Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #1 Skrevet 8. oktober 2006 Hvis det er slike avstander at det må fly eller tog til for å få gjennomført samvær, HVEM betaler da fars reiseutgifter tro? Skjønner at man deler på barnets.....
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #2 Skrevet 8. oktober 2006 Hvis barnet må følges av voksen hele veien, skal også disse utgiftene deles på. (Hvis det ikke er endringer nå nylig som jeg ikke har fått med meg). Utgiftene deles etter inntekt, dvs den som har best inntekt, betaler mest.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #3 Skrevet 8. oktober 2006 Vel, han betaler minstebidrag...1500,- pr mnd. Vi har begge det økonomisk trangt. Men om vi skal dele på alle utgifter - også hans så vil jo hele "bidraget" på 1500 gå rett ut i reiseutgifter da jo.....så i realiteten sitter jeg igjen med 0,- i bidrag - da en flybillettene koster et par tusen pr stk...... og blir det to stk overstiger jo dette glatt bidraget!! Noen erfaringer - meninger her?
Vibbi :o) Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Faren til barnet mitt betaler kr. 1250,- i bidrag pr. mnd. Han bor langt unna og når reiseutgiftene er delt ihht prosent av inntekt, så må jeg ut med kr. 970,- pr. mnd. Dvs. at jeg tenkte som deg, noe som jeg vil tro er veldig normalt, at jeg sitter igjen med vel kr. 280,- av bidraget. Jeg har undersøkt med Fylkesmannen og Trygdekontoret og har fått vite at bidrag og reiseutgifter har ingenting med hverandre og gjøre. Dvs. at man ikke skal trekke reiseutgiftene fra bidraget, men regne det som utgift for seg selv. Flott....men sånn er det.. Den nye loven om å dele reiseutgiftene er faktisk utrolig urettferdig. Det er far som har valgt å flytte så langt unna, så da mener jeg at han bør stå for de utgiftene. Jeg ville aldri drømt om å be ham om å dele hvis jeg valgte å flytte lang unna ham. Men sånn er loven. Den eneste måten å gjøre noe med det på, er at du kan be far om å få betale mindre i reiseutgifter fordi du sitter igjen med så lite. Hvis han sier nei, er du faktisk pliktig til å dele såpass mye som loven sier.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Hei... og takk for svar! (selv om det ikke var så koselig innhold...) synes det høres helt sprøtt ut - at vi skal ut med så mye! Jeg får også 1250,- i bidrag, og vet at med en far som snart bor 45 mil unna blir det flybillet som gjelder etterhvert. Må du også være med å betale for hans billett?? Kan jeg samtidig spørre deg om hvor gammelt barnet ditt var dat det startet med samvær med far som bor langt unna - og hvor lang tid samværet gikk over? Poden er 1,5 år - og jeg er redd for barnefar som sier han skal ha samvær 1 uke pr mnd. Høres helt for j......ut.... blir jo rene kaste ballen. Har aldri vært sammenmed barnefar. Fint om du forteller litt om hvordan dere løste det? bor han langt unna? trenger dere fly? hyppighet og omfang av samvær - samt barnets alder..... Takknemlig for svar!!!
Vibbi :o) Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 Ja, det er er virkelig helt sprøtt.. Og veldig urettferdig etter mitt syn. Jeg kan ikke fatte og begripe at myndighetene kan prestere og lage en slik lov om reiseutgifter for så å si at det ikke er noen sammenheng med bidrag og reisekostnader, det er den som har hovedomsorgen som får svi økonomisk til slutt, og det er jo helt feil. Barnet mitt var 4 år når far flyttet, hun er nå 7 år. Han bor 3 timer unna oss. Han må ta ferge, og jeg må være med på å betale for hans og hennes fergebillett, trekantsamband og bensin. Han har henne 1 helg annenhver måned og 2 helger annenhver måned. Vi har vært til mekling for å få til samværsbiten, for den greide vi ikke å løse selv. Det er trist at det skal gå utover barna når far velger å flytte så lang unna mor og barn. Ikke bare må barne reise mye, men i tillegg må mor svi økonomisk i tillegg. Min datter har allerede begynt å klage på at det tar så lang til å reise til far, så jeg aner at det kommer en konflikt en eller annen gang når hun blir litt større. Når man skal regne ut reisekostnadene skal man alltid gå ut fra billigste reisemåte, og i ditt tilfelle, vil jeg tro dere kan regne ut etter de billigste flybillettene. Det ville jeg undersøkt med fylkesmannen hvis jeg var deg. Jeg har snakket mye med dem og fått mye nyttig informasjon der. Jeg har regnet ut hva vi skal betale utifra at han har prosentkort på ferge og autopass, for det er billigste måte å reise på. Far klagde på at det var så dyrt å kjøpe sånt kort på ferge og autopass, men etter loven og ihht fylkesmannen, skal jeg regne ut etter billigste måte, så da får han velge selv hva han vil kjøpe og ikke. Jeg kan ikke si annet enn at jeg vet hva du tenker og føler, men vi blir veldig maktesløse i denne situasjonen. Det er nesten sånn at jeg har lyst og gå til avisene, for å informere andre om dette. Håper det gav deg litt mer informasjon også får du holde meg oppdatert hvordan det løser seg for dere!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2006 #7 Skrevet 11. oktober 2006 Hei Vibbi og dere andre! HELT sprøtt at det skal være slik - spør du meg, men jaja..... fint med tips ang det med å finne billigste reise vei..... en ting ser jeg da: at her blir det neimen ikke mye igjen av barnebidraget!! SUKK...... vi skal i retten etterhvert, og de får finne en "smart" løsning der.....sliten av dette jeg!!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2006 #8 Skrevet 13. oktober 2006 Skjønner at du synes det er urettferdig og setter deg i en vanskelig økonomisk situasjon. Slikt er ikke lett... Lovgivers intensjon med denne bestemmelse er nok å forhindre at kostnader ifm samvær skal brukes til å manipulere/sabotere samværet. Dersom den samværsberettigede skal bære alle kostnadene selv, så kan det fort bli så dyrt at vedkommende ikke har råd til å ha samvær. Denne regel slår altså uheldig ut for den som har dårlig råd. Men når man ser på bidragsreglene, så har lovgiver laget en regel med mulighet for samværsfradrag. Praksis har vist at bidragets størrelse er viktigere for (mange) den med daglig omsorg enn om barnet har samvær med den som barnet ikke bor sammen med. Samvær har følgelig blitt nektet for å få mest mulig penger. Dette er urettferdig for den som ikke har daglig kontakt med sitt barn og som ønsker å være mest mulig sammen med sitt barn. Så man ser at reglene kan ikke være rettferdig for alle. Det er umulig for lovgiver å tenke ut alle utfall av en regel på forhånd, for noen fungerer regelen positivt for andre negativt....
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2006 #9 Skrevet 14. oktober 2006 Hei alle dere! Jeg ser her at det er mange som denne regelen slår dårlig ut for. Men nå skal jeg gi dere lovgivningen i Tyskland (min mann har barn der) og den er heeeelt annerledes, og viser dere mest sannsynlig hvorfor Norge har denne type lovgivning. Der nede deles ikke reiseutgiftene i to. Det er faren så må betale alle reisekostnader alene. Han må følge dem fram og tilbake, og må betale for sin egen billett tur/retur to ganger, og for barnas billett tur/retur. Han må ta taxi til og fra flyplass der nede og buss til og fra Gardermoen. Dette er ekstremt mye penger!!! Til nå har moren sabotert reisen en gang, som resulterte i at han måtte betale flybillettene selv UTEN å få se barna. Hun er nå i gang med å sabotere neste reise som er i neste uke. Vi får se hvordan det går... I tillegg må han også betale 2300 kr pr barn i bidrag til tross for inntekten hans som er ca. 11.000 kr. Dvs ca.4600 kr pr mnd. Hun tjenes ganske så bra (ihvertfall bedre enn han) Men der nede bryr de seg ikke om mors inntekt. Hun kan være milionær, og det vil ikke redusere hans bidrag med en krone. 2300 kr pr barn er MINSTESATS selv når du ikke har inntekt. Tjener du ikke penger, er staten så "snill" og låner deg penger...så du får et pent lån etterhvert... Tjener du mer så øker bidraget enda mer... Derfor er det svært så lukerativt for alenemødre å flytte laaangt unna ex'en sin slik at han må ut med mest mulig i reisekostnader + at de får jo bidrag så det monner allikevel. Ingen andre land i Europa har så mange fedre som er økonomisk ruinerte, og som nesten aldri får se barna sine. Der er det i mindretall at opphørelse av forhold foregår uten problemer. Regner med at dere ikke bryr dere en dritt om hvordan det er i andre land! Men vi skal vel alle være glade for at det ikke er slik i Norge!! Eller??
Vibbi :o) Skrevet 16. oktober 2006 #10 Skrevet 16. oktober 2006 Du har helt rett, det betyr ikke så mye for meg at det er slik i Tyskland. Og ja, det er bra at det ikke er sånn i Norge. Jeg skjønner som andre skriver her, at reglene er laget for at de vil unngå samværsforeldre som ikke er villig til å se barna/barnet fordi reisekostnadene er for høye eller at samværsforeldre som ikke har så mye penger, skal ha råd til å se barna/barnet. Jeg mener at det skal tilrettelegges så ikke noen av foreldrene skal svi økonomisk. Men i mitt tilfelle, slår det uheldig ut for meg og jeg sitter igjen med en følelse av at far "slipper" veldig lett unna. Han påtok seg et ansvar den dagen vi bestemte oss for å få barn og jeg mener han bør få kjenne på kroppen at han er en foreldre, også økonomisk, like mye som mor!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå