Gå til innhold

hvor skal de ta alle førskolelærerene fra??


Anbefalte innlegg

Er selv førskolelærer og syns det er vell og bra med full barnehagedekning..men jeg lurer på om politikerne har tenkt på hvor de skal ta alle førskolelærerene fra...Skal vi ha barnehager med bare ufaglært personale??Hvor blir det av kunnskapsløftet da???

Fortsetter under...

Jeg er ufaglært og jobber i bhg men har erfaring med barn ettersom jeg er mor selv. Jeg har et par pedagogiske fag fra universitet og så er jeg kurset i en rekke pedagogiske kurs gjennom bhg jeg jobber i. Jeg ser ingen fare i at jeg jobber med barn i barnehage og ikke har mer utdanning enn dette. Det er mange jeg jobber sammen med som er mer faglærte og som jeg ofte føler har lite å komme med i bhg hverdagen!

Lønner seg ganske enkelt å utdanne seg til førskolelærer da med andre ord! For jobbene står jo i kø!

hehe lønner seg og lønner seg, med luselønn og et stort ansvar er det ikke særlig atraktivt akkurat!!!!! Jobber som pedleder i en privat bhg... 290tusen... velger jeg å jobbe i en kommunal 275tusen.... hva er det for noe da????

Helt enig...det er for dårlig betalt. Kjipt å ta en slik utdannelse med studielån og greier, og få lite igjen for den utdannelsen du tar. For ja det er faktisk et stort ansvar. Hører hele tiden om lærerstreiker, men hvor ofte hører vi egentlig om førskolelærerne da?

Men du kan godt spørre hvor de skal ta førskolelærerne ifra, da må disse politikerne komme med en mer attraktiv lønn som et lokkemiddel for å hanke dem inn i yrket.

Annonse

Man kan vel bare si at den som har jobbet 10 år i barnehage under veiledning og opplæring av en førskolelærer BLIR førskolelærer.

 

En assistent med 10 års fartstid under kyndig førskolelærer med møter og planleggingsdager hele veien er like kompetent som en (nyutdannet førskolelærer). Blir hun så avd.leder, og får 10 år på seg i en slik stilling, med ubundet tid til egenutvikling og full pakke, så blir hun vel etter 10 år like god som en førskolelærer med utdannelse og 10 års erf?

 

Hele problemet er altså løst om man bestemmer at å jobbe i år etter år i barnehage under en dyktig førskolelærer, kaster av seg i form av at man oppnår formell og ikke bare reell kompetanse.

Og er noen så uheldig at hun jobber under en førskolelærer som IKKE er særlig dyktig, så blir hun vel i det minste like god som HENNE. :-)

Er du førskolelærer som skriver dette om at en assistent....osv?

Når man utdanner seg får man jo både praktisk og teoretisk innsikt i bhg. Men jeg er ikke helt enig med deg her. Gjennom teori og praksis danner man seg et grunnsyn osv. Det må jo være en grunn for at man må ta utdannelsen for å bli f.eks pedleder i en bhg. Men skal ikke rakke ned på pedagogiske medarbeidere, fordi det er mange dyktige assistenter, som sitter seg inn i det arbeidet de gjør.

Mener det blir feil å si at en assistent kan stille på lik linje med en førskolelærer. En assistent ville kun fått en subjektiv fremstilling av en lederrolle. Det finnes mange retninger som man må ha innsikt i for å kunne fungere på lik linje mener jeg...men det er hver sin mening.

Hilsen en utdannet førskolelærer

Selvsagt er jeg ikke førskolelærer! Alle førskolelærere er da vel enige om at bare de besitter den innsikten det faktisk er en del av jobben deres å hjelpe assistentene til å utvikle. Og at assistentene aldri utvikler denne innsikten.

 

Det ville ødelegge hele statusen (og mangelen på førskolelærere) om man gikk ut fra at de faktisk lærer opp assitentene til å bli som en av DEM. Og at assistenter, så vel som gamle førskolelærere, får så mye nytt påfyll av nye teorier og metoder underveis i livet at det man har lært de siste 10-20 årene faktisk er det viktigste, enten man har en (gammel) førskolelærer utdannelse eller ikke.

  • 2 uker senere...

Forstår at du ikke er førsklelærer! Har selv en ufaglært på disp, på 6 året.

Tror du virkelig at 3 år på høyskole kunne vi vøri foruten? Je blir skikkelig irritert over det du skriver!

Tilbake til denne assistenten på disp. Når det gjelder å lede avdelingen går det helt greit, MEN når det kommer til det pedagogiske, det å TILRETTELEGGE opplegg for spesielle barn. DET å se alt fra ett pedagogisk perspektiv, det er her en kommer til kort.

Men for all del det er mange som gjør en kjempegod jobb, men....

kunne ikke blitt mer enig med traktordama.... så du ville kanskje hatt en "vanlig snekker" til å prosjektere huset ditt du da i stedet for en bygningsingeniør med 3årig høgskoleutdannelse som kan prosjektering med dimmensjonering og utregninger av feks hvor mye snø taket på huset ditt tåler.... hehe kanskje en teit sammenligning, men er man er og blir ufaglært uten utdannelse, sånn er det bare!!!!!

Ja, traktordama

 

Jeg tror at man som assistent i bhg over en tiårs periode med møter og planleggningsdager, daglig arbeid med grupper og i opplegg som er TILRETTELAGTE for spesielle barn, interesse for faget og tilgang på litteratur, kommer opp på nivå med en nyutdannet førskolelærer med 3 år på høyskole (hvorav en viktig del er praksis i barnehage).

 

Og jeg tror at etter 10 nye år som fungerende førskolelærer kommer man endelig opp på et virkelig bra nivå, nemlig det en vanlig utdannet førskolelærer først når etter 10 år i jobb med administrasjon, ledelse, møter, daglig arbeid med barna OG TILRETTELEGGING av opplegg for spesielle barn.

 

Men, som sagt, regner ikke med at en eneste utdannet førskolelærer kan akseptere dette synet.

 

Stakkars "din" kollega som du kaller assistent på disp. Hun er vel avdelingsleder på disp. Og har ikke vært det lenge nok til at hun har fått nok erfaring med å TILRETTELEGGE opplegg for spesielle barn.

Tviler ikke på at hun er mindre dyktig enn deg til dette, men hevder at det er vil altså også en nyutdannet førskolelærer være, og at hun sikkert kommer dit etter hvert ved erfaring, støtte fra deg og andre kolleger, og lesing av det som er dagens litteratur/pensum på feltet. IKKE det som var pensum for 20 år siden.

Annonse

Det er mange måter å vøri dyktige på....Klart de kan tilegne seg kunnskap etter hvert, men den grunnleggende padagikken har de ikke. Du kan si hva du vil men slik er det bare. En nyutdannet førskolelærer har den grunnleggende pedagogikken, men ja,den mangler erfaring. Slik er det når vi er nyutdannet.

En sykepleier som er nyutdannet har mindre erfaring den også...

Assistenter som går på disp( det er det det er) kan jo ta 3 årig høyskoleutdanning, så slipper de å gå på disp.

Hvist det var slik at de sitter inne med like mye kunnskap som vi som er pedagoger, hvorfor er det ikke da tilrettelagt fra staten sin side at de bare kan gå opp til eksamen?

Jeg må le litt ettersom jeg hører en del ting fra en pedagogisk leder i barnehage i oslo forteller.

 

Det er klart det er vel NOEN som kan bli like flinke som en førskolelærer/pedagogiskleder men det re absolutt ikke alle. Og jeg tror at de noen er i fåtall.

 

Her vi bor i Oslo er det jo nesten håpløst å få barnehageassistenter som klarer jobben skikkelig og da hjelper det uansett ikke hvor mange år de vil jobbe under en dyktig leder.

 

Og når noen hevder at de kan ta forskolelærerne fra skolen over i barnehagene så er jeg så enig så enig. Men det er evls kanskje på tide at de som jobber i abrnehagene også får ett lønnsløfte slik som lærerne har fått noen år nå.

de lærerne jeg kjnner har fått atskillelig mer ekstra i lønningsposen enn pedagogisk leder i barnehage sonm jeg kjenner.

 

Når 6. års reformen ble innført var det veldig mange av forskolelærerne som ble med over i skolen og derfor spsesilet i de store byene er det en meget synlig manko på forskolelærere/pedagogiskeledere nå.

 

Bra forslag, Traktordame!

 

Der har du løsningen på hvordan man kan skaffe flere førskolelærere:

Staten kunne legge til rette for at de som har jobbet i 10 år under en dame som deg, kunne få gå opp til eksamen og vise at de også har tilegnet seg like mye KUNNSKAP som en fersk førskolelærer.

 

Bl.a. gjennom å ha vært med på år etter år at nå skal vi prøve å følge den og den pedagogen og ha det og det som satsningsområde.

 

 

Må si jeg sa dette med eksamen i ironi. Nei, vil en bli førskolelærer så må en ta 3 år på høyskole med alle de eksamene som følger med. Hvorfor tror du det er HØYSKOLEutdannelse.

Nei, skal en få flere førskolelærere så må det ett lønnsløft til. Det er helt uakseptabelt med nermere 295 000 i årslønn etter 10 år.

Ps: dere som vil bli ped ledere. Søk på skole til neste år. Det er bare 3 år. Her er en så heldig at en får forelesninger hver dag. Det kan være i pedagogikk, didatikk, samf, norsk, drama, forming eller fra etater utenfor. Du må levere inn mange oppgaver der du f.eks må begrunne ditt valg pedagogisk i f.eks konliktløsning eller andre relaterte emner. På slutten av hvert skoleår er du så heldig at du får komme opp i eksamen.

Ikke kom her å fortell meg at dette kunne du klart bare med en eksamen. MEN jeg ser det fra førskolelærer, du ser det fra assistentens synspunkt.

For å få klarlagt en ting, assistenten er ped leder på disp( ikke assistent på disp) Nå til nyttår får hun ikke være det lenger...vi har fått en utdannet barnevernspedagog.

Ja du sa dette med eksamen i ironi. Men når du er så "uheldig" at det du mener ironisk faktisk er fornuftig, så får du tåle at man tar deg på ordet.

 

Hvorfor tror jeg det er en HØYSKOLEutdannelse? For at enkelte (ikke alle) skal kunne begynne som 19åringer uten særlig erfaring, og komme ut som pedagoger etter tre år.

 

Uakseptabelt med nermere 295.000 etter 10 år? Ja vel, men også uakseptabelt med et lønnstak på 260.000 for assistent uansett hvor mye erfaring du får, og uansett hvor mye du lærer av teori fra din førskolelærer i det daglige og på planleggningsdager etc gjennom 20 år.

 

Nettopp: Forelesningene er også i samfunnskunskap, norsk, drama, forming etc. La oss si at utviklingspsykologi og spesialpedagogikk tilsammen utgjør en halvtårsenhet i grunnutdanninga til en førskolelærer. Og så skal man fremstå som ekspert på disse områdene!

 

Jeg kommer IKKE og forteller deg at "dette kunne du klart bare med en eksamen". Jeg kommer og forteller deg at dette kunne du klart ved å jobbe i 10 år som ass, og samtidig interessere deg for faget. Og at du kunne BEVISE det gjennom en eksamen (eventuelt en uke med eksamener, jeg påstår ikke at én dag ville være nok).

 

For å få klarlagt en ting, assistenten er ped leder på disp( ikke assistent på disp) Nemlig. Derfor skrev jeg "Henne du kaller assistent på disp". Nå til nyttår får hun ikke være det lenger. Må ned i lønn til maks 260.000 med mange års erfaring som ass, og deretter seks års erfaring som ped.leder. Men hun er altså ikke en av dere som har gått på HØYSKOLE. :-)

Tror aldri at jeg og du blir enige. Må få tilføye at i den kommunen jeg bor i har alle ped.ledere på disp veiledning med barnehagekonsulent hvert halvår, + at de hver uke har veiledning med styrer.

Alt dette hadde vi sluppet visst de hadde tatt utdannelsen som kvalifiserer til førskolelærer.

Melder meg ut av debatten nå.

Er nok lurt å melde seg ut av debatten ja.

 

Det høres jo forfærdelig ut at noen får veiledning både hvert halvår og hver uke. For tenk om de faktisk ble så flinke som dere? (Praksis med veiledning er jo noe av det viktigste i HØYSKOLEutdannelsen).

 

Ja at noen risikerer å kvalifisere seg som pedagoger på denne måten, det hadde dere sluppet "visst" HØYSKOLENE hadde utdannet fler. Nå ble "heldigvis" denne avdelinslederen på disp stoppet etter seks år. Men at mange nok skal utdannes, vil dere nok ikke innerst inne. For hvor skulle dere gå hen med kravet om høyere lønn hvis det var flusst med pedagoger?

 

Er klar over at du ikke kan skrive noe mer nå, siden du er utmeldt.

Så takk for meg også, og ha det bra traktordame!

men jeg har ikke meldt meg ut hohoho..... syns det er rett og rimlig at pedagoger... er selv en.. juhuu... i allefall skal ha høgere lønn enn en assistent, det er tross alt en høgskoleutdanning om du vill det eller ei anonym!!!! ja du kan godt si at en assistent med lang fartstid er en god assistent, men fortsatt ingen pedagog... syns ikka assistenter med lang fartstid alltid er så geniale heller jeg da, de har gjerne jobbet alt for lenge på en plass og er så fastsatt i rutiner og regler at de ikke ser lengre enn nesa rekker... dessuten tåler de i allefall ikke at det kommer en nyutdanna pedagog og rokker på hverdagen dems... sånn er det her, sånn har det alltid vært og sånn skal det være og nåde den stakkars pedagogen som er så uheldig å påberope seg litt oppmerksomhet gjennom litt nytenkning... nei, en oppfordring til alle grinete assistenter, som gjerne har jobbet i 10 år, som ikke er fornøyd med pedagogene.... kom dere på skolebenken og tilegn dere den pedagogiske kunskapen dere mangler til deres allerede eksisternede brede erfaring som assistent!!! Da blir det sikkert en revelusjon innen bhg sektoren.... jadda....

så enig, så enig pusehullet. De som har så lyst til å bli pedagoger, kom deg på skolebenken. Synd du har trukket deg i debatten traktordama, du hadde så mange gode synspunkter. I vår kommune må også alle assistenter som går på disp ha veiledning hver uke. Synes ikke det er merkerlig i det hele tatt, de er nå ikke pedagoger, "sånn er det bare".

 

men du viste det du anonym at noen ganger så er det bare sånn og da sier man gjerne sånn er det bare!!!! den eneste kreative løsningen på å få flere førskolelærere er å heve lønna til det dobbelte slik at de "drevne" assistentene setter seg på skolebenken og slipper å klage over alt det de kan som ikke den nyutdanna kan.....osv osv osv osv osvosvosv sånn er det vel bare.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...