene til at det går galt tidlig. Det er en trøst - det er naturens måte å ordne opp i noe som ikke var levedyktig fra begynnelsen.

Forhold ved livmoren - som skillevegger og andre anomalier, kan medføre abort. Dette kan noen ganger korrigeres kirurgisk.

Endokrine eller hormonelle faktorer kan spille en rolle, men er omdiskutert når det gjelder terapi.

Immunologiske forhold og koagulasjonsforstyrrelser kan diagnostireres hos noen kvinner som kan behandles medikamentelt med hell i svangerskapet.

Symptomene på en tidlig abort er blødninger og smerter. Blødninger eller spotting kan sees i opp til 25% av normale svangerskap. Smerten kan være rielignende eller menslignende,eller oppleves som ryggverk. Smerter kan også være helt fraværende. Diagnosen stilles på ultralyd, der man ser eller ikke ser et vitalt foster.

Hjerteaktivitet kan sees på ultralyd fra uke 6. Noen ganger kan hjerteaktivitet være vanskelig å se ved kun en gangs undersøkelse,og denne må da gjentaes etter en uke. Er det usikkerhet om ultralydbildet,kan man også supplere med serieblodprøver av graviditeteshormoner i blodet. Men det er svært ofte at diagnosen stilles etter en "prosess", og ikke etter en enkelt hendelse eller undersøkelse. Tålmodigheten kan da bli satt på prøve !

Aborten er endelig når man har kvittert et foster - dette oppleves ofte som en blodig geleaktig klump som støtes ut av livmoren etter kraftige smerter. Man er da oftest ikke i tvil hva som er skjedd. En sjelden gang kan man ha abortert en tvilling og fremdeles ha et levende foster i magen. Ultralyd vil da være avgjørende.

Ganske ofte -kanskje i 25% av spontanabortene, dør fosteret intrauterint uten at det utstøtes. Typisk nok har man da småblødninger uten smerter, og man får diagnosen først på ultralyd. Dette benevnes "missed abortion". Når man ser en tom eggsekk på ultralyd uten tegn til fosteranlegg, kalles det på fagspråket "bligted ovum".

Man anbefaler ofte en utskrapning etter en spontanabort -både for å forkorte forløpet m.h.t. blødning, og for å unngå infeksjon. Det er imidlertid ikke nødvendig når livmoren tømmer seg av seg selv, spesielt hos fleregangsgravide. Rh-negative kvinner skal ha immunglobulin for å forebygge Rhesusimmunisering.

Utskrapningen foregår som regel i full narkose og varer 5-10 minutter. Man går inn i livmoren med en liten skje gjennom de naturlige åpninger, og skraper ut det gjenværende graviditetsmaterialet.

Utskrapet sendes til undersøkelse hos patologene som ser på det under mikroskopet, men dette gir sjelden en forklarning på årsaken til aborten. Man får en bekreftelse på en intrauterin graviditet.

Har man en truende abort, er det vanlig ut fra alminnelig erfaring å anbefale ro og hvile. Strikt sengeleie skulle ikke være nødvendig - som regel er det "liv laga" eller så er det det ikke, uansett hva man gjør!

3 spontanaborter etter hverandre betegnes "habituell abort". Paret tilbys da utredning og oppfølging ved spesialistpoliklinkker. Det er ikke alltid mulig å finne tilgrunnliggende årsaker til gjentatte aborter, og behandlingsmetodene er ikke alltid suksessfulle, dessverre.

Å oppleve en tidligabort er vanlig for mange. Likefullt oppleves det som en sorg å miste noe som aldri ble mer enn en liten begynnelse. For kvinnen gjennomleves dette også hormonelt. Det er viktig å ikke neglisjere kroppens signaler, og leve seg gjennom det i vissheten om at det for de aller fleste går flere tog!

En positiv El test behøver ikke bety at du har EL - siden kroppen har ganske mye hcg hormon etter en MA/SA , vil en slik test kunne slå ut positivt - også en gravitest. En EL kan foskyves av en MA, slik at den kommer tidligere enn syklusen angir. Men som du sier - dersom du kjenne rigjen symptomene, er det mulig at du har hatt EL også.

Lykke til da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...